Filmvilág, 2009 (52. évfolyam, 1-12. szám)

2009-08-01 / 8. szám

többszempontú elbeszélésmódot az ak­ciófináléban egy kilenc különböző szálon futó párhuzamos eseménysorban csúcso­­sítja ki, ahol az olvasó egymás után nyo­mon követheti, hogyan jutnak el a sze­replők a párperces (és a főhős által ma­gányosan elkövetett!) rablás tetőpontjá­ig. A stúdióvezetők és szakmai ismerősök javaslata ellenére Kubrick nem csak hogy megtartotta ezt a komplex szerkezetet, de rá is játszik az időbontás kihangsúlyo­zásával — míg a regény expozíciójában bemutatkozó főszereplőknél csupán egy­szer (és indokoltan) ugrunk vissza időben, a film már az első jeleneteknél merészen, sőt öncélúan váltogatja az idősíkokat (mi­ként erre a szenvtelen narrátorhang me­netrendszerűen felhívja a néző figyelmét), a félórás akciófináléban pedig Kubrick egyes pillanatok gya­kori ismétlésével (mint a lovak rajthoz állása a elöntő futam előtt), valamint egyazon jele­net más nézőpontból történő bemutatásával (mint a bárbe­li verekedés kirobbanása) csak tovább fokozza a káoszt. Noha Kubrick modellje valószínűleg a Siodmak-féle Gyilkosok lehe­tett 1946-ból, A gyilkosságban megfigyelhető óvatos szubjek­­tivizálás (minden egyes jelenet az adott főszereplő nézőpont­jára összpontosítva mutatja be az eseményeket) szembefordul a White-regény mindentudó elbeszélési módszerével (ahol egy fejezeten belül akár há­rom nézőpontváltás is előfor­dulhat), sokkal közelebbi ro­konságot táplálva Jim Thomp­son egyik kevésbé ismert bűn­regényével, az 1953-as The Crimina­lal, amely egy kéjgyil­kosság felderítését meséli el tíz különböző érintett első szemé­­lyű elbeszélésén keresztül. Noha Jim Thompson nem éppen rafinált struktúráival érdemelte ki rangját a bűnügyi iroda­lomban, ezzel a többszempontú elbeszé­lésmóddal máskor is próbálkozik pályája során (köztük A gyilkosság után írt Kill-off whodunitjével) — ennél azonban sokkal fontosabb, hogy Kubrick pályáján 1956 és 1964 között három film is ezt a narra­tív módszert követi: hasonlóan A gyilkos­sághoz, mind A dicsőség ösvényei (amely­nek forgatókönyvében Thompson tevé­kenyen részt vett, bár a stáblistára már nem került fel a neve), mind pedig a Dr. Strangelove cselekménye tucatnyi fősze­replő korlátolt nézőpontjából bemuta­tott jelenetek mozaikjából áll össze. En­nek ellenére Thompson közreműködése a stáblista és az utólagos alkotói vissza­emlékezések szerint egyaránt kimerült a párbeszédek megírásában, míg a szer­kezet állítólag csakis Kubrick saját keze munkáját dicséri — az alkotói pálya so­rán ez az első, de messze nem az utol­só alkalom, amikor a film elkészültében részt vevő írók művészileg/erkölcsileg ki­semmizettként végezték. Ugyanakkor a „köztes szerző" jelenléte pusztán a dialó­gusokon keresztül is tetten érhető, hála Thompson sajátosan sö­tét humorú mondatai­nak, amelyek boncter­mi pontossággal tárják fel az emberi kapcsola­tok mélyén rejtőző hi­deg tébolyt, a jellegze­tes Thompson-féle „földi poklot" („Az a balek a teljes részét rád költi majd kis­lány, csak egy ötcentes szivart vesz ma­gának" — „Ha ismerne, tudná, hogy nem hagynám George-nak szivarra szór­ni a pénzt..."). Hasonlóan thompsoni sa­játosság a regény érzéki, minden férfi­szereplőt ujja köré csavaró femme fata­­le-figurájából faragott, megkeseredett, kiszáradt fúria (akinek egyetlen eszkö­ze az érzelmi zsarolás maradt), egy fino­man homoszexuálisra hangolt szimbo­likus apa-fiú kapcsolat beemelése (lásd az öreg Unger monológját az akció reg­gelén), valamint az abszurd fordulat­ra épített groteszk végkifejlet, amely a regény fokról-fokra kidolgozott befeje­zéséhez képest (a féltékeny George egy félreértés folytán végez a reptéren vá­rakozó Johnnyval) valami ostoba vélet­lennel, egy elszabadult öleb miatt kibo­rult pénzeskofferrel buktatja le az utolsó gengsztert. A Thompson-féle A gyilkos­ság a White-féle Clean Break alapgon­dolatához képest (hogyan hiúsítja meg egyetlen, mindenre képes némber a jel­képes „nagy zsákmány" elérését) a sze­replők világa felett álló sorsszerűség­re épít, arra a teljes, univerzális kiszol­gáltatottságra, amellyel előbb-utóbb minden Thompson-hős saját pusztulása árán szembesül. Az érett Kubrick-filmek­­re jellemző alapkonfliktus, amely a devi­áns egyén és a kontrollálhatlan környe­zet konfliktusát állítja középpontba (Lo­lita, Dr. Strangelove, Mechanikus narancs, Ragyogás) egyértelmű ismerősként kö­szön vissza Jim Thompson '50-es évek­beli életművéből — az amerikai bűnügyi író, utódaival szemben, nem csupán ki­szolgálója lett egy emberfeletti szerzői ego önérvényesítésének, de jelentősen hozzájárult korai formálódásához is. □ „Csak egy ötcentes szivart vesz magának" (Stanley Kubrick: A gyilkosság - Sterling Hayden és Timothy Carey) FILMVILÁG 2009/8 17

Next