Magyar Filozófiai Szemle, 1960

1. szám - Tanulmányok - Szabó András György: A törvény és az ember

viszonyítva. Végül a dialektikus materializmus nem egyik vagy másik tudo­mány törvényszerűségeiből általánosít, hanem a bennük rejlő közös tartalom feltárásával, közvetlen formában ragadja meg a most már valóban általános­ságban vett anyag és mozgás lényegét. Csak a dialektikus materializmus képes a valóság lényegének teljes értelemben általános, fogalmi formában való visszatükrözésére, és ezzel ugyanakkor létének és mozgásának legkonkré­tabb megragadására, hiszen törvényei közvetlenül a lényeget fejezik ki. Ahogy Lenin mondja: „a megjelenő világegyetem mozgása. . . ennek a mozgásnak lényegiségében — a törvény."2. A vázolt folyamat objektív szükségszerűséggel következett a tudomá­nyok kialakulásából és fejlődéséből. A tudományok kialakulása és fejlődése viszont a gazdasági-társadalmi viszonyokon alapszik. A filozófia törvény­kategóriájának fejlődését nem lehet megérteni, ha kizárólag a tudományok fejlődésével kapcsoljuk össze — ezért a konkrét elemzésnek mindig figyelembe kell vennie a társadalmi viszonyok közvetett vagy közvetlen hatását. Csak a társadalmi-gazdasági viszonyok elemzésével érthetjük meg, hogy a törvény, mint filozófiai kategória, az általános természettudományos tartalmon kívül, milyen sajátos ideológiai, társadalmi értelmet nyer az egyes korok gondolkodói­nál. Amint az egyes ember biológiai és szellemi fejlődése az emberi faj fejlő­désének abbreviatúrája — ugyanúgy az egyes törvények feltárásának, meg­ismerésének menete is a vázolt történelmi folyamat lerövidített kvintesszen­ciája. Ha megvizsgáljuk pl. az általános tömegvonzás törvényének kialakulá­sát, igen szemléletesen láthatjuk e folyamat szakaszait, Kopernikusztól Kep­leren és Galilein keresztül Newtonig. E folyamat általános érvényűsége közvetlenül is belátható. Ahhoz, hogy valamely törvényt felismerjünk, először mindig a lényeget magában rejtő jelen­ség alapos megismerése szükséges. Ezután fedezhetjük fel a törvény sajátos megnyilvánulásait, és csak amikor ezeket már egzakt módon ismerjük, akkor tárhatjuk fel a bennük rejlő általános, közös, lényegi viszonyt, az önmagában vett törvényt. E tapasztalati konklúziónak filozófiai alapja egyrészt az, hogy a lényeg benne van a jelenségben, nem valami jelenségen túli transzcendens magánvaló, másrészt, miután az emberi tudat az anyag fejlődésének legmagasabbrendű produktuma, megismerheti az őt körülvevő anyagi természetet. Hegel természetesnek tartotta, hogy az ember megismerheti a világot, mert nála a világ és az ember lényege egyaránt szellemi, az emberi gondol­kodásban a szellem létének és fejlődésének törvényszerűségei tárulnak fel. A marxizmus is természetesnek tartja a világ megismerhetőségének elismeré­sét, de éppen ellenkező alapon, mint Hegel. Hegel számára a természet csak a világszellem „más léte", ezért amikor a jelenségek lényegéről és az ezt kife­jező törvényekről beszél — e törvényeken valójában nem anyagi, hanem szel­­ lő. * Hegel nyomán e fejlődési folyamatot mint az absztrakttól a konkrét felé haladást szokták felfogni. Ez a fejlődés tartalmi oldalára utal, az absztrakt itt az „üres"­jel, míg a konkrét a ,,tartalmas"-sal egyértelmű. Az általam vázolt folyamatban is erről van szó, csak hangsúlyozni kívántam ennek formai oldalát is, vagyis azt, hogy az általános a megismerés kezdetén éppen azért szegényes, mert konkrét jellegű, a szónak nem lényegi, hanem formai értelmében. Mennél konkrétabb az általánosítás tartalmi értelemben, annál általánosabb formai értelemben és viszont. Vagyis az általánosítás konkrétságának tar­talmi és formai értelme fordított arányban áll egymással.­ ­*

Next