Filmvilág, 1965 (8. évfolyam, 1-24. szám)
1965-05-01 / 9. szám
Mai TÉMA A JUGOSZLÁV FILMMŰVÉSZETBEN A jugoszláv filmalkotók és gyártók az elmúlt hónapokban eleven és sokoldalú eszmecserét folytattak a jugoszláv film jelenlegi helyzetéről. Ezek a sokszor heves viták, bizonyos egészséges elégedetlenséget tükröznek a hazai filmprodukcióval szemben. A rendezők, kritikusok, esztéták, kultúrpolitikusok azon fáradoznak, hogy meghatározzák a jugoszláv film fejlődésének jövőbeli irányát, rendezzék és kialakítsák a művészek és filmgyártók szervezeti együttműködését. Tulajdonképpen már az elmúlt évad filmjeit is az útkeresés jellemezte: a hősies múlttal foglalkozó partizán vagy történelmi filmek mellett mai témájú filmek, vagy olyan alkotások születtek, amelyek a második világháború mai kihatásait, pszichológiai, vagy morális következményeit ábrázolják drámai módon. Ilyen Wolfgang Staudte „Asszonyok faluja”, (Herrenpartie) amely német turisták montenegrói kirándulásáról szól. Egy faluba érkeznek ahol csupa olyan övegyasszony él, akiknek férjét a háború alatt a németek pusztították el. A gyászoló özvegyek ráismernek a csoport tagjaira: turistaként a gyilkosok tértek vissza tettük színhelyére... Az „Ember a tölgyerdőből”, Mica Popovic filmje, egy volt csekista drámája, Milutin Kosovac alkotása a „Jó vadászat főhőse egy külföldi vadász, aki egyetlen mesterlövéssel teríti le a vadakat. A vadászat vezetőjét ez a „technika” egy német katonára emlékezteti, aki annak idején ugyanilyen lövéssel lőtte le az embereket. Két film, Vladan Slijepcevic „A dolgok való állása” című alkotása, és Nicola Tanhofer „Virra,dat”-ja a modern házasság témájával foglalkozik. Mai tárgyú a Nuscic-komédiából aktualizált „Világkörüli utazás”, Dusán Vukotic szellemes összekötő .Páfrány és tűz” egyik jelenete A most készülő