Filmvilág, 2006 (49. évfolyam, 1-12. szám)

2006-05-01 / 5. szám

ma is. Amon Re isten ősi vésetei, Salamon király rúnái, a Csillagkapu asztrológiai szimbólumai nem jelenthetnek komo­lyabb fejtörést egy vérbeli archeológus­kalandornak. A legendás kincs utáni haj­sza forgószelében minden titokzatos jellé módosul: a középkori templomablak ró­mai számozása, a megégett térkép, az el­­hullajtott könyvlap. Ezekben a filmekben Erich von Daniken tudományos fantazma­góriái ötvöződnek a romantikus amerikai történelemszemlélettel, mely képtelen el­viselni a valóság prózáját, ezért mindent mitologizál, ami a múlthoz, pontosabban a régmúlthoz köthető. Kincs, ami nincs. Az elsüllyedt világ egyszerre végtelenül barbár és zavarba ejtően modern. Atlantisz lakói egyszerű tógában vagy bennszülött ágyékkötőben lófrálnak, primitív nyelvet beszélnek, a betűvetést pedig rég elfeledték. Ugyan­akkor csodálatos építményekben laknak, sci-fi filmekbe illő szerkezetek, fantaszti­kus repülőgépek birtokában vannak. Az Atlantisz ragadozói (Predators of Atlantis) című olasz sci-fiben és a nem kevésbé si­lány Az Atlantisz harcos urai (The Warlords of Atlantis) című 1972-es Kevin Connor filmben a víz alatti birodalom la­kói pusztító fegyvereket fejlesztettek ki, melyek segítségével rabszolgaságba akarják dönteni az emberiséget, illetve egy kvázi-fasiszta diktatúrát szándékoz­nak kialakítani. De az elsüllyedt világok még akkor is őrzik lakóik technikai lele­ményét, amikor azok már rég porrá ham­vadtak. Az önálló életre kelt hipertechni­­ka ilyenkor már csak esztelen, önző célt szolgál: a nárcisztikus önsajnálatba me­rült világ békéjét háborgató idegen meg­semmisítését. Az egyszervolt világok kegyetlen im­munreakcióval vetnek ki minden, szerve­zetükbe hatoló idegen elemet. Az arche­ológust végtelen csapdák labirintusa vár­ja. A kalandor mozdulatai ezért különös jelentőségre tesznek szert: egyetlen óvat­lan lépés, érintés elég ahhoz, hogy a gyil­koló gépezet beinduljon. A földből dár­dák ugranak elő, a lyukakból pókok, kí­gyók másznak ki, a falakból mérgező nyi­lak reppenek a főhős felé. A megbolyga­tott múlt idő miatt az elsüllyedt tér szer­­ ­ %.-■• i i­s lopott ! " -..XI 1 -t clLhuJ FILMVILÁG 2006/5 31

Next