Filmvilág, 1984 (27. évfolyam, 1-12. szám)

1984-06-01 / 6. szám

F­rancesco Rosi nem hisz abban, hogy a film megváltoztatja a valóságot. Francesco Rosi ugyanakkor — immár három évti­zede — egyebet sem tesz, mint a való­ság legélesebb ellentmondásainak le­írásával progresszióra mozgósít. Ne­véhez fűződik Itáliában annak a film­típusnak a megteremtése, amit ő ugyan „analitikus realizmusnak” hív, de amelyet a világ — jókora egy­szerűsítéssel — a politikai filmként tart számon. Arról a közismert, hatás­elemeit tekintve a „fogyasztói film­iparból” bőven merítő filmtípusról van szó, amelyet a származásában nápolyi eredetet büszkén valló ren­dező olyan művekkel teremtett meg, mint például a Salvatore CHuliano, a Kezek a váron felekt, a Mattei-ü­gy vagy a Kiváló holttestek, s amelynek legfris­sebb hajtása a Costa-Gavras rendezte világsikeres Hitünknek nyilvánítva. Az egykori Antonioni—Visconti­­asszisztens olasz rendező túl van már a hatodik évtizedén; „befutott em­ber”, hiszen például a Három fivér című filmje — hazai prófétaként! — öt David di Donatellót kapott, sőt ez a film egyike volt az Oscar-díjra no­­mináltaknak a Mephisto évében. . . és mégis, Francesco Rosi keserűsége az évek folyamán csak fokozódik. Ez látszott már a Carlo Levi regényéből forgatott filmjén, a Krisztus megállt Ebolinál képsorain, és ez érződik a Három fivér múltba-jövőbe révedő összeütközésein is, amelyet a rendező előző filmje jelenkori párdarabjaként készített el. Francesco Rosi élményeinek gyö­kere — fiatalsága és politikai eszmé­­lésének színtere — az olasz Ellenál­lás. Ezekhez az élményekhez ragasz­kodik, és a mai világot sem tudja/ akarja már másként szemlélni, mint elrugaszkodást a múlttól, amely az ő számára még nem emlék. Az Ellen­állás felől nézve a mai Itáliát, érthe­tővé válik pesszimizmusa a válság­országról, amelyben az emberek meg­tanulták az együttélést a terroriz­mussal, a szociális ellentmondások­kal, és kifejlesztették magukban azt a kozmikus közönyt, amely gátja a változásoknak. A nyolcvanas évek Rosija hajlik a rezignációra. Mesterségéről ma így vall: „A mozi nem képes megváltoz­tatni a társadalmat, és így egy film nem szentbeszéd. Vegyük észre, hogy a világ, amelyben élünk, válságba ke­rült. A válság félelmet kelt, és min­denki magába zárkózik, abban hisz­nek, hogy ily módon védekezhetnek. Ki kell ábrándítanom őket, mert ha sok mindenben bizonytalan vagyok is, abban azonban sohasem kételked­tem, hogy az emberek csak együtt menthetik meg magukat, vagy se­­hogysem.” A kulcs­szó a félelem, amely Itália embereit irányítja. Az olasz rendező azonban nem hisz ab­ban, hogy ez a félelem irracionális erők összjátéka volna csupán; maka­csul állítja, hogy mindennek oka van, s az okok összessége körvonalazható lenyomatot hagyott ott is, ahová az emberek „visszavonulni” szeretné­nek, vagyis a személyiség bensőségé­­ben. Ezt a lenyomatot keresi Francesco Rosi a Három fivér­ben — és nem biz­tos, hogy oktalanul. Mint ismeretes, a belső lélekudvar ábrázolása a film­művészet egyik legkényesebb terü­lete. Ugyanakkor vonzó feladat is: versenyre kelni az irodalmi elbeszélés végtelenre tágítható belső terével, amely mégsem roppantja össze a külső cselekvés folyamatát az asszo­ciációk, idősíkok, a „feltételes mód­ban” fogant igeragozás látszólag sza­bad áramlásával. És milyen nagy­szerű próbatétel egy színész számára is, hogy eljátssza azt az egyszerű iro­dalmi frázist, hogy „ezt mondom, de azt gondolom”, úgy, hogy sem a ki­mondott szóval, sem a megjelenített gondolattal ne hazudjon. Francesco Rosi és színészei, a forgatás idején ki­lencvenedik életévében járó csodála­tos Charles Canel, a mindig jó Phi­lippe Noiret és a vonzó Michele Pla­cido „felveszik a kesztyűt”... ám hiába, a szokatlan lit megriasztotta őket. A film forgatókönyvét ugyan Ta­niim Guerra és maga a rendező jegyzi, az „ötlet” azonban idegen. A Három fivér történetének alapvonalait szerzők egy orosz műben, Andrej­a Platonov A harmadik fiú című írásá­ban találták meg. A rendkívül tömör, izzó drámai­­ságú novella a film sok epizódját tar­talmazza. Legelőbb az első monda­tokat: „A területi székvárosban meg­halt egy öregasszony. Férje, hetven­­esztendős, nyugdíjas munkás, elbal­lagott a postahivatalba, és a köz­társaság legkülönbözőbb távoli csücs­keibe hat, azonos szövegű táviratot küldött: Anyád meghalt, jöjj azon­nal. Apa.” Igaz, a filmben a hat fiúból csak három marad, de leírásukat tekintve még az olyan apró részletek is meg­maradnak, hogy a legidősebb repülő­gépen érkezik, és a harmadik elhozza hatéves kislányát, s ő, a harmadik fiú „az egyetlen kommunista közöt­tük”. A novella sugallja a halottas szoba mellett alváshoz készülődő fi­vérek beszélgetését, majd magányos szétszéledésüket a hajnali házban, gyermekkoruk színterén. Egyáltalán Platonov ihleti azt a líraiságot — új­donság Francesco Rosi valóságérin­tésében —, amely a falusi házat és főleg az Apa alakját lengi körül. És végül Platonov ajándéka az a jelenet, amely a Nagyapa és az unoka között zajlik le a temetés előtti éjszakán: „— Nagyapa! Nagyapa! Alszol? — Nem, nem alszom, nincs semmi baj — és félénken köhécselt. A kis­lány nem tudta türtőztetni magát, és szipogva hüppögött. Az öreg végig­simogatta arcát, egész nedves volt. — Miért sírsz ? — kérdezte sut­togva az öreg. — Nagyanyát sajnálom — mondta az unoka. — Mindenki él, nevet, csak egyedül ő halott. Az öreg semmit sem szólt, ő is szi­pogott meg krákogott. A kislányt szorongatta a félelem, felült, hogy jobban lássa a nagyapját, és biztos legyen benne, hogy nem alszik. A kis­lány végigtapogatta az öreg arcát, és megkérdezte: — Hát te miért sírsz? Ezt már ab­bahagytam. A nagyapa megsimogatta a kislány fejét, és suttogva felelte: •— Csak úgy. . . Nem sírok, csorog rólam a verejték. A kislány odaült az ágy szélére az öreg fejéhez. — Az öreganyó után bánkódsz? — szólalt meg. — Jobban teszed, ha nem sírsz: öreg vagy, te is hamarosan Platonov köpenye Három fivér 16

Next