Filmvilág, 2011 (54. évfolyam, 1-12. szám)

2011-04-01 / 4. szám

ausztrál film kimenetelű történelmi eseményekhez nyúl vissza a kor két kiemelkedő rende­zője, Bruce Beresford és Peter Weir. Film­jeik ugyan már a nyolcvanas évek elején, az új hullám alkonyán készültek, mégis a kor kiemelkedő identitás­kutató darabjai. Beresford néhány vígjáték leforgatása után, „Betörő" Morant (Breaker Morant, 1980) című művével az ausztrál történe­lem olyan eseményét viszi filmre, mely 1901-ben, a búr háborúk alatt játszó­dott le (az Ausztrál Államszövetség ak­kor ünnepelte létrejöttét), és amiről az ausztrálok egészen a film bemutatójáig nem is tudtak. Beresford annak a néhány katonának, köztük Harry Morant hadnagynak történe­tét meséli el, akik rendületlenül szolgálták a brit birodalmat, mégis ők váltak a há­ború bűnbakjaivá. Megparancsolják ne­kik, hogy búr gerillákat támadjanak meg, s foglyokat ne ejtsenek. Az erkölcsi szem­pontból könnyen megkérdőjelezhető fel­adatot végrehajtják, tettükért azonban súlyos árat kell fizetniük: a brit vezetőség hadbíróság elé állítja őket, és számon kérik a „vadnak és fegyelmezetlennek" megbé­lyegzett ausztrálokon a történteket. A csa­ta eseményeire a tárgyalótermi tanúvallo­másokból derül fény, miközben egyre éle­sebben bontakoznak ki a brit és ausztrál gondolkodás ellentétei. A vádlottak ügy­védje mindent elkövet, hogy sikerre vi­gye honfitársai ügyét. Ám hatásos beszé­de („A háború igazi szörnyűsége az, hogy a tetteket normális emberek hajtották vég­re abnormális körülmények között"), és a börtönben raboskodó ausztrálok segítsé­ge egy váratlan búr támadásnál sem bi­zonyul elegendőnek ahhoz, hogy felment­sék őket. Harryt és barátját, Petert halálra ítélik, a fiatal George-ot kora miatt felmen­tik. A tárgyalás igazságtalanságait a fiú ké­sőbb papírra vetette, és könyvben kiadta. Harry Morant története minden rész­letében pontos, hatásos és hiteles kordo­kumentum. A katonák kivégzését ugyan túlontúl heroikusan ábrázolja, és nyíltan hangoztatja függetlenségüket a brit bi­rodalommal szemben, mégis sikerül el­kerülnie a propagandisztikus hangvé­telt. Beresford nem ítélkezik egyik fél felett sem, hanem következetesen sor­ra veszi azokat az eseményeket, me­lyek az ausztrál katonák elítéléséhez ve­zettek. A tárgyalóteremben elhangzott párbeszédek, a katonák tettei kronolo­gikusan és párhuzamosan futnak egy­más mellett. Az idősíkok percre ponto­san mindig akkor változnak, mikor az ép­pen aktuális tanú felidézi a múltban tör­ténteket. Beresford érdemei azonban el­sősorban abban mutatkoznak meg, hogy az elsők között vitte filmre az ausztrá­lok hősies kitartását és bajtársiasságát. Gallipoli Ausztrália történelmének egyik legfájdalmasabb pontja, katonáik értel­metlen halálának szimbóluma, identitás­­tudatuk egyik kulcsmomentuma. 1981- ben Weir már az amerikai Paramount céggel közösen forgatta le filmjét, mely­ben egy lassan kibontakozó (a címben említett török félszigetre csak a film má­sodik felében jutunk el), az egyes szerep­lőkre fókuszáló történetet láthatunk. Weir hősei mind egyszerű, ám nagyra vágyó, futógyorsaságukat összemérő fiatalok, akiknek többsége a sivatagos tájakról (az ausztrálok „outback"-nek hívják) farmokról érkezik. A leggyorsabban futó Archy min­denképpen részt akar venni az első világ­háborúban és harcolni a németekkel szö­vetséget kötött törökök ellen. Lelkesedése, bizonyítási vágya megdöbbentő naivitás­sal párosul: úgy tudja, azért megy harcol­ni, hogy a németek és a törökök ne fog­­-----------------------lálhassák el Auszt­ráliát. Barátjával, Frankkel Egyipto­­­mig jutnak, ahol katonatársakkal együtt a brit tisz­teket és a helyi la­kosokat provokál­ják. Ahogy a „Betörő" Morantnak, úgy Weir Gallipolijának is egyik erénye hőse­ik elfogulatlan, bíráló ábrázolásmódja. Ez különösen igaz a gízai piramisoknál állo­másozó ausztrál katonákra, akik még az­zal sincsenek tisztában, hogy hol járnak. Ám bármennyire nem ismerik fel tetteik súlyát, az a kivételesen erős összetartás, melyet már Harry Moranték is tanúsítot­tak, a birodalom katonái fölé emeli őket, és akár saját életüket is képesek lenné­nek feláldozni társukért. Archy tulajdon­képpen ezt teszi, amikor arra kéri felette­sét, hogy ne őt, hanem barátját, Franket küldje a brit parancsnokhoz, hogy fújják le a biztos halállal járó akciót. Ezzel meg­menti Frank életét. A „Betörő" Morant és a Gallipoli közötti hasonlóságok, időbeli kö­zelségük nem véletlen. Mindkét film erő­teljesen hangsúlyozza, hogy a korábbi, olykor szabálytalan exploitation művek és a titokzatos Piknik...után az ausztrálok rö­vid idő alatt eljutottak oda, hogy megkér­dőjelezzék részvételük értelmét olyan há­borúkban, amelyeket országuktól több ezer mérföldnyire vívnak. Az ausztrál újhullám figyelemre méltó ér­deme, hogy alig egy évtized alatt feltá­masztotta a tetszhalott hazai filmgyártást. Igaz, levonulása után valamennyi ren­dezője Hollywoodban folytatta karrier­jét, de az ausztrál film - a Mad Max vá­ratlan világsikere miatt is - addigra már stabil lábakon állt. 1971 és 1981 között több filmet forgattak, mint az azt meg­előző évtizedekben együttvéve, és Auszt­ráliának többé nem kellett szégyenkeznie gyenge filmipara miatt. Sikereik a nyolc­vanas évek Krokodil Dundeejának és so­rozataiknak köszönhetően (Tövismada­rak, Bangkok Hilton) még átütőbbek let­tek, társadalmi problémáikra, így a rassz­izmusra (Romper Stamper, Ausztrál já­tékszabályok), a bennszülöttek helyzeté­re (1200 mérföld hazáig) pedig mindig reflektáltak, identitásuk kérdése azon­ban a mai napig foglalkoztatja őket. En­nek keresését a legváltozatosabb művek tükrözik, kezdve Ned Kelly történetének 2003-as feldolgozásával, Baz Luhrmann monumentális giccsparádéján át (Auszt­rália) egészen a komor hangvételű, Tasmániába hurcolt fegyencek szöké­sét bemutató Van Diemen-földig. Egyér­telmű választ ugyan nem találtak, ám hogy a kérdés továbbra is lényeges szá­mukra, izgalmassá, érdekessé formál­ja egy messzi ország sokszínű filmmű­vészetét, igazolja az újhullám alkotása­inak kiemelt szerepét, ugyanakkor nem zárja ki egy hasonló irányzat kialakulá­sának lehetőségét. O -­ „Foglyokat ne ejtsenek" (George Miller:­­ Mad Max - Mel Gibson) FILMVILÁG 2011/04

Next