Filmvilág, 1980 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1980-04-01 / 4. szám

Méghozzá a dokumentatív film­­készítés komplex módján: az inter­jú, a riport, a valóságjáték, a film- és fotóillusztráció eszközeivel. E sok műfaji elemből alakul ki végül Nagy Sándor portréja. Általában a dokumentumfilmek­ről. Úgy hiszem, a műfajt akkor ve­hetnénk igazán komolyan, ha az operatőr huzamosan elbújna a hős magánéletében. Kertjének bokrában vagy a ruhásszekrényében. Mint ha­ditudósító a frontvonalban. Anélkül, hogy a jelenlétét észrevennék. S ha fontos esemény történik, megindíta­ná a felvevőgépet. Erre azonban nincs lehetőség. Ezért a dokumen­tumjáték eseményeit mindig re­pro­dukálni kell, „színészileg” eljátszat­ni, ha az eredeti modellel vagy ama­tőr szereplőkkel is, „irodalmi” for­mában, legyen a szöveg bármilyen kötetlen, a reális közeghez képest mindenképpen egy fiktív valóság­ban. Hiába tartja a rendező a Na­turét ütőerősebbnek a költői be­szédnél. A legpedánsabb dokumen­tumjátékban is van némi „költé­szet”. Ha nem annyi is, mint a Duinói elégiákban. A néző tudja, hogy egy kegyes csalásra fizetett be. De nem akarja felébresztetni magát. A rendező lelkiismerete azonban sohasem lehet nyugodt. Mindig éreznie kell, hogy a hite­lesség kliséi között jár ebben a konstruált, felidézett, úgynevezett valóságban. Magyar József talán önmaga meg­nyugtatására is vonta be hősét sa­ját portréjának elkészítésébe. Eredeti kísérlet ez. Még akkor is, ha az együttműködés nem mindig zavartalan. Nagy Sándor fölkel a betegágyból. Találkozik a rendezővel, akihez ré­gi barátság fűzi. Megismerkedik Polgár Gézával, színészi alteregójá­­val és a többi szereplővel. A szű­­kebb „stáb” közösen beszéli meg a filmet, felbolygatják a múltat, kö­rülírnak egy-egy eseményt, kereszt­­kérdéseket tesznek fel egymásnak, vitatkoznak, olykor még veszeked­nek is. Ezek a „kerekasztal-beszél­­getések”, szinte a film ámbitusán, bor mellett, cigarettafüstben, a moz­góképsor legélőbb kockái. Aztán a főhős köhint egyet, fölhajtja az in­ge ujját, és besétál saját életrajzá­nak „képi színházába”. Mint afféle megfigyelő, önellenőr, művészi re­vizor. S elkezdődik a mintha-játék. A film alkotói teszik magukat, mintha a történet valóságos térben és időben játszódnék, mintha nem volna forgatókönyv, mintha szere­pük a véletlenen is múlnék, mintha a kamera nem állna lesben. A főhős pedig időnként előlép, szót kér, megakasztja a játékot. „Gézának” szólítja önmagát, „mű­vésznőnek” a volt szeretőjét. Korri­gálja az előre megbeszélt valóságot. Dokumentáló hévvel leplezi le a dokumentumot. Magyar József nagy életismerettel állítja elő a tsz-elnök múltjának legdrámaibb epizódjait. Történelmileg is hiteles valóságmo­­dellt ad. Jó ritmusban váltogatja az eszközöket. De portréhőse, sajnos, akkor is beleszól a történetbe, ami­kor csak a „jelenlétét” kell igazol­nia, nincs semmilyen komolyabb mondanivalója. Korkedvezmény. Ennél sutább cí­met fogadásból se tudnék kitalálni. Csikorog, mint egy rozsdás ajtózár. Unalmas, akár az ásítás. Magyar József érdekes dokumen­­tumfilm-kísérlete különb címet ér­demelt volna. GALSAI PONGRÁC­ Z»A néző tudja, hogy egy kegyes csalásra fizetett be. De nem akarja felébresztetni magát’* (fent Polgár Géza) (Szabó Árpád felvételei) Korkedvezmény — magyar, 1980. Rendez­te: Magyar József. Kép: Bánok Tibor. Szereplők: Nagy Sándor, Polgár Géza, Péva Ibolya, Dobos Ildikó, Göndör Klá­ra, Kovács János, Darás Léna, Tánczos Tibor, Demjén Gyöngyvér. Gyártó: M­AFILM Híradó- és Dokumentumfilm Stúdió. 23

Next