Filmtett, 2002 (3. évfolyam, 18-28. szám)
2002-10-01 / 25. szám
Animáció világszerte Az animációs film hamar maga mögött hagyta a kísérletező korszakot és az alaptechnikák kidolgozása után megállíthatatlanul tört előre, és szerzett rangot magának, mind a filmművészet műfajain belül, mind azzal egyenértékű művészeti ágként. Egyre-másra jöttek létre a meghatározóbb alkotók köré épített stúdiók és műhelyek, de jelentős mértékben nőtt a független animátorok száma is. Míg Amerikában a Walt Disney teremtette ,sztárokra és egészestés animációs filmekre épülő nagyipari rendszer uralkodott, addig Európát a független, képzőművészek által készített, kísérleti animációs filmek jellemezték. Az animációs film korai, némafilmes korszakában leginkább a saját maga által teremtett „sztárokkal” és a szerepeltetésükre kitalált sorozatokkal találkozhatunk. Gyakran egy-egy figurának több atyja is volt, a stúdiók egymástól átvették, újratervezték a karaktereket, de arra is volt példa, hogy egy alak szinte minden filmben más személyiséget kapott. (Tapsi Hapsit tartják a „legezerarcúbb” figurának, mivel a legváltozatosabb karakterekkel ruházták fel az éppen aktuális rendezők.) Az első igazi animációs filmsztár először a Pat Sullivan-Otto Messmer által készített Feline Folliesban (Macskamulatságok) tűnt fel furfangos kóbor macskaként, akit hamarosan Félixként ismert meg a világ. A korai korszakban a figura még szögletes vonalakból állt és kalimpáló mozdulatokkal járt. Mivel erőteljes karakter volt, a közönség szívesen azonosult vele. Félix végső formáját Bill Nolan animátortól kapta meg, aki 1922-ben újratervezte, kerekdedebbé és simulékonyabbá tette a népszerű macskát, így lett Félix az első olyan animációs figura, aki nemcsak a nagyközönség körében lett népszerű, de a kulturális elit is felfigyelt rá. Sullivan agresszív marketingje következtében a Félix-figu összeállította: Margitházy Orsolyá ra leköltözött a mozivászonról, és képmását egész sor árucikken használták fel. Az invenciózusabb történetek és az animációs technikák színvonalának köszönhetően a Félix-mánia világjelenséggé lett. Miki egér megjelenéséig ő volt minden idők legsikeresebb animációs mozialakja. Az animációs film klasszikusa A harmincszoros Oscar-díjas amerikai rajfilmrendezőproducer, Walt Disney az 1920-as évek elején, egy kis stúdiónál kezdte pályafutását, ahol egy rajzfilmtréfák és reklámok kombinációjából álló sorozaton dolgozott. A sorozat pénzügyi sikertelensége miatt Disney átszerződött Margaret J. Winkler forgalmazóhoz, ahol létrehozta az Alice Rajzfilmországban című sorozatot. Alice valóságos szereplő volt, aki kalandjait animációs világban élte meg. Az élő élettelen keverésének újdonsága ellenére a sorozat öt év alatt kimerült. 1927-ben munkatársával, Ublwerks-el kitalálták Oszvaldot, a szerencsés nyulat, mely figura naturalisztikus műgondja lelkes sajtófogadtatást váltott ki. A siker azonban hamar elszállt, ugyanis Charles Mintz titokban felállította saját Oszvald stúdióját, és a gyártáshoz Disney munkatársait műfajtörténet {19}**