Filmvilág, 2006 (49. évfolyam, 1-12. szám)

2006-06-01 / 6. szám

met növeszt, mely homloka közepéről tü­­remkedik ki. A kocsányon fityegő szem (voltaképp a tobozmirigy) segítségével Crawford is képes lesz látni a köztes di­menzió lényeit. Végül, bárhogyan is küzd ellene, pokoli démonná sorvad ő is. A végső kárhozattól csak az menti meg, hogy szeretője egy véres küzdelem során leharapja a kocsányon fityegő szemet. Lovecraft pusztító istenei a káosz köze­pén, fekete trónuson ücsörögnek, és csak néha vesznek fel hús-vér formát. Ilyenkor a sumér mítoszok és az ótestamentumi próféciák ősszájú szörnyetegei, valamint hatalmasra nagyított mikroszkopi­kus bestiák sejlenek fel a vásznon: oktopuszapák és hidraanyák, fé­regszeretők és amőbahitvesek, akik csak arra képesek, hogy beke­belezzenek, hogy csápjaik halálos ölelésében széttépjenek, elnyelje­nek mindent és mindenkit. Áldo­zat és áldozó számukra egy és ugyanaz, egyetlen céljuk örök életéhségük csillapítása. A polipar­cú, sárkányszárnyú, óriástestű Chtulhu mellett Lovecraft másik kedvence az óriási hal és oktopusz ötvözetének tűnő Dagon, de a Necronomicon démonok tucatjait említi, melyeknek már neve is hát­­borzongató: Yuggoth, Tsathoggua, Yog-Sothoth, R'lyeh, Nyarlatho­­tep, Azathoth, Hastur, Yian, Leng, Bethmoora, L'mur-Kathulos, Mag­num Innominandum. Lovecraft Go­ya nagy rajongója volt, és több filmben is felbukkan az őrült spa­nyol festő híres képe, a gyermeke­it faló Szaturnusz isten portréja. Lovecraft kannibál istenei ugyan­így zabálják fel saját fiaikat, lánya­ikat és szeretőiket. Ház a temető mellett. Love­craft szinte minden művében ugyanazzal a paradoxonnal talál­kozunk: hősei a pogány halálistenek megidézésével voltaképp az öröklét ka­puján akarnak belépni, de mivel az élet­re keltett istenek csak dögvészt tudnak magukkal hozni, az öröklét is csupán a halálon keresztül válik elérhetővé. Fran­kenstein doktor galvánelemeket bütykö­lő szánalmas elektrotechnikussá silányul Lovecraft tudósai mellett, akik nem hol­miféle elektromos kisülésekkel foglala­toskodnak, hanem mágikus pentagram közepére állnak, és kódexekben, perga­menekben rejlő varázsszavakat kántál­nak. A titkos tudás apáról fiúra, mester­ről tanítványra hagyományozódik a leg­több Lovecraft- műben. Ha belépünk Lovecraft kísértetházának kandallófényű halljába, a falakon családi arcképcsarno­kot pillantunk meg: degenerált apák, őrült nagyapák portréit. Az átokká váló örökség és az önpusztító teremtés kettős­sége legérdekesebben talán a Charles Dexter Ward esete című novellából ké­szült két filmben, az Alien forgatókönyv­ét is jegyző Dan O'Bannon rendezte A feltámasztottban (The Resurrected) és Roger Corman Kísértetkasté­­lyában (The Haunted Palace) figyelhető meg. (Ez utóbbit a nagyobb közönségsiker érdeké­ben Poe-adaptációként tálalták, sőt, a film elejére és a végére Corman egy-egy idézetet is odabiggyesztett Lovecraft nagy elődjének verseiből.) A két történet alapja Joseph Curven boszorkánymester históriája. A 18. században élt mágus a Necronomicon birtokába jutott, és a könyv ősi nyelvén holtakat próbált meg megidézni. Bár megégették őt, száz év­vel később visszatért, hogy befejezze nagy művét. E célból megszállja utódja lelkét: míg a modern környezetbe helye­zett A feltámasztottban egy fiatal ve­gyész helyébe áll a mágus, addig a Kísér­­tetkastélyban egy portré révén kezdi irá­nyítani utódját. Az elátkozott kastély fa­lán függő festmény Oscar Wilde Dorian Gray arcképéhez hasonlóan skizofrén ha­sadás színterévé válik: a kép előtt ácsor­gó főhős néha önmaga démoni hason­másává korcsosul, máskor azonban ráis­mer szörnyű tetteire, és megpróbál sza­badulni a parazita elől. Az újjáélesztett Curven háza alatt eközben szörnyűséges laboratórium épül ki, amelyben alkimis­ta kísérletek veszik kezdetüket. Míg a ház asszonya magányában és elkeseredésé­ben fátyol mögé rejti arcát, férje tekinte­tét poros pókhálók fedik el. Míg a fele­ség azért aggódik odafenn, mert a férj rendszeresen megfeledkezik a házassági évfordulóról, aközben ura odalenn az öröklétet kutatja és a pokollal készül nászra. Az 1992-es A feltámasztott a talán a leghitelesebb és leglátványosabb Love­­craft-film. A vegyész háza alatt található hatalmas kazamatarendszer önmagában is lenyűgöző. Itt, a labirintus legmélyén ér minket a legnagyobb sokk, amikor a fáklyafényben feltárul előttünk egy óriási emésztőgödör, melynek mélyén emberi testrészek, félig nyitott, mocorgó tete-„Porhanyós víziszel­lemeket idéznek meg" (Stuart Gordon Reanimátor - David Gale; Stuart Gordon: Túloldalról) 34 FILMVILÁG 2006/6

Next