Filmvilág, 1965 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1965-05-01 / 9. szám

Mai TÉMA A JUGOSZLÁV FILMMŰVÉSZETBEN A jugoszláv filmalkotók és gyár­tók az elmúlt hónapokban eleven és sokoldalú eszmecserét folytattak a jugoszláv film jelenlegi helyzetéről. Ezek a sokszor heves viták, bizo­nyos egészséges elégedetlenséget tük­röznek a hazai filmprodukcióval szemben. A rendezők, kritikusok, esztéták, kultúrpolitikusok azon fá­radoznak, hogy meghatározzák a jugoszláv film fejlődésének jövőbeli irányát, rendezzék és kialakítsák a művészek és filmgyártók szervezeti együttműködését. Tulajdonképpen már az elmúlt évad filmjeit is az útkeresés jelle­mezte: a hősies múlttal foglalkozó partizán vagy történelmi filmek mel­lett mai témájú filmek, vagy olyan alkotások születtek, amelyek a má­sodik világháború mai kihatásait, pszichológiai, vagy morális következ­ményeit ábrázolják drámai módon. Ilyen Wolfgang Staudte „Asszonyok faluja”, (Herrenpartie) amely német turisták montenegrói kirándulásáról szól. Egy faluba érkeznek ahol csupa olyan övegyasszony él, akiknek fér­jét a háború alatt a németek pusz­tították el. A gyászoló özvegyek rá­ismernek a csoport tagjaira: turista­ként a gyilkosok tértek vissza tettük színhelyére... Az „Ember a tölgy­erdőből”, Mica Popovic filmje, egy volt csekista drámája, Milutin Koso­­vac alkotása a „Jó vadászat főhőse egy külföldi vadász, aki egyetlen mesterlövéssel teríti le a vadakat. A vadászat vezetőjét ez a „technika” egy német katonára emlékezteti, aki annak idején ugyanilyen lövéssel lőt­te le az embereket. Két film, Vladan Slijepcevic „A dolgok való állása” című alkotása, és Nicola Tanhofer „Virra,dat”-ja a modern házasság témájával foglal­kozik. Mai tárgyú a Nuscic-komédiá­­ból aktualizált „Világkörüli utazás”, Dusán Vukotic szellemes összekötő .Páfrány és tűz” egyik jelenete A most készülő

Next