Filmvilág, 1975 (18. évfolyam, 1-24. szám)

1975-04-01 / 7. szám

A mozi- vagy tévé­filmeknek egyaránt megvan az a sajátossá­guk, hogy a megjelenítés szuggesztivitása révén még arra is hatnak, aki tulajdonképpen tiltako­zik ez ellen a hatás el­len. A csak leírásokból ismert történeti személy látható arcvonásai, ru­házata, gesztusai óhatat­lanul bevésődnek a né­zőbe, és a további isme­retek sem tudják kitö­rölni őket. Éppen ezért nem mindegy, hogy mi­lyen kép vésődik az em­berbe, hogy mit idéz fel majd a továbbiakban egy-egy kimondott név. Michelangelo bizonyos fokig — és legalább bi­zonyos ideig — olyan marad, úgy jelenik meg, ahogy az olasz tévéfilm (írta: Carlo Prosperi, rendezte: Sollvero Blasi) most bemutatta. Nem az adatok pontosságáról vagy pontatlanságáról van szó, hanem az egész­ről, és a személyiség ki­sugárzásáról, a semmi mással össze nem vet­hető művekről. S ponto­san ezt, a lényeget hami­sítja vagy legalábbis tor­zítja el a rendezés. Nyil­vánvalóan nem lehet ha­sonló, nagyobb közön­ségnek szánt ismeretter­jesztő filmet anekdoták nélkül összeállítani. Az anekdoták — mint anek­doták — hitelesek, sze­repelnek akár Vasari olasz mesterekről írt könyvében, akár Condi­­vi Michelangelo életraj­zában. Csak éppen az anek­doták önmagukban még nem mondanak semmit, és elterelik a figyelmet arról, ami valóban fon­tos. Maguk a művek itt csak illusztrációk , ho­lott általuk, megterem­tésük révén lett Michel­ ilyen volt-e angelo Michelangelo. Kevés művész van, aki ennyire alkotásai révén formálja önmagát, aki ennyire a szobrain és freskóin keresztül élne, s akinek egész életútja annyira az alkotás szol­gálatában állt volna. Ép­pen ezért a művek — különösen a kor­társakéhoz viszonyítva — rendkívül személye­sek, s szinte áttétel nélkül közvetítik a mes­terben dúló belső viha­rokat, feszültséget, küz­delmeket. De ha már ezt az — egy-egy figurában vagy csoportban — ben­ne rejlő dinamikát nem is tudta érzékeltetni a rendező, hogyan egysze­rűsíthette így le a pápa és Michelangelo szünte­len, drámai összecsapá­sát? Pontosabban: min­dig csak az összecsapást látjuk, a durva kirobba­nást i­s mindig csak nagyon egyoldalúan, a művész szemszögéből. Holott II. Gyula pápa ösztönzése, serkentő aka­rata, és mecénás egyéni­sége nélkül Michelangelo soha nem kaphatta vol­na a megbízatásoknak, lehetőségeknek azt a so­rát, amit így kapott. Gyula pápa, a gonosz kényúr, aki megüti a kor egyik legnagyobb meste­rét — ezt mutatja a film. Valójában azon­ban Gyula pápa olyan munkaalkalmakat te­remt számára, amelyek megsokszorozzák erejét, és mintegy kényszerítik, hogy önmagán is túllép­ve hozza létre ember­centrikus, de mégis az emberi léptéket megha­ladó gigászi figuráit. Rit­ka eset a történelemben, hogy a művész egy ennyire igényes, és hozzá minden tekintetben mél­tó mecénással vívhatja meg párharcát. Két egy­formán nagy egyéniség mérkőzik itt (holott er­ről a film nem vesz tu­domást) — s végül is a művész akarata győz. A Sistina kápolnában Mi­chelangelo nem előírá­sok szerint fest: azt önti formába, amit lázongó fantáziája és gyötrődő alakokkal túlterhelt kép­zeletvilága elébe vetít. Szinte elképzelhetetlen, hogy — akár akkor, akár később — egy ilyen óriá­si megbízáson dolgozó művész ennyire csak a maga ura, ennyire szu­verén alkotó legyen. S ahogy a pápa figurá­ja elrajzolt — hamis — ugyanúgy hamis a kor egyik legnagyobb rene­szánsz építészének, Bra­­manténak az alakja is. Mintha egy intrikákat szövő udvaroncot és nem a kor kiemelkedő meste­rét látnánk magunk előtt. Mindenki, akivel Michelangelónak bár­milyen nézeteltérése is volt, szükségképpen csak gonosz lehet — sugallja a film. Ezen a kissé le­egyszerűsítő történetfel­fogáson már általában túljutottunk. PASSUTH KRISZTINA Michelangelo?

Next