Filmvilág, 2006 (49. évfolyam, 1-12. szám)

2006-06-01 / 6. szám

az emberi psziché mélye, vagyis az álom. A Chtulhu hívásában például a Csendes­óceán habjaiból bukkan fel az a túlvilági sziget, melyen a világunkat kárhozatba döntő isten lakik. A szigetet viharba ke­rült hajósok fedezik fel, majd a barlangja mélyén alvó árnyékistent felébresztve be­teljesítik a szörnyű sorsot, melyet bolon­dokházába zárt művészek rémálmai, em­berevő vudu szekták véres szertartásai, és rejtélyes halálesetek vetítettek elő. A Da­­gon, az elveszett sziget című spanyol­amerikai filmben, amely az Árnyék Innsmouth felett című elbeszélésből ké­szült, ugyancsak a tengerfenékről emel­kedik ki az ótestamentumi szörnyisten. Dagon birodalmának kapuja egy víz alat­ti, szem alakú nyílás, melyet a tengeren hánykolódó főhős lát rémálmaiban. Miu­tán hajója viharba kerül, egy ismeretlen szigeten ér szárazföldet. A barbár sziget­lakók templomaikban a kereszt helyett Dagon halisten szimbólumát imádják, mely előtt szörnyű kannibál szertartáso­kat mutatnak be. Istenük bizonyos idő­közönként felszínre tör a mélyből, hogy magával ragadjon egy kikötött áldozatot. A Necronomicon című, gumiszörnyek és 3D effektek elképesztő armadáját fel­vonultató filmben, mely különféle Love­­craft-novellák összegyúrása ugyancsak pusztító tengermélyi istenségek képével találkozunk. A főszereplő, maga Love­­craft, egy könyvtárban olvasgatja az ősi kódexet, melyen keresztül szörnyűbbnél szörnyűbb történetek elevenednek meg: egy szeretőjét elvesztő férfi, egy családját hullámsírban felejtő hajós históriája. Mindkét férfi megpróbálja visszahozni a halálból szeretteit, de helyettük már csak porhanyós vízi szellemeket tudnak meg­idézni, végül magát a tengermélyi istent is magukra haragítják. A harmadik törté­net elolvasása után Lovecraft is bajba ke­rül, mert a Necronomicon fejezetei titkos dimenziókaput nyitottak meg: innen ér­kezik, egy tekergő galaktikus féregjára­ton keresztül az a szörnyeteg, mely ma­gával akarja ragadni az írót. Szín az űrből novella alapján készült Die Monster, Die! című filmben az istenek lakhelye a kozmosz. Innen érkezett, a tá­jat szénné égető szörnyű meteorit formá­jában, az a kő, me­lyet a Boris Karloff ál­tal alakított tudós ar­ra használ, hogy éle­tet csiholjon a holt matériából. Egy üvegházban rendezi be titkos laboratóriumát. De míg a zöldesen fluoreszkáló kristály dús vegetációt ered­ményez, addig a ketrecbe zárt állatokból borzalmas mutánsokat teremt, és végül magát a kutatót is elemészti. Hasonlóan végeznek a Dunwich horror (rendezte Stuart Gordon) boszorkánymesterével az általa megidézett égi istenségek: míg a mágus célja visszahozni a „nagy örege­ket" a Földre egy áldozati oltárra kikötött szőke leányzó segítségével, addig az ég­­szakadás-földindulás végén ő maga ham­vad porrá. Ám a Rosemary gyermeke vé­géhez hasonló befejezésben a kiszabadí­tott lány hasában egyszer csak megpil­lantjuk a fejlődő embriót, a földre érkező égiek előfutárát. A Onnan túlról (From Beyond) című filmben, melynek rendezője szintén a Lovecraft-mániás Stuart Gordon a démo­nok köztes dimenziója csak bizonyos erősségű, 20.000 megaherz fölötti elekt­romágneses hullámokban válik látható­vá. Ilyenkor a vibráló levegőben hidra­szerű lények, férgek jelennek meg: ezek csak akkor bántják az embert, ha az óvat­lanul megmozdul. Az elekt­romágneses generátor meg­alkotóját, Pretorius profes­szort is elnyeli köztes di­menzió, és férfi iszonyú mu­tánssá alakul. A generátor egyre kontrol­­lálhatatlanabbá válik, a szörnyetegek el­özönlik Pretorius házát. A tudós társa, Crawford szembeszáll a lidércekkel, de egy sebesülés után rettentő átváltozáson megy keresztül maga is: harmadik szó­ „ Féregszeretők és amőba­hitvesek" (Daniel Haller: Rémület Dunwichben - Ed Begley; Roger Corman: Kísér­­tetkastély - Vincent Price) FILMVILÁG 2006/6 33

Next