Filmvilág, 1978 (21. évfolyam, 1-24. szám)
1978-12-15 / 24. szám
kedő, de rossz műsor. Egyesíti magában az olasz és angolszász kvízműsorok néhány jellemző — de nem biztos, hogy követendő — tulajdonságát; a kérdések már-már elvontan speciálisak, megválaszolásuk professzionális tudásszintet feltételez, az elérhető jutalom sem csekély. Csak éppen érdektelen a néző szempontjából. Vitray Tamás mondotta egy interjúban a Ti és Mi adása előtt: „Szerencsére ebben a játékban olyan sok minden bizonytalan még, hogy remélem, jól fog sikerülni.” Paradox módon neki lett igaza. A „még minden megtörténhet” izgalmas légköre az egyik olyan tényező, amely nagy valószínűséggel bevonja a nézőt a játékba, legalább, mint szurkolót. Ha egy vetélkedő ezt nem éri el, nem érte el célját. Sokan, sokféleképpen próbálták már megfogalmazni a játékok, vetélkedők tulajdonképpeni célját. Van, aki a játékos módon történő ismeretterjesztést, míg mások a szórakoztatást jelölik meg elérendő célként. Úgy érzem, hogy miután tévéműsorról van szó, a vetélkedő először is legyen jó tévéműsor, amit élvezettel vagy izgalommal, érdeklődve lehet nézni, figyelni. Hogy ennek a követelménynek eleget téve milyen egyéb missziót teljesít, azt játéka válogatja. A kínálat e téren is — csakúgy mint színvonalban — eléggé széles skálán mozog. A televízió kísérletező kedvét dicséri, hogy játékban, vetélkedőben szinte minden lehetségest megpróbált már. Jó vetélkedőt (játékot) csinálni korántsem könnyű. Bizonyos, hogy — minden látszat ellenére — a játéknak is vannak esztétikailag elemezhető vonásai. (Bár ezt sokan tagadják.) Hasonlít a művészethez: a beléfektetett munkából a legritkább esetben lehet következtetni a majdani eredményre. Jónak ígérkező játékok múltak ki csendesen, fájdalommentesen. Ugyanakkor a maga nemében eléggé egyszerű és igen egyoldalú képi látványt nyújtó, Játék a betűkkel című műsort a bejelentett megszüntetés után közkívánatra kellett felújítani. Úgy tűnik, hogy az új játékok bevezetésekor, elindításakor a tévé ezzel foglalkozó — egyébként gondos, alapos munkát végző — apparátusa nem hasznosítja olyan mértékben a felgyülemlett tapasztalatokat, mint amennyire az lehetséges lenne. Például a Ti és Mi szerencsés összetételű triójához — Vitray Tamás, Antal Imre, Szilágyi János — hasonló „játékvezetői kar” sajnos nem mindig jön össze, a játék formája sem mindig a legszerencsésebben választott. Mégis érezhető némi javulás a játékos vetélkedők színvonalában, formájában, szervezésében. FÜSI JÁNOS HELYESBÍTÉS A Filmvilág 22. számának címlapján megjelent fotó: Brácz Judit felvétele. 32 XXI. évf. 24. sz. Filmművészeti folyóirat. Megjelenik minden hónap 1-én és 15-én. Főszerkesztő: Hegedűs Zoltán. Kiadja a Lapkiadó vállalat. Felelős kiadó: Siklósi Norbert. Szerkesztőség és kiadóhivatal : Budapest VII, Lenin körút »—11. Telefon: 121-185. Levélcím: 1906 Postafiók 223 Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzleteiben és a Posta Központi Hírlap Irodánál (1900 KHI, Budapest V., József nádor tér 1.) közvetlenül vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215-96 162 pénzforgalmi jelzőszámlára. Előfizetési díj V. évre 24.— Ft. Külföldön terjeszti a „Kultúra” Külkereskedelmi Vállalat. H—1389 Budapest, Postafiók 149 Egyetemi Nyomda 78.3647 Budapest, 1978 Felelős vezető: Sümeghi Zoltán igazgató INDEX: 25 286 A CÍMLAPON: Francesca Moriggi. A facipő fája rimil olasz film egyik főszereplője. Rendező: Ermanno Olmi