Magyar Filozófiai Szemle, 1971

5–6. szám - Szemle - Horkay László: Magyar hegeliánusok

Pesten, 1843". Ily módon kétséget kizáró­lag bebizonyosodik Téreynek Terrayval való azonossága. E méltató cikkből különben azt is meg­tudj­a­, hogy Terray 1812-ben a gömör­megyei Rozlozsnyán született, az ottani evangélikus lelkész fiaként. Téves tehát Szinnyeinek az a közlése a Magyar írók Tárában, hogy református papnak volt a gyermeke. Terray evangélikus volta e­z Athenaeumban megjelent egy cikke alap­ján sem vitás. Az evangélikus egyház isko­laügyét tárgyalva ugyanis e cikkben, így ír Szontaghnak: ,,A zay-ugróczy gyűlésen jelen voltam, az ott kidolgozott tanterv minden eddigiek közt bizonyosan első helyen áll, de sem vallásfelekezetünk" . . ."stb. (Athenaeum, 1842. II. 28.) Szon­tagh ugyanis épp úgy evangélikus volt, mint Terray. Terray Károly egyébként szándéka és akarata nélkül mutatkozott be első írásá­val a nagy nyilvánosságnak, pártfogójá­hoz, Szontagh Gusztávhoz intézett magán­levele révén, melyet Szontagh az ő tudtán kívül leközölt az Athenaeumban (1842. I. első szám). A külföldi tanulmányúton levő ifjú Terray ebben a Berlinből írott levelében beszámol úti élményeiről, vala­mint azokról az előadásokról, melyeket Schelling tartott ebben az időben a berlini egyetemen a kormány meghívására. Terray levele, amellett, hogy nagyon érde­kes, egyúttal becses kultúrtörténeti doku­mentum is. Megtudjuk e levélből azt is, hogy Schel­ling berlini előadásait roppant nagy érdek­lődés előzte meg. Amikor 1841. nov. 15-én megkezdte előadását, bár ,,a legnagyobb hallgatótermet jelölték ki számára", „ajtón­állókat kellett rendelni, hogy azok, kik­nek jegyeik voltak, helyet kaphassanak; de még így is sokan maradtak el, kik a soka­ságon át nem vergődhettek" — miként erről szemléletesen beszámol. Ő maga a 206-os helyjeggyel jutott be a terembe. E beszámoló azért is becses, mert egy tisztán látó, megfontolt, gondolkodó fő személyes benyomásain alapszik. Mikor ugyanis beszámolóját írja, még közvetlen hatása alatt áll az előadó varázsának. Annál is inkább, mert éppen­ az aznapi (dec. 4.) előadás különösen nagy benyomást tett rá. „Meg leszek-e Schelling rendszeré­vel elégedve vagy sem — írja —, azt még nem tudom, de annyi bizonyos, hogy rám nézve mindaz kielégítő volt, mit eddig Hegel ellen felhozott. Épen ma támadta meg a , Sevi'-t, s ha Sch. rendszere a Hege­len győzelmet veend, úgy mai naptól kell annak f­ennsőbbségét számítani." Természetes, hogy az erősen antihege­lista Szontagh kapva kapott a levélen Biztosan azt hitte, hogy pártfogoltjában jó fegyvertársra talált a hegelizmus ellen. Nagyon hamar kellett azonban tapasztal­nia, hogy Terrayban törököt fogott, aki korántsem olyan engedelmes famulus, ami­lyennek őt Szontagh gondolta, hanem érett gondolkozású, nagyon is önálló uta­kon járó férfiú. Terray ugyanis szilárdan feltette magá­ban, hogy mindaddig nem távozik Hegel rendszerétől, „míg­­ úgymond annyira meg nem értem, hogy ítéletet mondhassak felőle". Érthető tehát, ha második levelében már nyoma sincs a Schelling iránti elragadtatásnak. Megírja őszintén, hogy nem számított első levelé­nek közzétételére, s közli azt is, hogy Schel­ling kivonulása a berlini egyetemről nem volt olyan fényes és ékes, miként bevonu­lása. „Ellenei — írja — meg vagynak vele elégedve, mert látják, hogy Hegel rend­szerét meg nem fogja rendíteni; barátai pedig, mint itt-ott hallatszott, többet kívántak tőle." A maga véleményét pedig ebben a tömör mondatban foglalja össze: „Részemről a magyarok ungi vagy puszta­szeri gyűlésének bármelly pontját sem cserélném fel Sch. minden potentiáival." Hegelről viszont e második levelében így vall: „Most midőn keresztül mentem e rendszeren, mondhatom, hogy azt, ha az idő követeléseitől nem akarunk el­maradni, ismernünk kell." (Athenaeum, 1842. II. 27.), mert mint folytatólag mond­ja: „Kik eddig nálunk Hegelről beszéltek, vagy barátai voltak, vagy ellenségei; én bíráló szempontból tekintem." Ő elfogult­ság nélkül akarja nézni egy nagy szellem alkotását, gazdagodni belőle anélkül, hogy önmagát megtagadná. Ezt az álláspontot vallja Térey álnéven írt Elmélet és szemlélődés című kis munká­jában is, mely mint a Szontagh Propylaeu­mainak bírálata egyfelől éles állásfoglalás Szontagh egyoldalú és elfogult Hegel­gyűlölete ellen, másfelől bátor hitvallás az önálló és szabad vizsgálódás mellett. „Én az igazság zászlója alatt vizsgálódván Hegel követője nem vagyok — vallja ön­érzettel — nem mintha a szerző (értsd: Szontagh) borzasztó vádjait aláírnám, de mivel tanulni akarván, az igazságnak, bármelly rendszerben találjam, süveget emelek, s így elvül tűzöm ki egy bizonyos iskolához nem szegődni, de a bölcsészet­nek szüntelen haladásban levő, tehát nem­csak verulami Bacot és Kantot és Hegelt is már tettleg túlszárnyalt világ irodalmát anyagi és szellemi gyönge tehetségemhez képest éber figyelemmel kísérni s Fáy András ebéhez, melly a szekér forgó kere­két azért mardossa, mert halad, nem ha­sonlítani, sőt inkább tanulmányaim ered-

Next