Magyar Filozófiai Szemle, 2014

2014 / 2. szám - SZEMLE - Smrcz Ádám: Tragoedia finita est? - avagy a történelemfilozófia hőseiről (MIklós Tamás: Hideg démon - Kísérletek a tudás domesztikálására. Pozsony: Kalligram, 2011. 464 oldal)

SMRCZ ÁDÁM: TRAGOEDIA FINITA EST? - AVAGY A TÖRTÉNELEMFILOZÓFIA HŐSEIRŐL 163 a történetfilozófia - egy halottnak hitt tu­domány - története a saját történetünk? A történelem tragikus cselekménye­­­sítése kapcsán mondja Hayden White, hogy bizonyos szerzők a történelmet „helyrehozhatatlan konfliktusok aréná­jának” tekintik (számára ezen szemlélet első számú képviselője Tocqueville),­ a párbaj résztvevői ezek szerint olyan sú­lyos sebeket ejtettek egymáson, hogy mindannyian odavesztek, felszámolván magát a történetfilozófiát is. Mint ahogy Tocqueville is rettegve csodálta Ameri­kát. White szerint a tragikus cselekmé­­nyesítés eszközével élő szerzők is több­nyire nosztalgikus érzéseket dédelgetnek tárgyukkal szemben: emlékiratait írják annak, aminek feltámadásában maguk sem hisznek, s eközben rémülten gondol­nak bele tárgyuk elvesztésének lehetsé­ges következményeibe. Mennyiben tekinthető azonban legi­timnek az olyan avíttnak gondolt eszmék iránti nosztalgia, mint az egyetemes törté­nelem, az ember istenképmásisága vagy éppen a teodícea? Egyáltalán miért van szükség a fenti apóriákra? A tárgyalt szerző­k és témák sokfélesé­ge folytán a Hideg démonnak számos olva­sata lehetséges. Közülük az egyik az, ha a fenti kérdéseket az etika szempontjából vizsgáljuk. A szerző szerint a német idea­lizmus történelemfilozófiájának szerepe az volt, hogy „az idegenként megélt tettek­kel való számvetést [...] megértés általi domesztikálására, a megértett elviselésére, sajáttá vállalására tett kísérletekké próbál­ta formálni” (11). A tényeket eredetileg száműző történelemfilozófia feladata tehát az lett volna, hogy végül mégis a tények vizsgálatába kezdjen, ám egy olyan néző­pontból immár, melyen keresztül meg­szűnik a tények egykori zűrzavara, mint­hogy azok értelmes egésszé rendeződnek. A Hideg démon szerint a világtörténelem a priori nézőpontja lenne ezek szerint az az arkhimédészi pont, ahonnan az egyes jó és rossz cselekedetek megítélhetőkké válnának: a világtörténelem a világ ítélő­széke - idézhetnénk Schiller jól ismert mondatát. A ráció révén megmutatkozó istenképmásiságunk és a belőle kibonta­kozó emberi egyetemes történelem esz­méjét ezért nem adhatjuk fel. 2 Hayden White 1975. Metahistory: The His­torical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore/London, The Johns Hopkins Uni­versity Press. 193.

Next