Filmtett, 2002 (3. évfolyam, 18-28. szám)

2002-10-01 / 25. szám

Animáció világszerte Az animációs film hamar maga mögött hagyta a kísérletező korszakot és az alaptechnikák kidolgozása után megállíthatat­lanul tört előre, és szerzett rangot magának, mind a film­művészet műfajain belül, mind azzal egyenértékű művészeti ágként. Egyre-másra jöttek létre a meghatározóbb alkotók köré épített stúdiók és műhelyek, de jelentős mértékben nőtt a független animátorok száma is. Míg Amerikában a Walt Disney teremtette ,sztárokra­ és egészestés animációs filmekre épülő nagyipari rendszer uralkodott, addig Európát a független, képzőművészek által készített, kísérleti animációs filmek jelle­mezték. Az animációs film korai, némafilmes korszakában leginkább a saját maga által teremtett „sztárokkal” és a szerepeltetésükre kitalált sorozatokkal találkozhatunk. Gyakran egy-egy figurának több atyja is volt, a stúdiók egymástól átvették, újratervezték a karaktereket, de arra is volt példa, hogy egy alak szinte minden filmben más személyiséget kapott. (Tapsi Hapsit tartják a „legezerar­­cúbb” figurának, mivel a legváltozatosabb karakterekkel ruházták fel az éppen aktuális rendezők.) Az első igazi animációs filmsztár először a Pat Sullivan-Otto Messmer által készített Feline Folliesban (Macskamulatságok) tűnt fel furfangos kóbor ma­cskaként, akit hamarosan Félixként ismert meg a világ. A korai korszakban a figura még szögletes vo­nalakból állt­ és kalimpáló mozdulatokkal járt. Mivel erőteljes karakter volt, a közönség szívesen azono­sult vele. Félix végső formáját Bill Nolan animátortól kapta meg, aki 1922-ben újratervezte, kerekdedebbé és simulékonyabbá tette a népszerű macskát, így lett Félix az első olyan animációs figura, aki nemcsak a nagyközönség körében lett népszerű, de a kulturális elit is felfigyelt rá. Sullivan agresszív marketingje következtében a Félix-figu­ összeállította: Margitházy Orsolyá­ ra leköltözött a mozivászonról, és képmását egész sor árucikken használták fel. Az invenciózusabb történetek és az animációs technikák színvonalának köszönhetően a Félix-mánia világjelenséggé lett. Miki egér megje­lenéséig ő volt minden idők legsikeresebb animációs mozialakja. Az animációs film klasszikusa A harmincszoros Oscar-díjas amerikai rajfilmrendező­­producer, Walt Disney az 1920-as évek elején, egy kis stúdiónál kezdte pályafutását, ahol egy rajzfilmtréfák és reklámok kombinációjából álló sorozaton dolgozott. A sorozat pénzügyi sikertelensége miatt Disney át­szerződött Margaret J. Winkler forgalmazóhoz, ahol létrehozta az Alice Rajzfilmországban című sorozatot. Alice valóságos szereplő volt, aki kalandjait animációs világban élte meg. Az élő­ élettelen keverésének újdonsá­ga ellenére a sorozat öt év alatt kimerült. 1927-ben munkatársával, Ub­lwerks-el kitalálták Oszvaldot, a szerencsés nyulat, mely figura naturalisztikus műgondja lelkes sajtófogadtatást váltott ki. A siker azonban hamar elszállt, ugyanis Charles Mintz titokban felállította saját Oszvald stúdióját, és a gyártáshoz Disney munkatársait műfajtörténet {19}**

Next