Flacăra Iaşului, aprilie 1959 (Anul 15, nr. 3914-3939)

1959-04-04 / nr. 3917

pag. 4-a Sosirea la Moscova a preşedintelui Prezidiului Adunării Populare Supreme a R.P.D. Coreene , MOSCOVA 3 (Agerpres) es ITASS anunţă: La 3 aprilie a sosit la Mos- Icova cu un avion „Tu 104“, Tzoi En Ghen, preşedintele Prezidiului Adunării Populare Supreme a R.P.D. Coreene, şi persoanele care îl însoțesc- Tzoi En Ghen a sosit in Uniunea Sovietică la invitaţia lui Kliment Voroşilov, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Pe aerodromul Vnukovo, Tzoi En Ghen a fost intîmpinat de Averki Aristov, Froi Kozlov, Nurudin Muhidinov, Ivan Rodiţa şi Mihail Tarasov, vicepreşedinţi ai Prezidiului Sovietului Suprem al URSS, de miniştri ai URSS şi de diplomaţii străini. Sute de moscoviţi au salutat cu căldură pe Tzoi En Ghen şi persoanele care îl Însoţesc. Ivan Rodiţă şi Tzoi En Ghen au rostit cuvintări. -poo-t In întregul Vietnam continuă mişcarea de protest împotriva crimelor clicii lui Dinh Diem Ngo HANOI 3 (Agerpres) După cum anunţă agenţia vietnameză de informaţii, în R.D. Vietnam şi în Vietnamul de sud poporul vietnamez continuă să protesteze împotriva asasinării de către autorităţile americane şi ale lui Ngo Dinh Diem a peste 1000 de deţinuţi politici de la Fu Loi. In R.D. Vietnam protestul a fost semnat de peste 2 milioane de persoane. După cum se anunţă din Vietnamul de sud şi acolo mişcarea de protest ia amploare. In provinciile Nin Tuan, Bin Tuan şi In alte regiuni din Vietnamul de sud şi central au apărut manifeste în care sunt Înfieraţi ucigaşii americani şi ai lui Ngo Dinh Diem. In multe sate din Vietnamul de sudşi central au avut loc mitinguri la care locuitorii au relatat despre atrocităţile săvîrşite în lagărul de concentrare de la Fu Loi și alte crime Isăvîrșite de autoritățile sudvietnamenef. Sesiunea Comitetului executiv al Federaţiei Sindicale Mondiale — A. Novella a fost ales preşedinte al F.S.M. — VARŞOVIA 3 (Agerpres)■ La Varşovia s-a deschis cea de a 19-a sesiune a Comitetului Executiv al Federaţiei Sindicale Mondiale Pe ordinea de zi a sesiunii se află următoarele probleme: 1. Alegerea preşedintelui Federaţiei Sindicale Mondiale. 2. Lărgirea sarcinilor FSM in lupta pentru pace. (Raportor Luigi Grassi). 3. Desfăşurarea luptei oamenilor muncii pentru revendicările social - economice. (Raportor Marcel Bras). 4. Informări asupra desfăşurării luptei sindicale in America Latină. (Raportor Lazarov Pena)5. Convocarea Consiliului general al FSM. (raportor Ma Ciun-Ku). 6. Aprobarea bugetului pe anul 1959 (Raportor Giuseppe Casadei). 7. Alegerea în secretariatul FSM a reprezentantului ţărilor africane. 8. Primirea de noi organizaţii în FSM. (Raportor Sudjiri). Secretarul general al FSM, Louis Saillant, a propus să fie ales ca preşedinte al FSM secretarul general al Confederaţiei Generale a Muncii din Italia, Agostino Novella. Louis Saillant a relevat marile merite ale lui A Novella faţă de clasa muncitoare italiană şi de Confederaţia Generală a Muncii din Italia, în fruntea căreia, după moartea lui Di Vittorio, se află în calitate de secretar general, precum şi meritele lui in faţa clasei muncitoare internaţionale. Participanţii la sesiune au sprijinit călduros propunerea şi Agostino Novella a fost ales in unanimitate ca preşedinte al FSM. Apoi, Luigi Grassi, secretar al FSM, a prezentat raportul asupra celui de al doilea punct de pe ordinea de zi : „Lărgirea sarcinilor FSM in lupta pentru pace“. La începutul raportului său, L. Grassi s-a ocupat de mişcarea populară de masă, care s-a lărgit în cursul ultimului an, împotriva primejdiei unui război. Expunînd activitatea Federaţiei Sindicale Mondiale şi a organizaţiilor afiliate, îndreptată spre desfăşurarea luptei oamenilor muncii pentru pace, Luigi Grassi a arătat că conducerea Confederaţiei internaţionale a sindicatelor libere nu a dat nici pînă astăzi un răspuns la propunerile FSM cu privire la unitatea de acţiune în unele probleme concrete ale luptei pentru pace. Mai mult decit atît, ea se dedă la atacuri împotriva FSM, ceea ce nu reprezintă de fapt decit o adaptare a conducerii Confederaţiei internaţionale a Sindicatelor libere la poziţia proimperiatistă a AFL-CIO (organizaţie sindicală reacţionară din SUA-N.R.). Această poziţie a Confederaţiei internaţionale a sindicatelor libere, a spus raportorul, este în contradicţie cu năzuinţele oamenilor muncii , membri ai acestei confederaţii şi ale centrelor sindicale ce fac parte din ea, fără a mai vorbi de organizaţiile internaţionale sau regionale autonome. Ocupîndu-se în mod amănunţit de situaţia internaţională, L. Grassi a formulat principalele sarcini ale FSM în lupta pentru pace : 1. Intensificarea acţiunilor de masă şi a luptei pentru încetarea pentru totdeauna şi necondiţionată a experienţelor nucleare, ca prim pas pe calea interzicerii armei nucleare. 2. Propunerile sovietice cu privire la încheierea tratatului de pace cu Germania şi cu privire la statutul special pentru Berlinul occidental sunt cele mai potrivite şi mai corespunzătoare spiritului şi literii acordurilor de la Potsdam, precum şi recomandărilor adoptate la prima conferinţă internaţională sindicală din 1945, care a pus bazele activităţii Federaţiei Sindicale Mondiale. Trebuie sprijinită integral declaraţia Uniunii Sindicatelor libere germane în care se arată, printre altele, că încheierea unui tratat de pace ar contribui la eliberarea poporului german şi a tuturor popoarelor din Europa de primejdia morţii atomice, că acest tratat ar exercita o influenţă favorabilă asupra destinderii încordării internaţionale, asupra apropierii între cele 2 state germane şi a unificării paşnice a Germaniei. 3- Este necesar să se impulsioneze acţiunile de masă ale oamenilor muncii pentru convocarea conferinţei şefilor de guverne ale marilor puteri la care să fie discutate toate problemele internaţionale litigioase. 4. Este necesar de a continua şi de a desfăşura mai pe larg mişcarea de solidaritate internaţională pentru încetarea războiului din Algeria şi pentru satisfacerea revendicărilor naţionale ale poporului algerian, de a acorda sprijin moral şi material sindicatelor şi oamenilor muncii din Algeria. In vederea realizării ţelurilor propuse, a spus în încheiere L. Grassi, este necesar să existe mai multe contacte şi acorduri bilaterale şi multilaterale asupra celor mai importante probleme internaţionale între organizaţiile sindicale afiliate la FSM şi organizaţiile membre ale Confederaţiei internaţionale a sindicatelor libere, între organizaţiile autonome, sindicatele din diferite ramuri din diverse ţări. Aceasta reprezintă cea mai bună cale pentru realizarea unităţii de acţiune a oamenilor muncii. Cu ce se ocupă S.E.A.T.O.! Recunoaşterile departamentului de stat al SU.A. WASHINGTON 3 (Agerpres). TASS anunţă: Departamentul de stat al SUA a dat publicităţii „Raportul cu privire la SEATO - 1958-1959", întocmit cu prilejul apropiatei sesiuni a Consiliului acestui pact care va avea loc între 8 şi 10 aprilie. Camuflîndu-se sub frazele perimate despre „primejdia comunistă", autorii raportului nu pot ascunde faptul că întreaga activitate a SEATO în perioada care a trecut a fost îndreptată spre înăbuşirea mişcării de eliberare naţională din ţările Asiei de sud est şi spre organizarea unor aventuri militare împotriva ţărilor lagărului socialist. Din raport se desprinde neliniştea pricinuită de succesele URSS, R.P. Chineze şi celorlalte ţări socialiste. După ce recunoaşte „realizările incontestabile ale Uniunii Sovietice în domeniul cercetărilor ştiinţifice in spaţiul cosmic", departamentul de stat încearcă să neutralizeze impresia produsă de aceste realizări ale Uniunii Sovietice asupra opiniei publice mondiale. Autorii raportului se străduiesc să înspăiminte ţările asiatice cu succesele economice ale R.P. Chineze, declarînd că extinderea comerţului chinei ar reprezenta o „infiltrare economică" care „subminează pieţele ţărilor libere". • In raport sînt elogiate măsurile militare luate de SEATO în anii 1958— 1959. In perioada la care se referă raportul, participanţii la această grupare agresivă au efectuat patru aplicaţii militare cu participarea forţelor militare terestre, aeriene şi navale. La aceste manevre, efectuate pe teritoriul Tailandei şi în apele mării Chinei de sud, în imediata apropiere a frontierelor Chinei şi R.D. Vietnam, au participat subunităţi americane, nave şi avioane militare americane. In cadrul manevrelor s-au efectuat „operaţiuni de sprijinire de către avioane ale forţelor armate terestre", exerciţii de atac ale submarinelor şi avioanelor“, „instrucţii cu corpul de comandă", „debarcări de paraşutişti". In curînd, se spune în raport, vor avea loc noi mari aplicaţii maritime militare ale SEATO care vor inaugura o nouă serie de manevre militare ale acestui bloc. Indonezia respinge presiunile S.E.A.T.O. opiniei publice din Indonezia. In declaraţia sa în legătură cu această problemă, preşedintele Comisiei parlamentare pentru problemele apărării, Mansur, a subliniat: Majoritatea poporului indonezian şi guvernul său se află pe poziţia unei politici externe active, independente şi de neaderare la vreunul din pactele militare, inclusiv la S.E.A.T.O. „Unii, a declarat Wahib Wahab, conducător al partidului „Nahdatul Ulama“, pot să năzuiască la orice dacă le place, insă problemele politicii externe a Indoneziei le rezolvă numai Indonezia. Ea nu se va alătura blocului S.E.A.T.O. Ziarul „Suluh Indonesia“ al partidului naţional din Indonezia, respinge într-un articol de fond noile încercări de a exercita presiuni asupra Indoneziei. Ar fi o iluzie de a spera la o aderare a Indoneziei la S.E.A.T.O., avertizează ziarul. DJAKARTA 3 (Agerpres), încercările continue ale blocului agresiv S.E.A.T.O. de a atrage Indonezia în proza sa, intimpină o hotărîtă rezistenţă în cercurile politice şi ale S. U. A. intensifică înarmarea Pakistanului WASHINGTON 3 (Agerpres) La aproape o lună de la semnarea pactelor militare bilaterale dintre SUA şi Turcia, Iran şi Pakistan, departamentul de stat al SUA a anunţat la 2 aprilie că guvernul Statelor Unite a hotărît să livreze Pakistanului un număr de bombardiere cu reacţie de tipul B-57. După cum transmite France Presse, purtătorul de cuvînt al departamentului de stat a declarat că livrarea acestor avioane face parte din acordurile militare semnate recent între SUA şi Pakistan. Comentînd această ştire, agenţia Associated Press subliniază că în ultima vreme Statele Unite au intensificat trimiterea de material militar în Pakistan. Potrivit agenţiei, generalul Ayub Khan, fostul şef de stat major al forţelor armate pakistaneze şi care ţine în prezent sub controlul său guvernul pakistanez, după lovitura de stat din octombrie trecut, a negociat încă în cursul vizitei care a făcut-o vara trecută la Washington un program de asistenţă militară a Pakistanului din partea Statelor Unite. De atunci, menţionează agenţia, Statele Unite au acceptat să livreze Pakistanului bombardiere cu reacţie al căror număr nu a fost precizat. Semnînd în luna martie noul program de ajutor militar cu Pakistanul , scrie agenţia Associated Press — Statele Unite au hotărît să continue sprijinul acordat forţelor armate pakistaneze. Detaliile ultimelor angajamente americane nu au fost făcute niciodată publice. Anunţarea trimiterii bombardierelor cu reacţie americane în Pakistan a provocat o vie emoţie în India. Cercurile oficiale indiene, transmite agenţia Reuter, în numeroase declaraţii şi-au exprimat profunda lor nelinişte față de ajutorul militar pe care SUA il acordă Pakistanului. munitafi mobile" ale NATO vor interveni în treburile interne ale tarilor din Africa şi Asia DELHI 3 (Agerpres)Ziarul indian „Delhi Times" publică un articol în care arată, pe baza unor informaţii primite de la cercuri apropiate conducerii pactului falimentar de la Bagdad, că SUA intenţionează „să intervină activ in evenimentele care se desfăşoară în ţările din Asia şi Africa“. Pentru a interveni cit mai rapid în treburile interne ale acestor ţări, scrie ziarul, puterile occidentale şi în special Statele Unite, urmăresc să creeze în cadrul NATO „unităţi mobile” care *fie comandate de un general american pentru a fi capabile să acţioneze rapid în „afara sferei de acţiune a NATO". Potrivit planului american, pentru a-şi îndeplini misiunea, aceste unităţi vor fi dotate cu armament modern, inclusiv armament atomic şi diferite mijloace moderne de transport Problema unităţilor mobile ale NATO a fost discutată şi la cea de-a 6-a sesiune a Consiliului pactului de la Bagdad care a avut loc la începutul acestui an la Caraci. Ziarul indian precizează că aceste unităţi vor fi plasate într-un sistem de baze care vor împînzi Asia. FIACARA JASOJOI UIULUUUJUUJUUlUlUUllJUlUUUJUUIUUlUUlUUUlUJUUJUlUUUiUUJUUiUUJUUJUUJUUiUUJUUJUUJUUJl UJUUlUUiUUJUUlUUJUUiUUiUUJUUJUlUUlUUUiUUiUUJUUJUUiUUiUUJUUiUUiUUJUtUULUUlUUUiUUJU oxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxo Redacţia şi Administraţia: Palatul Culturii, str. Mareşal Matinovschi nr. Veronj 12. A 14-a aniversare a eliberării Ungariei — Şedinţa festivă de la Budapesta — BUDAPESTA 3 (Agerpres) — In seara zilei de 3 aprilie a avut loc la Opera de stat din Budapesta şedinţa festivă a reprezentanţilor vieţii publice, consacrată celei de a aniversări a eliberării Ungariei. In prezidiu se aflau: Ianoş Kadar, F Ferenc Munnich, István Dobi, György Marosan, membri ai Biroului Politic al C.C. al PMSU , membri ai guvernului, veterani ai mişcării revoluţionare, reprezentanţi ai oamenilor muncii din Budapesta, precum şi E. I. Gromov, ambasadorul URSS în Ungaria Şedinţa a fost deschisă de István Dobi, preşedintele Consiliului Prezidenţial al RPURaportul cu privire la cea de a 14-a aniversare a eliberării Ungariei a fost prezentat de Jeno Fock, membru al Biroului Politic şi secretar al CC al PMSUA urmat apoi un Program artistic la care Şi-au dat concursul cei mai buni artiști din capitala Ungariei. Apelul electoral al Partidului Comunist din Japonia TOKIO 3 (Agerpres) — In legătură cu pregătirile în vederea alegerilor pentru Camera superioară a parlamentului japonez şi pentru organele locale, Partidul Comunist din Japonia a dat publicităţii la 3 aprilie un apel electoral către poporul japonez. In acest apel, care reflectă speranţele şi aspiraţiile majorităţii covârşitoare a populaţiei ţării, P.C. din Japonia cheamă poporul japonez să zădărnicească planurile SUA şi ale guvernului Kişi urmărind înzestrarea Japoniei cu arma nucleară, să silească cabinetul Kişi să demisioneze şi să lupte Împotriva reînvierii militarismului japonez. P.C. din Japonia cheamă toate forţele patriotice şi democratice din Japonia să se unească în lupta pentru independenţă, democraţie, pace şi neutralitate. Unindu-se, se spune în apel, întreg poporul trebuie să lichideze „tratatul de securitate” japono-american şi să impună restabilirea relaţiilor diplomatice cu RP- Chineză şi RPD- Coreeană. Aspect de larii atomice, o demonstraţie din Londra împotriva înarmă «N.A.T.O. —un instrument politic defectuos „N.A.T.O. a îmbâtrînit“ NEW YORK 3 (Agerpres). Revista americană „Nation" a publicat un articol de Geofrey Barraclough, profesor de drept internaţional la universitatea din Londra. Demonstrind în articolul său că blocul Atlantic nu-şi mai are rostul, autorul ajunge la concluzia că nu se poate îngădui organizaţiei pactului Atlanaticului de nord să bareze calea spre o reglementare între Est şi Vest. In prezent, cind NATO păşeşte in cel de al doilea deceniu de existenţă, scrie Barradlough, „viitorul său este pus sub semnul întrebării în toate privinţele. Pînă şi cei mai zeloşi adepţi ai acestei organizaţii recunosc viciile sale fundamentale". Autorul arată că, potrivit părerii multor politicieni burghezi, „rigiditatea acestei uniuni şi trăsăturile ei pur negative constituie un impediment pentru tratative la nivel mai inart, menite să slăbească încordarea între Est și Vest". Barradlough consideră că NATO s-a dovedit un „instrument politic defectuos" și „a avut o valoare dubioasă din punct de vedere militar". Schimbarea radicala a avut loc în momentul în care Uniunea Sovietică a pus capăt monoilllilllliiilllllllllliiiimiiiiiilllllllliillllllllllllllillllllllii Comentarii din presa occidentală despre lipsa de realism a politicii atlantice iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii polului american in domeniul armei atomice. Barradlough subliniază că participarea Germaniei occidentale la NATO „a influenţat puternic caracterul acestei organizaţii". Germania occidentală, în frunte cu Adenauer, foloseşte NATO in scopurile sale. „Dacă se iveşte o oarecare speranţă pentru realizarea unui acord, cu ajutorul căruia se poate înlătura primejdia unui război atomic, declară autorul, atunci Occidentul trebuie să fie gata să discute problema privind soarta NATO şi să nu pună in primejdie şansele unei înţelegeri. PARIS 3 (Agerpres). In comentariile lor cu privire la deschiderea sesiunii „jubiliare" a Consiliului pactului Atlantic, numeroase ziare franceze îşi exprimă îndoieli în ce priveşte reuşita unei politici „a intransigenţei occidentale" în principala problemă de pe ordinea de zi a discuţiilor - pregătirea poziţiei Occidentului la viitoarea conferinţă internaţională la nivel înalt. Aceasta „nu pentru că ar exista divergenţe fundamentale între miniştrii occidentali", cum scrie ziarul „France Soir", ci pentru că o asemenea politică ar fi aspru condamnat de opinia publică şi de cercuri politice tot mai largi din ţările occidentale, care se pronunţă cu tot mai multă tărie în favoarea tratativelor. Ziarul „Combat" sublinia intr-un comentariu din Washington că guvernul britanic se arată cel mai dispus Să adopte o linie politică „mai flexibilă", deoarece cercurile guvernamentale conservatoare doresc să-şi asigure popularitate pentru alegerile parlamentare de anul acesta. Pe de altă parte însă, cercurile conducătoare americane şi din alte ţări occidentale interesate în menţinerea unei politici „militare" sprijinită pe NATO caută să condiţioneze în diferite feluri conferinţa la nivel inait şi să intensifice între timp „eforturile militare în NATO". Ziarul „Le Monde” se referă tocmai la asemenea tendinţe cînd scrie că „de partea franceză, ca şi de cea americană, există părerea că n-ar fi cazul să se ia iniţiative", iar ziarul „France Soir” vorbeşte şi el de „insistenţe vestgermane" în acest sens. Insă chiar şi unii comentatori burghezi sunt siliţi să constate că în momentul de faţă, cind se afirmă tot mai puternic ideea tratativelor, „NATO a îmbâtrînit" — cum sună titlul editorialului din „Combat" şi odată cu el şi întreaga orientare politică pe care o reprezintă această alianţă militară. „A reieşit clar — scrie „Liberation” într-un articol în care demonstrează lipsa de realism a alianţei militare a NATO îndreptată impotriva ţărilor de democraţie populară — că Răsăritul a chemat la întrecere nu în domeniul militar, ci în domeniul economic, al ridicării nivelului de trai . , Este timpul acum să se pună capăt confuziei, incapaţînărilor, greşelilor. Este timpul să se înţeleagă că nu se poate răspunde prin demonstrații militare costisitoare, la întrecerea pașnică". ★ PJA 391t1\ Oamenii muncii din R. P. Ungară intimpină Congresul P.M.S.U. cu noi angajamente în muncă BUDAPESTA 3 (Agerpres) — Chemarea Comitetului Cern tral al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar către oamenii muncii din Ungaria de a grăbi dezvoltarea socialistă a ţării şi de a desfăşura întrecerea în cinstea Congresului partidului, care va avea Ioc în noiembrie a.c., se bucură de sprijinul unanim al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. In aceste zile în fabrici, uzine, mine, au loc sute de mitinguri la care oamenii muncii aprobă politica partidului şi, răspunzînd chemării acestuia, îşi iau angajamente privind îndeplinirea înainte de termen a planurilor de producţie şi economisirea fondurilor statului. Colectivul uzinei constructoare de vapoare „Wilhelm Pieck” din Győr şi-a luat angajamentul de a economisi 18.000.000 forinţi, laminatorii din Borsod — 8.000000, lucrătorii de la uzîna reunită „Ganz Mavag” — 50.000.000 forinţi. Accordînd ajutor mişcării de cooperativizare a agriculturii care se desfăşoară în ţară, lucrătorii uzinei de tractoare „Vörös Csillag” şi-au propus să livreze peste plan 150 de tractoare, iar constructorii de automobile din Csepel — aproximativ 300 de motoare pentru tractoare și combine. Amplă mişcare în Italia împotriva amplasării de baze pentru rachete atomice ROMA 3 (Agerpres). TASS anunţă: In Italia se desfăşoară o amplă mişcare împotriva recentului acord italo-american cu privire la crearea de baze americane pentru rachete pe teritoriul Italiei. Secretariatul „Uniunii Femeilor italiene" a publicat o declaraţie în care protestează energic împotriva acordului şi cheamă toate femeile din ţară şi în special femeile din regiunea Veneto şi Sardinia, unde se prevede construirea unor baze pentru rachete, să se alăture luptei active pentru apărarea păcii, împotriva creării de baze americane pentru rachete. Federaţia din provincia Bologna a Partidului Comunist Italan, provincie în care se desfăşoară o campanie pentru strîngerea de semnături pe o declaraţie de protest împotriva creării de baze pentru rachete în Italia, a lansat un apel asemănător. Strîngerea de semnături pe o petiţie cu conţinut similar se desfăşoară în prezent şi în provincia Reggio di Calabria. La 1 aprilie, muncitorii de la o fabrică de aparate de radio din Milano au declarat o grevă de o jumătate de oră în semn de protest împotriva acordului italiano-american cu privire la bazele pentru rachete. Grupul de comunişti din senat a prezentat o rezoluţie în care cere guvernului să aducă acordul italianoamerican în discuţia parlamentului. Scurte ştiri externe la Uniunea Scriitorilor din Cehoslovacia a organizat la 2 aprilie la Praga un miting consacrat problemei germane, la care au participat scriitori, pictori, oameni ai muncii din capitala Cehoslovaciei. Au luat cuvintul cunoscuţi reprezentanţi ai vieţii culturale din Cehoslovacia, oameni ai muncii de la uzinele din Praga, precum şi oaspeţi din R.D. Germană. Vorbitorii şi-au exprimat îngrijorarea faţă de creşterea militarismului şi a spiritului revanşard în Gennania occidentală, faţă de înzestrarea Bundeswehrului cu arma atomică. ir După cum informează agenţia Reuter, la 3 aprilie guvernul Elveţiei a anunţat în mod oficial că acceptă ca conferinţa miniştrilor Afacerilor Externe să aibă loc la Geneva cu începere de la 11 mai a.c. ir La 3 aprilie a sosit la Colombo ca oaspete al lui V. G. Iakovlev, ambasadorul URSS în Ceylon, N. P. Firiubin, locţiitor al ministrului Afacerilor Externe al URSS, care se înapoiază spre patrie din vizita în Australia unde a participat la sesiunea comisiei economice ONU pentru ţările Asiei şi Extremului Orient. N.P. Firiubin a făcut o vizită primului ministru S. Bandaranaike, cu care a avut o convorbire. i Muncitorii societăţii de stat pentru exploatarea gazelor din Argentina au declarat la 3 aprilie o grevă de 24 de ore. Greviştii cer majorarea salariilor. In urma grevei a stagnat munca în toate întreprinderile de exploatare şi distribuire a gazelor. Sr In şedinţa din 1 aprilie a Camerei deputaţilor din Uruguay deputatul Arismendi din partea partidului comunist a protestat împotriva exploziilor cu arma nucleară efectuate de Statele Unite în partea de sud a oceanului Atlantic. Arismendi a arătat primejdia pe care o constituie aceste experienţe pentru viaţa şi sănătatea populaţiei din Uruguay. La insistenţa lui, Camera deputaţilor a hotărît sa transmită acest protest comisiei pentru problemele internaţionale a camerei, li O delegaţie de conducători sindicali din oraşul Sao Paolo, important centru comercial din Brazilia, s-a adresat preşedintelui Braziliei, Kubitcher, repetind cererea lor de a se opri scoaterea din ţară a profiturilor realizate de pe urma investiţiilor de capital străin. Ei au cerut de asemenea preşedintelui, naţionalizarea băncilor străine şi acordarea de credite pentru micii producători. ★ Participanţii la cel de-al doilea Congres Mondial al Scriitorilor şi artiştilor negri din ţările Africii care a avut loc la Roma au adresat un apel compatrioţilor lor în care au subliniat că întreaga intelectualitate din Africa trebuie să se încadreze în mod activ în lupta impotriva colonialismului, pentru eliberarea economică şi politică a ţărilor din Africa. ir După cum relatează agenţia Reuter, în faţa clădirilor instituţiilor guvernamentale din White Hall - Londra a continuat demonstraţia studenţilor care a început la 1 a- Pr*î'e, în semn de protest împotriva arestărilor în masă operate în rindul membrilor Congresului naţional african şi împotriva masacrării africanilor din Nyassaland şi Rodezia de nord. ★ La Ankara a sosit mareşalul de aviaţie William Macdonald, comandantul suprem al forţelor militare aeriene ale Angliei în Orientul mijlociu. El se va întîlni cu reprezentanţii comandamentului suprem al armatei turceşti şi va vizita obiectivele militare de la Eskişehir. ★ Generalul Abdi, guvernatorul militar al Irakului, a ordonat confiscarea averii a 38 de participanți la complotul antiguvernamental de la Mossul. DORTMUND 3 (Agerpres) în• Joi seara au continuat la Dortmund întrecerile din cadrul probelor de simplu ale campionatelor mondiale de tenis de masă. Jucătorii români au repurtat noi victorii în turul 2 al competiţiei. In vervă deosebită, Radu Negulescu l-a învins cu 3-0 (18, 17, 6) pe Bükiet (SUA), tînărul Rety l-a întrecut cu 3-0 (16, 17, 15) pe danezul Petersen, iar Covaci a dispus cu 3-0 (15, 12, 12) de austriacul Stoiber. Cele două jucătoare ale noastre Maria Biro şi Geta Pitică au cîştigat meciurile susţinute în primul tur al probei de simplu. Pitică a eliminat-o cu 3-0 pe Mayer (RF Germană) iar Bino a învins-o cu 3-1 pe Martinez (Anglia. In turul 2, Geta Pitică a jucat cu campioana engleză Arm Hayden. Victoria a revenit cu scorul de 3-0 (9, 13, 11) juiătoarei engleze. SPORT Campionatele mondiale de tenis de masă Tiparul : întreprinderea Poligrafică Iași, str. Vasile Alecsandri nr. 12 .. Telefon 1210