Filmvilág, 1965 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1965-05-01 / 9. szám

palota pincéjében talált otthonra és Budapesten is az egyetlen szuterén­­filmszínházat választották a régi fil­mek otthonául. A Chaillot palota egyik szárnyában múzeum, a másik szárnyában színház, a Théatre Na­tional Populaire és ebben az előke­lő környezetben a legújabb művészet hajléka szerényen a pincébe húzó­dik. Pedig nem lenne oka szégyen­kezésre, mert Európa egyik legkor­szerűbb moziját találja itt a külföl­di látogató, ha egyáltalán megtalálja a hatalmas épülettömböt többször is körül- és bejárva. A legmodernebb vetítő és hangleadó berendezések mellett feltűnt, hogy e moziban nincs vászon. A közönséggel szem­ben levő falfelületet különleges festékkel festették le, erre vetítik a képet. A Cinémathéque-ben naponta há­romszor, sőt négyszer is vetítenek, minden alkalommal más-más mű­sort. Leggyakrabban egy-egy rende­ző életművének „retrospektív”-je ke­rül bemutatásra, de gyakoriak a nemzeti filmnapok is. Párizs film­­értő és filmrajongó (cinéphil, ahogy itt mondják) fiataljai délután kettő­kor beülnek a Cinémathéque néző­terére és gyakran éjfélig ki sem jönnek. REFLEKTORFÉNYEK A SZAJNA-PAR­­TON.. . Amikor eljöttem a Chaillot palo­tából, már sötét volt. Szemben, a Szajna túlsó partján, az Eiffel to­rony alatt valami filmet forgathat­nak, a nagy ívfényű lámpák a vilá­gon mindenhol egyformán árulkod­nak a filmesek jelenlétéről. Átme­gyek, döntöttem el, a ma filmje jó kontraszként fog hatni az imént lá­tott 1910-es burleszkek után. Nagy stáb lehet, tűnt fel már messziről, a számtalan teherautó, személygépkocsi és öltözőnek hasz­nált lakókocsi jelentős produkció­ról vallott. Aztán, ahogy közelebb értem, felhangzott a „kikapcsolni” és sötétbe borult minden. De mi ez? Itt magyarul utasítják a világosító­kat? Nincs tudomásom arról, hogy bármilyen koprodukciós filmet for­gatnának Párizsban? De csodák nincsenek. Valóban francia—angol koprodukcióról volt szó, és a francia stáb kamera rész­lege Jean Badal-lal az élen (írjuk csak egyszerűen Badal Jánosnak), mind anyanyelvét használja egy­más közt. A film producere is ma­gyar származású angol, a rendező Clive Connert, író és főszereplő, Woody Allen amerikai TV komikus. A jelenetben, amit láttam épp ő terít magának vacsorához a Szajnapar­­ton, a háttérben Peter Sellers áll norvég lobogóba burkolva egy csó­nak tetején. — „Bolond egy film lesz — mondja Badal János — Sel­lers egy pszichológust alakít, aki fél a nőktől. Játszik a filmben Romy Schneider és Peter O’Toole is, akik mind nagyon élvezik ezt a vidám és felszabadult komédiázást.” — Badal János szerényen elhallgatta, hogy egy ilyen nagyszabású nemzetközi koprodukció vezető operatőrének lenni elismerést és anyagi megbecsü­lést jelent, melyet eddigi filmjei­vel, elsősorban a ,,Kriss Rom­ani”­­val szerzett. A „PHILIPPE GÉRARD” KLUBBAN Két nappal később ismét talál­koztam Badal János nevével. Ez al­kalommal a „Bakaruhában” című film főcímében, melyet Vasárnapi románc-TóL keresztelve Párizs egyik munkáskerületének, Saint Denis-nek a halhatatlan francia színészről el­nevezett filmklubjában, vetítettek. Egy régi, rossz színházépület ad ott­hont a kéthetenként ülésező klub­nak, melynek tagjai között fiatalok és öregek szinte egyenlő arányban találhatók. Ez volt az első találko­zásuk a magyar filmmel és a ma­gyar filmművészekkel. Hubay Mik­lós, a film forgatókönyvírója, öröm­mel válaszolt a kérdésekre és meg­elégedéssel nyugtázta azt a tényt, hogy a film az évek során mit sem vesztett eredeti hamvából és a fran­cia közönség a századeleji magyar kisváros miliőjét egyáltalán nem ta­lálta idegennek. A klub tagjai anak az óhajuknak adtak kifejezést, hogy mielőbb sze­retnének a magyar filmgyártás újabb műveivel és azok alkotóival megismerkedni. Talán nem­ kell évei­kig várniok.­.. KÁRPÁTHY GYÖRGY

Next