Film Színház Muzsika, 1990. július-október (34. évfolyam, 27-40. szám)

1990-07-07 / 27. szám

TALÁLKOZÁS EBBEN A SZATYORBAN BENNE VAN AZ ÉLETEM! ÚGY VIGYÁZZ RÁ! Ezekkel a szavakkal adta át Szathmáry Margit a féltve őrzött fotókat, cikkeket, kritikáikat, amelyek a pályáját kísérték. — Nézzük át együtt... — Látod, kicsi lelkem, itt kezdő­dött. Ez úgy történt, hogy apám ha­lála után Marosvásárhelyről feljöt­tünk Pestre. Hárman maradtunk, az anyám, a nővérem és én. Nagyon szegények voltunk. Anyámnak sze­rencsére kitűnő kézügyessége volt, és elkezdett varrni, hogy meg tudjunk élni. Egyszer volt egy hirdetés az új­ságban, hogy jó hangú fiatal nőiket felvesznek a Városi, a mai Erkel Színház kórusába. Nekem nagyon jó hangom volt, gondoltam, megpróbá­lom. Jelentkeztem, és azonnal felvet­ték. Ott találkoztam Rózsahegyi Kálmánnal. Az egyik darab szüneté­ben azt mondta nekem: — Gyere csak ide, te kislány! Nem akarsz te szí­nésznő lenni ? . . . Elpirultam, és mondtam: Jaj! Én csak az akarok lenni!... Erre azt mondja: — Akkor feljössz hozzám, és én meghallgat­nak!... Mondom: — Nagyon szépen köszönöm, de én nem tudo­k tandíjat fizetni, mert mi nagyon szegények vagyunk. Erre ő: — Ki beszél itt tan­díjról? Feljössz, és kész! Felmentem. Meghallgatott, és azt mondta: — Édes gyermekem, te tandíjmentes le­szel! Na, így kerültem én Rózsahegyi Kálmánhoz. Mindig a szalonban vol­tak az órák. Csodálatosan hangulato­sak voltak azok az együttlétek. Mi növendékek a fotelekben ültünk, fi­nom, puha, szép fotelekben, és Ró­zsahegyi mesélt. Mi tátott szájjal hallgattuk. Egy ilyen alkalommal je­lent meg a kor legismertebb kritiku­sa, Egyed Zoltán. Akkor írta rólam azt a kis cikket az Esti Élet 1922. no­vember 9-i számában. „Egy szép szőke kislányt szólít Rózsahegyi a pódiumra. Neve Szath­máry Margit, erdélyi, székely lány, özvegy dr. Szathmárynénak a lánya. Ahogy a száját kinyitja, abban a pil­lanatban melegség fut végig az em­beren, van a hangjában valami bár­sonyos, puha, meleg timbre, úgy búg ez a hang, mint az orgona. A kis lány­ban valami édes nemes páthosz van, igazán nem túlzok, amikor azt mon­dom, hogy egyenesen, sőt legegyene­­sebben Márkus Emíliára emlékez­tet ... ” Hogy én milyen boldog voltam ak­kor, azt el sem tudod képzelni. Ez volt életem első kritikája. Hát így kezdődött. Aztán azt mondták, men­jek a Színiakadémiára, mert kell a diploma Oda is felvettek, és ott is tandíjmentes voltam. Sőt! Megkap­tam a Fővárosi Nagyösztöndíjat. Ha­vi 600 pengőt! Az sok pénz volt ám! 1927-ben kaptam meg a diplomámat... Látod?! Itt a gyémántdiplomám, amit 1987-ben adtak át a Színház- és Filmművészeti Főiskolán.. . Na, a Színiakadémia elvégzése után én Debrecenbe szerződtem. Sokat ját­szottam, drámai szende voltam. Ott aztán férjhez mentem Szél Gyulához. Építészmérnök volt. Nem tudta meg­bocsátani az anyósom, hogy a fia sze­gény lányt hozott a házhoz. Meg is tett mindent, hogy ne érezzem ott­hon magam. Egy fél év múlva édes­anyám lejött értem. Azt mondta: „Pakolsz, fiam, és jössz Pestre! Te színésznő akartál lenni, nem cseléd! Ha az urad szeret, utánad jön Pest­re!...” Tudod, az édesanyám olyan igazi, kemény székelyasszony volt. Az uram szeretett, de mégsem jöhetett utánam, mert ő az édesapjával dol­gozott együtt. Akkor építették a deb­receni krematóriumot. Még most is kint van a tábla. Építette Szél Gyula és fia. Leveleztünk sokáig, aztán két év múlva elváltunk. — És mi történt, amikor felkerül­tél Pestre? — Először leszerződtem a Stein­­harth és Rott kabaréba. Ott magán­­számokat, sanzonokat adtam elő, meg az éppen futó darabokban játszot­tam ... Hát kérlek szépen, megyek egyik este játszani, és ki van írva a kapura: A színház megszűnt!... Se felmondás, se értesítés, csak a tábla a kapun. Gondolhatod, mit éreztem. Aztán jött a Kamara Színház. Ott egy évig játszottam, majd a Belvá­rosi Színház, ott is egy­­évig, és ak­kor következett életem ,legszebb nyolc éve, a Nemzeti Színház. Fan­tasztikus társulat volt. Dr. Németh Antal volt az igazgató. Olyan színé­szek játszottak ott, mint Szörényi Éva, Tasnády Ilona, Mátrai Erzsi, Tő­kés Anna, Makay Margit, Pethes Sán­dor, Gobbi Hilda... Csodálatos volt! Aztán jött a háború, és aztán jött sok rossz. — Kiürült a szatyor. Nincs több fénykép. Nincs több cikk, kritika. Ak­kor még csak 40 éves voltál... ?! Mi következett ezután? — Az Általános Szerető Vállalat. Major Tamás ugyanis szélnek eresz­tette a Nemzeti Színház gárdáját. Voltak , akiket igazoltak , és voltak, akiket nem. Engem nem, öt év szi­­lenciáimra ítélitek. — Miért? — Hogy miért, kicsi lelkem?! Mert valaki feljelentett, hogy a háború előtt „az üldözött felekezetre meg­jegyzést tettem”. Hiába tanúskodott mellettem Tőkés Anna, Makay Mar­git és még sokan mások, hogy nem igaz, nem vették figyelembe. Az idő tájt éppen egy olyan felekezetű em­ber volt a legnagyobb szerelmem, és amely szerelem egészen a háborúig tartott, tíz évig! A Nemzetiben tud­tak erről a kapcsolatról, tehettem ak­kor én valamiféle megjegyzést? Rám sütötték ezt a bélyeget, és nem véde­kezhettem ellene. Még Gobbi Hilda .

Next