Film Színház Muzsika, 1990. január-június (34. évfolyam, 1-26. szám)

1990-03-03 / 9. szám

DOBOZOLÓ A nagymama. A Csiky Gergely színművéből készült tévéjátékban Dajka Margit és Gobbi Hilda VIDEO: Nap, lótuszvirág, hegy és az Iste­nek hegye, a Fudzsi, amelyet egy ha­talmas kéz lökött ki a föld gyomrá­ból. Japán az egzotikus Kelet világá­nak legkülönösebb birodalma. Lel­kes hazatérő s ott ragadt európaiak szerint: a világ leggyönyörűbb (sziget) országa. Fantasztikusan különböző, máshol összebékíthetetlen kultúrák, civilizációk élnek együtt e földön. Az ősi természetimádó sintóizmus, a be­felé fordulást, a belső totalitást, a „kardok” révületét hirdető buddhiz­mus összeházasított kultikus rend­jét színezik a keresztény és konfu­­cianista motívumok. Sintoista torii (kakasülő) Buddha-szobor, kereszt és kínai Kung Fu-ce, termékenységte­remtő erő é­s a világ legfejlettebb ipari civilizációja ... Ám filmünk főhőse, Mishima mégis retteg. Elviselhetetlen feszültségeket teremt benne e többféle, ősi kultúrák és modern, civilizatorikus létformák együttélése. Úgy érzi, egyszer csak megsemmisül, összeroppan az egész, s maga alá temeti népét. Csak akkor menekülhet meg ez a­­ világ csodái­nak sorában is első a csodabiroda­lom, ha az ősi erények, a sintóista MISHIMA természettisztelet, a buddhista teljes­ségélmény, a keresztény szeretet, a konfuciánus bölcsesség és a szamuráj­­erények ereje újra egyesül minden egyes japán emberben. Akkor eltűnik a romboló, technokrata civilizáció minden emberellenes eleme. S a sze­mélytelen — tehát ellenőrizhetetlen — államhatalom helyett a lényegé­ben csak jelképként létező, tényle­ges hatalmától megfosztott császár kerül újra a birodalom élére — éb­red rá Mishima Jukijó, aki 1970. no­vember 25-én nyilvános harakirit kö­vet el, pedig Japán legnagyobb író­jaként tartják számon. Viszonylag rövid életének szinte minden percében szorongott. Napjai, évei azzal teltek, hogy fölkutassa, mi­től. Tulajdonította az 1424-ben léte­sített kyotói Arany Templom elvi­selhetetlenül tökéletes szépségének, de attól sem könnyebbült meg, amikor (1950-ben) azt egy buddhista szerzetes fölgyújtotta, mint a pogány barbár­ság jelképét. Leszámol a nőktől, a vad férfiaktól, a sikertelenségtől va­ló félelmeivel. Csak a halállal nem tud megbirkózni. A filmben megje­lenített elbeszéléseiben is minden élet és halál megmagyarázhatatlan ket­tősségének, szimbiózisának rejtélye körül forog. Amikor Mishima rá­ébred a már említett kard és gon­dolat egységének jegyében fogant teó­riájának egyedülien hiteles voltára, magán-szamurájhadsereget alapít. Segítségével elfoglalja a reguláris hadsereg keleti főhadiszállását. On­nan hirdeti tanait, s vészjelzésként elköveti a nagy harakirit. Felhívja a figyelmet Japán legnagyobb ellensé­ge, a személytelen hatalom és az ipa­ri civilizáció rombolásaira. Egyben legyőzi saját legnagyobb ellenségét, a halált is. Azzal, hogy nem adja meg magát neki, ő hívja, parancsolja ma­gához egy általa meghatározott perc­ben ... Japán színészekkel (a főszereplő Ken Ogata) amerikai rendező, Paul Schrader bűvöli filmvászonra ezt a misztikus, remek filmet. Nyilván Leo­nard Schrader forgatókönyvíró mun­káját is dicséri, hogy a Mishima el­beszélés, regény, drámarészletek plasztikusan illeszkednek az önma­gában is bonyolult cselekmény-, meta­fora- és gondolatfolyamba. (Intervideo) (pósa) 23

Next