Filmvilág, 1968 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1968-01-01 / 1. szám

el, hangulatában, belső töltésében, legapróbb részleteiben világosan láttam magam előtt, mindezt valaki másnak elmagyarázni, sokkal bo­nyolultabb és kevésbé célravezető lett volna, mintha a felvevőgép mö­gé állok, így ha valami nem sikerül, csak magamat hibáztathatom, senki­nek sem tehetek szemrehányást. — Elmondana valamit a Feldobott kő történetéről? — Filmem az 1949—50-es évben játszódik, főhőse húsz év körüli fiú, akinek vasutas édesapját egy félre­értés következtében internálják. A fiút minden arra predesztinálná, hogy képességeit maximálisan érvé­nyesíthesse az új társadalomban, apja miatt azonban nem veszik fel a főiskolára. Munka után kell néznie. Egy földmérő csoporthoz kerül és ott összebarátkozik a nálánál hat­nyolc évvel idősebb görög Iliász­­szal, az egykori kommunista parti­zánnal. Lelkesen belevetik magukat egy tanyaközpont szervezésébe, agi­tálják a parasztokat az emberhez méltóbb életformára, erőfeszítéseiket már-már siker koronázná, amikor a tsz-szervezés erőszakos túlkapásai ellenük fordítják a tanyasiakat, s Iliászt felindulásukban agyonverik. A tragédia megrázkódtatása után a fiút a geodéta-munka egy cigány­településre vezényli, ahol megismer­kedik a cigánysors kiszolgáltatottsá­gával és megaláztatásaival. — A Feldobott kő önéletrajzi fo­gantatásé? — Bizonyos tekintetben igen. Egyes figurák, események emléke valóban visszatért a történetben, de a forgatókönyv belső drámai törvé­nyeinek alárendelve, ezek is módo­sultak. Noha a film konkréten 1949—50-ben játszódik, nem ennek az időszaknak krónikája kíván len­ni. Az általános emberi magatartás vizsgálata érdekel inkább, hogyan változik a különböző kiélezett hely­zetekben az egyén és a közösség vi­szonya. Mennyiben lehet a felelőssé­get a körülményekre hárítani és mennyiben terheli az egyént? A vá­lasztás lehetséges pillanatait kuta­tom, a döntés kérdéseit, melyekre a főhős fiú általában pozitív és cselek­vő választ ad. — Sára Sándort a rendezőt nem zavarta munka közben Sára Sándor operatőr-egyéniségének előtérbe nyomulása? Nem észlelte esetleg, hogy a dekoratív kompozíciókra törő jellegzetes képi látásmód a kép egyik alkotórészévé fokozza le a szí­nészt, s ez a színészi kifejezés rová­sára mehet? — Nem, mégpedig két okból nem. Az, hogy a filmet elsősorban képek­ben képzeltem el, dramaturgiai kö­vetkezményeket is vont maga után. Lehet, ösztönös tartózkodásom is közrejátszott, hogy elkerültem a drámai nagyjeleneteket, de talán méginkább az a felismerés, hogy drámai összecsapást a képek nyel­vén nem lehet tolmácsolni. Ha in­tenzív hőfokon ábrázolnám a drámai .

Next