Film Színház Muzsika, 1990. július-október (34. évfolyam, 27-40. szám)

1990-09-22 / 38. szám

DOBOZOLÓ Rövid lejáratú közhelyek nyomára bukkanhatunk, ha fölvetjük a régi kérdést: áru-e a kultúra? Az min­denesetre tény, hogy a kultúra kike­rült a ponyvára, kinn van a piacon, s körülbelül olyan eséllyel indul ver­senybe a többi, ott ágáló áruval, mint egy kerékpáros, ha el akar ütni egy tankot. PIAC Hasonlatunk, csakúgy, mint a sérült biciklista: sántít. Annyiban azonban rendben lévőnek látszik a dolog, hogy a tank a közutakon nem jó, a kerék­pározás viszont egészséges: a tank megrövidíti az életet, a kerékpározás meghosszabbítja. A páncélos szeny­­nyezi a levegőt, föltépi az aszfaltot, kezelője kisméretű személy; a kerék­pár környezetbarát, gyorsabban ko­pik, mint a beton, használója előbb­­utóbb izmos fickóvá válik. Ha kerékpárosunk a kultúra, s min­den más is, ami nem kultúra, ott van ugyanezen a piacon, akkor köny­­nyen elképzelhető, hogy elméletben mindannyian a kultúra pártján ál­lunk. Ezzel együtt sokan máris fegy­verért kiáltanak, tankok köré csopor­tosulnak, pártot ütnek, a nép nevé­ben költik a nép pénzét. Budapest és az ország népe szep­tember 15-én előrehozott választáso­kon vehetett részt: az ízlés-koncertre úgy telt meg a Népstadion, hogy köz­ben a televízió is adta az eseményt. Igaz, jól előkészített sajtókampány toborozta a híveket, régieket és úja­kat, de a pártok — az újak és a ré­giek — elgondolkozhattak a jelensé­gen: ez az öt fiú most, 1990-ben is képes a tömegek megmozgatására, a BKV viszont nem. Több mint ezer ember vett részt ebben a kampányban: voltak köztük menedzserek, bankfiúk, roadok, épí­tők, világosítók — egy középüzem teljes létszáma vonult föl, hogy a siker előkészítésében közreműködjön. Nagyhatalmú cégek adták áldásukat és pénzüket a vállalkozáshoz, termé­szetesen a biztosnak látszó üzleti si­ker reményében. S bár a mérlegkészítés még nyilván odébb van, az öt fiú megtette a ma­gáét: harminc dal elhangzása után kiderült, hogy ezek az érett emberek örökifjú zenészek, muzsikusok, akik nem csupán korosztályuk gondolatait voltak képesek kifejezni, de művé­szek is­ tudnak zenei minőségekben gondolkodni, képesek csak a zenére koncentrálni, hajlamosak a művészi improvizációra is akár. Ezen az óriási méretű piacon az Illés zenekar megmutatta: még min­dig kurrens árucikk, politikai váltá­sok korában is stabil, állandó értékek hordozója. Lehet rájuk alapozni, üz­letileg. Politikailag? Azt nem is tudom. Bi­zonyára megindul majd a politikai pártok harca előbb értük, majd elle­nük. De ők már mindenre legyinte­nek. Mondanivalójuk kevésbé bom­basztikus, mint a napi sajtóban fel­bukkanó ígéret- és korholásözön, ők egy számukra nehéz korszakban vol­tak képesek arra, hogy an­yagilag-er­­kölcsileg megalapozzák életüket és egzisztenciájukat. S közönségük még ezt is tolerálja, hál’ Istennek. Le­­gyinthetnek a fiúk, a közönség csá­­pol, táncol, szeret, s fizet. A sikeremberek természetéhez tar­tozik, hogy — utólag — mindaz, ami történt velük, természetesnek tűnik föl. A sikertelen emberek természeté­hez viszont az tartozik, hogy se a múltat, se a jelent nem tartják tel­jesen természetes dolognak, kínlód­nak a föltáratlan bajok sűrűjében, okokat keresnek ott, ahol nincsenek, s nem látják ott az okokat, ahol azok vannak. A kulturális piac Óbudán — azzal György barát (Béres Ilona, Avar István) 22 A Nemzeti Színház sikere Bécsben Nagy sikerrel vendégszerepelt Bécsben a Nemzeti Színház társulata. A Col­­legicum Hungaricumban két estén játszották Eörsi István Tragédia magyar nyelven Szophoklész Antigonéjából című drámáját. Képünkön: Kreon — Bessenyei Ferenc (Fotó: Koncz Zsuzsa)

Next