Filmvilág, 1972 (15. évfolyam, 1-24. szám)
1972-08-01 / 15. szám
Petőfi és a mai gimnazisták BESZÉLGETÉS KARDOS FERENCCEL KÉSZÜLŐ FILMJÉRŐL Pápán, a Petőfi Gimnáziumban, a kollégiumban és a város utcáin, terein forgatja Petőfi című új filmjét Kardos Ferenc. A forgatókönyvet Kardos István és Kardos Ferenc írta, operatőr: Kende János. Petőfi Sándort Kovács Mihály, Szendrey Júliát Kovács Nóra alakítja (csak névrokonok), s mindketten — akárcsak a film összes többi szereplője — középiskolás diákok. A film története: Petőfi Sándor élete és halála, a pápai gimnazisták előadásában, a költő születésének 150. évfordulója tiszteletére. — A szerkezet, a „játék a játékban” egyáltalán nem újkeletű dramaturgiai találmány — mondja Kardos Ferenc. — Elég, ha a Hamletre, vagy a Szentivánéji álomra utalok, de hivatkozhatnék arra az ősrégi, Magyarországon is ismert előzményre, hogy ha valaki kérvényt intézett a királyhoz, két „színjátszót” is magával vitt, akik mintegy „eljátszották” a király előtt a kérvény tartalmát. Ezt a dramaturgiai formát rendkívül hatásosnak vélem; úgy érzem, hogy alkalmazása — s a belőle fakadó kettős fénytörésű tükörjáték — révén kitágíthatók a történelmi dráma keretei, és sikerülhet továbblépni egy intenzívebb formájú történelmi realizmus felé — túl a realista történelmi dráma bevett konvencióin, amelyek többnyire megrekednek a naturalizmus vagy az úgynevezett „középfajú színmű” tradícióinál. — Hogyan született a Petőfi-film ötlete? — Több mint másfél éve foglalkoztat a gondolat, hogy mai fiatalokról — diákokról — kellene filmet csinálni, az ő aktív közreműködésükkel. Azt hiszem, az adott