Filmvilág, 1978 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1978-05-15 / 10. szám

Útifilm Vásárelyről Az első helyszín Pécs volt. Itt kezdődött D. Fehér Zsuzsa szerkesztő-riporter filmje Victor Vasarely­­ről. Láttuk, amint a pécsi származású mester meg­jelenik a városi tanács dísztermében, ahol átadják neki a díszpolgári oklevelet, majd Hárs Éva, a me­gyei múzeumok igazgatója beszélt arról, hogyan született meg a pécsi Vasarely Múzeum gondolata: végül hangulatos riportképeket kaptunk a múzeum ünnepélyes megnyitásáról. Pécsről Gordes-ba utaztunk a televízió stábja jó­voltából. Ebben a dél-franciaországi városkában annak is középkori kastélyában már Victor Vasa­rely vitte a szót. Korábban róla beszéltek, ettől kezdve ő beszélt életéről, munkásságáról, elképze­léseiről, s persze a sikereiről is. Mindenekelőtt azon­ban a kastély régi falairól, amelyek között egész életművét bemutató állandó kiállítását megrendezte a legmodernebb kiállításrendezési elvek és a hason­lóképp modern technika mozgósításával. Idővel kiderült: a kastély kiesik a forgalomból. Vasarely új alapítványa számára a nevezetes dél­­francia kisvárosok közül Aix-en-Provence-ot vá­lasztotta. Mint mondta: részben érzelmi okokból. Ebben a városban dolgozott ugyanis Cézanne, a mo­dern művészet elindítója, aki az első lépéseket meg­tette a festészet mértani értelmezése felé. Márpedig Vasarely programja körülbelül így hangzik: az ak­toktól és csendéletektől csömöre van az emberiség­nek, úgyszintén az egyhangú épületektől, jöjjenek hát a színes körök, négyzetek és háromszögek, ame­lyek vidámságot és változatosságot visznek a sivár betonvárosokba. A forgatócsoport Aix-en-Provence­­ba is ellátogatott. Velük együtt csodáltuk meg Va­sarely múzeumát, ezt a kívül-belül hipermodern épületet, amely hatszög alaprajzú hasábokból áll, és amelynek külső falait Vasarely művei díszítik. Hogy valóban megváltás-e ez a fajta dekoratív művészet? Arra ma még — a tervezés stádiumá­ban — korai volna válaszolni; egy ilyen rövid re­cenzióban pedig lehetetlen. Ezért csupán arra utal­nék: az épület szépsége és használhatósága bizonyo­san nem független egymástól, jó épületeket nem kell, rossz épületeket pedig igazán felesleges luxus homlokzatdíszekkel úgymond széppé tenni. De nem folytatom a vitát Vasarelyvel. Végtére is nagy for­mátumú és eredeti tehetség. Különben is: a film sem művészettörténeti oknyomozással mutatta be élet­művét. Vasarelyvel a főszerepben, valamiféle útifil­met láttunk, szép helyszínekkel és kedves jelene­tekkel. Idegenvezetőnk Vasarely volt, aki tört ma­gyarságában is ízes nyelven csevegett szórakozta­tóan arról, hogy mit is tart ő a maga művészetéről. Ha Eck T. Imre rendező egy kicsit rövidebbre fog­ja a filmet, talán még élvezetesebb lett volna a mű­sor. VADAS JÓZSEF 32 XXI. évf. 10. sz. Film­művészeti folyóirat Megjelenik minden hó­nap 1-én és 15-én. Főszerkesztő: Hegedűs Zoltán. Kiadja a Lapkiadó Vál­lalat. Felelős kiadó: Siklósi Norbert. Szerkesztőség és ki­­adóhivatal: Budapest VII., Lenin körút 9—11. Telefon: 221-285. Levél­cím: 1906 Postafiók 223 Terjeszti a Magyar Pos­ta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a kéz­besítőknél, a Posta hír­lapüzleteiben és a Pos­ta Központi Hírlap Iro­dánál 11900 KHI, Buda­pest V., József nádor tér 1.) közvetlenül vagy postautalványon, vala­mint átutalással a KHI 215­ 96 162 pénzforgalmi jelzőszámlára. Előfizeté­si díj Vj évre 24.— Ft. Külföldön terjeszti a ,,Kultúra” Külkereske­delmi Vállalat. H—1389 Budapest, Postafiók 149. 78.2717 Egyetemi Nyomda Budapest Felelős vezető: Sümeghi Zoltán igazgató INDEX: 25 286 A CÍMLAPON: Angelica Ippolito a Dosztojevszkij szerelme című olasz film női főszerep­lője. Rendező: Ales­sandro Cane.

Next