Filmvilág, 2010 (53. évfolyam, 1-12. szám)

2010-03-01 / 3. szám

© • EURÓPAI ÉS MAGYAR CIGÁNY FILMFESZTIVÁL Cigányút ■ BARKÓCZI JANKA • • A CIGÁNYOK HELYZETÉRŐL NEM BESZÉLNI KÉTSZERES FELELŐTLENSÉG. DUPLA BŰN. A CIGÁNY FILMFESZTIVÁL MEGTÖRTE A CSENDET. O­lnémuló társadalomban élni több mint nyomasztó érzés. Különösen egy olyan országban, amelynek súlyos csendjében időről időre irracionális és kegyetlen drámák sora következik be. Ahol megtörténhet az etnikai tisztoga­tás és jó poén a rasszista szlogen, nem beszélni és nem bolygatni kétszeres fe­lelőtlenség. A nem szól szánk, nem fáj fejünk tétel az utóbbi évtizedben sajnos egy egész nemzet mottója lett. A rep­rezentatív közegek politikailag korrekt motyogása mellett egyre tisztábban zeng a szélsőséges csatazaj, amelynek háttere az értékkáosz, az információhi­ány és a bizonytalanság, fegyvere pedig a könnyű feledés. Feledni mindent és le­hetőleg azonnal, ami az 1940-es évek­ben Európában nagyban történt épp­úgy, mint ami tegnap Tarnabodon vagy Tatárszentgyörgyön kicsiben. A 2009. december 8-13. között Budapest három mozijában (Örökmozgó, Kino, Uránia) megrendezett Európai és Magyar Ci­gány Filmfesztivál épp ezért különösen fontos, már-már jelképesen rezisztens eseménynek számít, hiszen közvetlenül a teljes körű elhallgatás veszélyes prog­ramja ellen intéz támadást. Mert a roma-kérdésről beszélnünk, sőt kommunikálnunk kell. Még ak­kor is, ha az utóbbi időben az illetéke­sek többsége nem mulasztotta el nyi­latkozatát azzal az elmés és hárító kitétellel kezdeni, hogy ilyesmi nem lé­tezik, hiszen a hazai szociális, oktatási, munkahelyteremtési problémák általá­nosságban érvényesek. Bár erősen di­vatba jött a szókapcsolat tagadása, el­­kenése, tudományos igényű cifrázása, a probléma problémaként való megjele­nése már csak a rendőrségi nyomozati anyagok tükrében is vitathatatlan. Hogy a kérdés tárgyalására a létezésének álta­lában (és legnehezebben) történő elfo­gadása után milyen változatos megkö­zelítési módok kínálkoznak, arra a feszti­vál dokumentumfilmes anyaga számta­lan izgalmas példát szolgáltat. Az 1990 után készült alkotások nem festenek ró­zsás képet a helyzetről, de legalább ab­ban a vonatkozásban megnyugtatják a nézőt, hogy míg máshol feltűnően fogy, a magyar dokumentumfilmben bőven van a témát illető lelkiismeret és krea­tivitás. Hogy a cigány­ motívum feldol­gozása nosztalgikus, sokkoló, könnyed vagy drámai, ez esetben csak nézőpont kérdése, és a hiteles nézőpont megta­lálása maga a fegyvertény. Láthatunk szívmelengetőt befutott világzenészek­ről (Sas Tamás: Usti opre - Éleszd a tü­zet, 2006) és hardcore dokut a nem be­­futottakról (Kőszegi Edit - Szuhay Pé­ter: Történetek a boldo­­g Harlemet gulásról, 2000; Szakály játszanak" István: Gömöri cigányok, (Gát Balázs, 2006). Sokat megélt mai- Gypsy Side­­rónak a roma holokauszt­­ra (Jancsó Miklós: Temetetlen holtak, 1997), elegáns idős dámák pedig ká­véi­llatos-pezsgőhabos békeidőkre em­lékeznek (Dér András: Vilma néni Buda­pestje, 1997). Megtudjuk, hogy ma mi­lyen jogi megfontolásból tagadhatják meg egyesektől a népdalok előadásá­ért járó tiszteletdíjat (Salamon András: Huttyán, 1996) és milyen volt egykor hercegi szeparékban játszó, „négy házi kolduskát tartó" prímásnak lenni (Vilma néni Budapestje). Kapunk meleget és hi­deget, szentimentálisat és sokkolót, a program teljességében pedig egy válto­zatos és inspiráló képet valamiről, ami állítólag „nincs". VALAKI MAJD KIBOGOZZA Az erősebb idegzetűeknek ajánlott vo­nulatból különösen kiemelkedik Ko­­menczi Norbert esettanulmánya, a Da­ráló (2005) és a nagyobb panorámá­ban gondolkodó Történetek a boldogu­lásról című darab. Míg az előbbi a honi jog biztonságába vetett hitet, az utób­bi a folkfesztiválokon lazuló városi ér­telmiség kisebbségi nyomorról alkotott, színesszoknyás illúzióit erodálja. A Da­ráló a lezárása óta bűnügyi tananyag­gá avanzsált Pusoma Dénes-ügy hát­terét vizsgálja, amely egy ártatlanul meghurcolt, majd öngyilkosságba ker­getett roma nap számos közismert tra­gédiájáról szól. Az esetre visszaemléke­ző ismerősök és hivatalnokok elbeszélé­se egy végsőkig korrupt és elfogult kö­zegbe kalauzol, ahol a vádlott gyomro­­zása a „nyomozási taktika" része, és a gyanúsított már akkor is bűnös, ha ma­

Next