Magyar Filozófiai Szemle, 1998

1–3. szám - Tanulmányok - Gelenczey-Miháltz Alirán: Xenophón ürügyén (Leo Strauss és Alexandre Kojéve vitája a zsarnokságról)

XENOPHÓN ÜRÜGYÉN (Leo Strauss és Alexandre Kőjévé vitája a zsarnokságról) GELENCZEY-MIHÁLTZ ALIRÁN A cselekvő életforma (vita activa) és az elmélkedő életforma (vita contemplativa) szembeállítása az antik elméletírók óta szinte közhelynek számít a filozófiában, ellentétükről és összeegyeztetésük lehetőségeiről számtalan teória született Platóntól és Aristoteléstől kezdve Machiavellin keresztül egészen Hegelig és még tovább. Még bonyolultabb kérdés filozófia és történelem viszonya: megvalósulhat­­ a filozófusok álma a történelemben, kell-e egyáltalán, hogy megvalósuljanak ezek az álmok, elhal-e a filozófia, ha a történelem „véget ér" a szabadság és egyenlőség eszméinek „globális" elterjedésével, szükség van-e a filozófiára a szabadság szervezett megvalósulásaként létrejövő homogén és univerzális világállamban, avagy a „megtalált igazság" birtokában pusztán újragondoljuk addigi, de történetileg immár nem releváns kérdésföltevéseinket (többek között filozófia és történelem, aktív és elmélkedő élet vonatkozásában is). Mi a viszonya a filozófiának a hatalomhoz, az államhoz, az állam képviselőihez: befolyásolhatja-e a filozófiai elmélet a politikai gyakorlatot, vagy csak a politika befolyásolhatja (korlátozhatja) a filozófiát és a filozófusokat, vagy esetleg békés szimbiózisban megférnek egymással a „történelem végé"-nek nem is oly távoli utópiájában? Talán ezek azok a legfontosabb problémák, amelyek Leo Straussnak­ és barátjának, Alexandre Kojeve-nak, Xenophón Hie­rosijáról folytatott híres politikai-­ ­ Leo Strauss (1899—1973). Németországban ortodox zsidó családban született. Filozófiát és természettudományokat tanult Marburgban, Frankfurtban, Berlinben és Hamburgban. 1921-ben doktorált a hamburgi egyetemen, majd Edmund Husserl és Martin Heidegger előadásait hallgatta a freiburgi egyetemen. Ezt követően Berlinben dolgozott, ahol elsősorban teológiai kérdésekkel foglalkozott. 1932-ben Rockefeller-ösztöndíjjal Párizsban folytatott kutatást a középkori zsidó és iszlám filozófia tárgykörében. Ezután Angliába utazott, ahol Hobbes politikai filozófiáját tanulmányozta. Hitler hatalomra jutása után az Egyesült Államokba emigrált, ahol a Columbia Universityn kapott állást, majd 1948-ig a New School for Social Research tanára. 1949 és 1968 között, nyugdíjba vonulásáig, a Chicagói Egyetemen tanított filozófiát. 2 Alexandre Kojéve (1902—1968) Moszkvában született. Strausszal először az 1920-as

Next