Filológiai Közlöny – XX. évfolyam – 1974.

1–2. szám - Tanulmányok - Herczeg Gyula: Petrarca mondatszerkezetei

rímel. Végül a két főrészt, tehát a frontét és a sirmát (a kettőt összekötő diesive­l együtt) lezárja a commiatoscongedo, vagyis az ajánlás vagy búcsú, amelynek sorszáma és rímképlete a diesi és a teljes sirma, vagy pedig csak az egyik volta struktúrájával megegyező. Nem folytatjuk­ a fenti szempontok vizsgálata a verskutatók feladata, természetesen egy sereg sajátosan verstani kérdéssel, a rímképlettel, a sor­hosszúsággal, a használt metrummal, Ш­ metrumvariációkkal, a hangszimboli­kával, a hangzók kifejezőértékével, a hangsúlyokkal, a metrumok, a gyorsa­ság, lassítás, szünet stb. és a tartalom közti összefüggésekkel egyetemben. De a nyelvészetileg értelmezett mondatszerkezet, a kötőszók használata, az alá- és mellérendelés kérdése, a participiumok, infinitivusok, egyáltalában a mondat­rövidítés is megkívánja a felderítést, nemcsak azért, hogy tisztázzuk az olasz történeti mondattannak Petrarca nyelvével kapcsolatos fontos fejezetét, ha­nem azért is, hogy adalékot tudjunk ilyen módon szolgáltatni a szellemtudomá­nyok más területein folyó vitákhoz, mérlegelésekhez, pl. ahhoz, vajon milyen mértékben tekinthető Petrarca humanistának, a reneszánsz képviselőjének, avagy inkább a középkorhoz kell-e őt sorolni. Mutatis mutandis, vele kapcso­latban is felvethető az a probléma, amely Boccaccio esetében annyi újraértéke­lést ere­dményezett; elég itt­­. Branca közismert művére, a Boccaccio medievalei című monográfiára célozni, amelyben a tudós szerző a tematika, a filozófiai irányok, az életszemlélet stb. árnyalt mérlegelése után visszautalja Boccacciót a középkor világába, holott már száz esztendővel ezelőtt Carducci megterem­tette az olyan meggyőzőnek ható szétválasztást Dante és Boccaccio közt, az előbbit középkorinak, az utóbbit reneszánsznak, újkorinak minősítve. Dolgo­zatunkban nem kívánunk ilyen természetű vitába belekapcsolódni; célunk konkrét nyelvi anyag alapján elvégezni azt a mondattani felderítést, amellyel mind ez ideig adós maradt az olasz mondattani és mondatstilisztikai kutatás. Következtetéseink között azonban helyet fog foglalni annak feltevése, vajon mondattana alapján milyen művelődési áramlatokba helyezhető el a Dalos­könyv és a Trionfi tudós szerzője; vajon a poéta doctusi minősítés, amely századok óta állandó jelzője a költőnek (a tartalom bizonyos bonyolultsága, a rímek, hangok, ritmusok sajátos kezelése, a szókészlet erőltetett egyszerűsége folytán), vajon ez a tudatosnak tűnő tudósi mivolt igazolható-e a mondat­szerkezetekkel ? 2. Az összetett mondatok kérdése a) Kezdjük mindenek előtt a MA-val szerkesztett ellentétes mellérendelés­sel mint olyan formával, amelynek segítségével Petrarca képes viszonylag bonyolult összetett mondatokat teremteni. Két főmondatból tevődik össze az ellentétes mellérendelő összetett mondat: mindkettőbe mellékmondatok, esetleg főnévi, ill. melléknévi igeneves mondatrövidítő szerkezetek ékelődnek be; ha nem volna mellérendelő mondatszerkezet, a főmondatok viszonylag szokványos felépítésűek volnának; az ellentétes mellérendelés folytán nő meg a mondatterjedelem és válik viszonylag bonyolulttá. Ennek az ellentétre alapuló mondatszerkesztésnek jellegzetes fajtája az, amelyben a költő valamilyen személlyel vagy jelenséggel kapcsolatos tényállássort vázol fel, majd pedig­ ­ Firenze, Sansoni, 1956. és 1973.

Next