Film Színház Muzsika, 1996. január-június (1. évfolyam, 1-6. szám)

1996-03-07 / 3. szám

K­E­M­P­I­N­S­K­I REGGELI Jó régen volt, messze a rendszerváltás előtti időkben, amikor lapunk is beszámolt róla: vakmerő lépésre szánta el magát Karinthy Márton. Társaival, a háború után elsőként, magánszínházat alapított. „Első boldog tizenöt évem” !A­­z alapítók közül ma már csak magam nagyok. Három éve sajnálatosan nem vesz részt a Karinthy Színház munkájában Harsányi Gá­bor sem, noha színházam elő­dje, a Hököm Színpad közös művünk volt. A ti­zenöt éves évfordulón mégis csupa jóról számol­hatok be. Életben marad­tunk Buda népszerű szín­házaként. Persze panasz­kodni is tudnék - ma ez a stílszerű de nem látom sok értelmét. - Essünk azért túl rajta. Akkor talán jobban hisz nekünk az olvasó. - Legyen. Tizenöt éve visszatérő ref­rén: a Karinthy Színház bulvár színvo­nalú. Már eredeti, szó szerinti értelmé­ben sem igaz ez a jelző, hiszen nem a bulváron, hanem a város nagyon is off­­off kerületében, Kelenföldön műkö­dünk. Átvitt értelemben viszont bulvár­darabnak a könnyebb megoldásokat választó, felszínes szórakozást nyújtó, kétes értékű produkciót nevezik... Nos, ha végignézzük a tizenöt év műsorát, szerzőit, kirajzolódhat a színház jellege, stílusa, színvonala. At­tól tartok, ez már inkább hat hence­gésnek majd. De a tények akkor is té­nyek. Csehov, Steinbeck, Szomory, Wede­kind, Moreto, a két Karinthy, Priestley, Szakonyi, Molnár, Hubay, Páskándi, Fe­kete István, Máray Tibor, Aszlányi, Vad­­nay, Neil Simon, Agatha Christie, sorol­jam tovább? Ki-ki eldöntheti, hány százalékuk „bulvár” szerző. Szándékosan hagytam a végére a ki­mondottam művészi igénnyel szüle­tett sorozatunkat (egyébként legna­gyobb sikereinket): Fiúk a csapatból, Kakukktojás, A pillangók szabadok, Az erőszak határai. Ezek az előadások a másság elfogadásának jegyében szü­lettek. Úgy gondolom, az elmúlt három évben valósult meg maradéktalanul az a szellemiség, játékstílus, műhely is, amelyre a Karinthy név és hagyo­mány kötelez. Ebből a színvonalból a jövőben sem engedhetek. Ahogyan a fellépő művészek személyét, hitelét, súlyát illetően sem. Mert a színészek a legfontosabbak. A közönség számára is. Ha úgy tetszik, színházamé az or­szág legjobb társulata. Még akkor is, ha hozzám - akárcsak a Broadwayre - csak időszakosan, egy-egy szerepre szerződnek a színészek. Soroljam a je­lenleg éppen játszókat? Margitai Ági, Kalmár Magda, Le­­hoczky Zsuzsa, Schütz Ila, Kováts Adél, Balogh Erika, Vásári Mónika, Nyirő Bea, Sztankay, Keres, Gera, Mádi Szabó, Ba­lázs Péter, Farkas Bálint, Magyar Attila, Kelemen István, Schnell Ádám, Kőszegi Ákos, Forgács Péter, Vincze Gábor Péter és sokan mások. Ha visszatekintek távo­labbra is, túl hosszú lenne a névsor. - Van még panasz? - A másik bűvszó, amely gyakran elhangzik a színházzal kapcsolatban: a kommersz vádja. Ezt azonban nem érzem sértőnek. Természetes, hogy a piacgazdaságban eladható előadáso­kat kell létrehozni. Ám a szó, kommersz, ma pejo­ratív felhangot kapott. Főképp azok körében, akik „küldetésről”, „üze­netről”, „olvasatról” sze­retnek nyilatkozni. És csak szűk körben ismer­tek vagy sikeresek. Ha az én tevékenységem profi­tálónak minősül, ez nem lehet szégyellnivaló. Szé­gyenkezzen az, aki nem tud eladhatót produkálni. A profit szót azonban csínján kell kezelni, és tudni kell: akármilyen jól gazdálko­dom is, a jegybevételből az előadások napi költségeinél több semmiképp sem hozható ki. Ám az előadások lét­rehozása, a növekvő rezsi, bérleti dí­jak, fenntartási költségek, a beszaka­dó tető, a szerelő kazán meg a többi további forrásokat igényel. És itt lép be a támogatások felelőssége...] Nem ért­hetek egyet azzal az abszurd felfogás­sal, hogy minél sikeresebb egy szín­ház, annál kevesebb támogatást érde­mel. Ellenkezőleg: a sikert kell támo­gatni, mert igény van rá, és mert bi­zonyítottan eladható. Ennyi a panasz. A többi az évfordu­ló öröme, hogy tizenöt éve műkö­dünk, hogy előadásainkat sikerre vi­szi a közönség, már elfogadja a szak­ma, értékeli a kritika. Amióta színház az egész világ, ezt nevezik sikernek, nem? Járjon ez napi huszonnégy órás, lazítás nélküli készenléttel és el­foglaltsággal. Csak ugyanezt kívánha­tom magamnak a következő tizenöt évre is: folytatólagos sikert, kicsivel több támogatást, művészeti díjesőt. Sok jó darabot, színészt, rendezőt, iz­galmas bemutatókat, igazi polgári színházat. Hosszú sorokat a pénztár előtt... És akkor ugyanolyan boldog ember leszek továbbra is, mint most vagyok. JÁLICS KINGA KOCCINTSON ST. PATRICK­KAL NE MARADJON KI AZ ÍREK LEGENDÁS, ST. PATRICK NAPI TOMBOLÁSÁBÓL! ÍR ÉTELEK, ÍR ZENE - ÖN MINDEN MÁSODIK ITALRA ST. PATRICK VENDÉGE! ST. PATRICK HAPPY HOUR: MÁRCIUS 16-ÁN, 17 ÉS 24 ÓRA KÖZÖTT. (BIJINNESS PUB V. KempinskI HOTEL CORVINUS BUDAPEST 1051 BUDAPEST, V. ERZSÉBET TÉR 7-8. TEL.:(361) 266-1000 FAX:(361) 266-2000­­ Színház Muzsika televízió

Next