Filmvilág, 1972 (15. évfolyam, 1-24. szám)

1972-08-01 / 15. szám

Petőfi­­ és a mai gimnazisták BESZÉLGETÉS KARDOS FERENCCEL KÉSZÜLŐ FILMJÉRŐL Pápán, a Petőfi Gimnáziumban, a kollégiumban és a város utcáin, te­rein forgatja Petőfi című új filmjét Kardos Ferenc. A forgatókönyvet Kardos István és Kardos Ferenc írta, operatőr: Kende János. Petőfi Sándort Kovács Mihály, Szendrey Júliát Kovács Nóra alakítja (csak névrokonok), s mindketten — akár­csak a film összes többi szereplője — középiskolás diákok. A film tör­ténete: Petőfi Sándor élete és ha­lála, a pápai gimnazisták előadásá­ban, a költő születésének 150. év­fordulója tiszteletére. — A szerkezet, a „játék a játék­ban” egyáltalán nem újkeletű dra­maturgiai találmány — mondja Kardos Ferenc. — Elég, ha a Ham­­let­re, vagy a Szentivánéji álom­ra utalok, de hivatkozhatnék arra az ősrégi, Magyarországon is ismert előzményre, hogy ha valaki kér­vényt intézett a királyhoz, két „színjátszót” is magával vitt, akik mintegy „eljátszották” a király előtt a kérvény tartalmát. Ezt a drama­turgiai formát rendkívül hatásos­nak vélem; úgy érzem, hogy alkal­mazása — s a belőle fakadó kettős fénytörésű tükörjáték — révén ki­­tágíthatók a történelmi dráma ke­retei, és sikerülhet továbblépni egy intenzívebb formájú történelmi rea­lizmus felé — túl a realista törté­nelmi dráma bevett konvencióin, amelyek többnyire megrekednek a naturalizmus vagy az úgynevezett „középfajú színmű” tradícióinál. — Hogyan született a Petőfi-film ötlete? — Több mint másfél éve foglal­koztat a gondolat, hogy mai fiata­lokról — diákokról — kellene fil­met csinálni, az ő aktív közremű­ködésükkel. Azt hiszem, az adott

Next