Flacăra Iaşului, septembrie 1962 (Anul 18, nr. 4974-4999)

1962-09-16 / nr. 4987

r  - t WWffiWff Vtw röZPÉ TAMM, ÜNJTÍ TAIS UMARUL - Viaţa culturală * Pe şantier (schiţă) * Bun găsit, frumoasă şcoală ! * Clipe fericite * Carlo Montella: Cu limuzina In paradis (recenzie) pag. 2-a i Viaţa (de partid — In centrul preocupărilor noastre - prgătirea şi desfăşurarea In bune condiţii a campaniei de însămlnţări. fi „Săptămîna Crucii Roşii“ - însemnări — Bucuria Iul Liţă, pag. 4-a - Adunarea generala a Federaţiei mondiale a oamenilor de ştiinţă - Schimbul comercial dintre tf. % & 8. ş! Cuba este acum foarte Intens. fi Delegaţia U. R. S. S. a plecat la a 17-a sesiune a O. N. U. pag1. 4-a Capitala a făcut o primire entuziastă Sg ■" ■■ 1 " ■- ■ ■■■■■■ ■■ ■■ ■ .1. ................. : - - -• înalților oaspeţi din R. D. Germană Sîmbătă la amiază a sosit ln Capitală delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Democrate Germane în frunte cu tovarăşul Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R.D. Germane, care la invitaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, a Consiliului de Stat şi a Consiliului de Miniştri al R.P. Romíne, face o vizită de prietenie în ţara noastră. Din delegaţie mai fac parte: Bruno Leuschner, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R.D.G., membru al Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., membru al Consiliului de Stat, dr. Lothar Bolz, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministrul Afacerilor Externe al R. D. G., preşedintele Partidului Naţional Democrat din Germania, Hans Reichelt, ministrul Agriculturii, Colectărilor şi Silviculturii, Gunther Wyschofsky, vicepreşedinte al Comisiei de Stat a Planificării, Erwin Kerber, adjunct al ministrului Comerţului Exterior şi Intergerman, Johannes König, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, prof. dr. Wolfgang Schirmer, membru supleant al C.C. al P.S.U.G., directorul uzinelor „Walter Ulbricht“ - Leuna, Frieda Sternberg, preşedinta Cooperativei agricole de producţie „Ernst Thalmann“ din Bennewitz, raionul Wurzen ,Annerose Seifert, muncitoare chimistă la uzinele „Walter Ulbricht“ - Leuna şi Wilhelm Bick, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R.D.G. în R.P.R. Tovarăşul Walter Ulbricht este însoţit de tovarăşa Lotte Ulbricht, soţia sa. Aeroportul Băneasa era pavoazat festiv cu drapelele de stat ale R.D. Germane şi R.P. Române. Pe clădirea aerogării se aflau portretele tovarăşilor Walter Ulbricht şi Gheorghe Gheorghiu-Dej. Pe mari pancarte erau scrise, în limbile romînă şi germană, urările „Bine aţi venit, oaspeţi dragi !“* „Trăiască prietenia frăţească dintre Republica Populară Romînă şi Republica Democrată Germană !“. Pe aeroport se afla un mare număr de reprezentanţi ai oamenilor muncii din întreprinderile şi instituţiile Bucureştiului, veniţi să salute sosirea în ţara noastră a înalţilor oaspeţi, erau de faţă tineri din R.D. Germană aflaţi la studii în ţara noastră. In întîmpinarea delegaţiei R. D. Germane au venit tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Salăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, membri ai C. C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai instituţiilor centrale şi ai organizaţiilor obşteşti, generali şi ofiţeri superiori, oameni de ştiinţă, artă şi literatură, ziarişti romîni şi străini. Erau prezenţi şefii unor misiuni diplomatice acreditaţi în R. P. Română, membrii ambasadei R. D. Germane, alţi membri ai corpului diplomatic. (Continuare în pag. 4-a) f Vf Tro T'SC ' N _ imimiWi n'r'r!f Ta yla—1*\ Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej Dragă tovarăşe Ulbricht, Dragi tovarăşi membri ai delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane, La sosirea dumneavoastră pe pămîntul patriei noastre, permiteţi-mi ca In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romín, al Consiliului de Stat şi al guvernului Republicii Populare Romíne, in numele întregului nostru popor, să vă urez un călduros şi frăţesc bine aţi venit. Vizita dumneavoastră In Republica Populară Romina va prilejui încă o manifestare a prieteniei de nezdruncinat ce leagă ţările şi popoarele noastre. In zilele ce le veţi petrece In mijlocul nostru vom fi bucuroşi să vă împărtăşim din rezultatele muncii pe care o desfăşoară cu abnegaţie poporul român In desăvirşirea construcţiei socialismului, înfăptuind neabătut Directivele Congresului al lll-lea al Partidului Muncitoresc Român pentru continua dezvoltare şi înflorire a patriei sale. Poporul român dă o înaltă preţuire succeselor de seamă obţinute sub conducerea Partidului Socialist Unit din Germania de către oamenii muncii din Republica Democrată Germană, in opera da construire a socialismului şi de întărire a primului stat german al muncitorilor şi ţăranilor. Statele noastre, împreună cu celelalte state socialiste duc cu consecvenţă o politică externă îndreptată spre salvgardarea păcii, militează pentru coexistenţa paşnică a statelor cu sisteme sociale diferite, pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale sub un strict control internaţional, pentru reglementarea pe calea tratativelor a problemelor internaţionale litigioase. Republica Populară Romînă sprijină întrutotul iniţiativele Uniunii Sovietice şi ale Republicii Democrate Germane pentru lichidarea rămăşiţelor celui de-al doilea război mondial prin încheierea Tratatului de pace german şi transformarea pe această bază a Berlinului occidental în oraş liber, demilitarizat. Ne exprimăm convingerea, dragi tovarăşi, că vizita dv. In Republica Populară Romînă, convorbirile pe care Ie vom avea, vor contribui la dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre ţările şi partidele noastre, la întărirea unităţii de nezdruncinat a puternicei comunităţi a ţârilor socialiste şi a mişcării comuniste mondiale, vor prilejui o nouă afirmare a hotărîrii noastre de a apăra pacea. Să trăiască şi să se dezvolte neîncetat prietenia dintre Republica Populară Romînă şi Republica Democrată Germană ! Trăiască familia frăţească a ţărilor socialiste I Trăiască pacea In lumea întreagă I Dejunul oferit de tovarăşu! Gheorghe Gheorghiu-Dej Tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Române, a oferit sîmbătă la amiază un dejun în cinstea delegaţiei de partid şi guvernamentale a R.D. Germane. La dejun au participat delegaţia R. D. Germane în frunte cu tovarăşul Walter Ulbricht, consilieri ai delegaţiei, precum şi reprezentanţi ai Ambasadei R. D. Germane. Din partea română au participat membri ai Biroului Politic al C. C. al P. M. R., membri ai C. C. al P.M.R., al Consiliului de Stat şi ai guvernului. Au rostit toasturi tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Bruno Leuschner. Tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej a mulţumit delegaţiei pentru că a răspuns invitaţiei conducerii de partid şi de stat a Republicii Populare Române, venind în vizită de prietenie în ţara noastră Convorbirile şi schimburile de păreri pe care le va prilejui - a spus tovarăşul Gheorghiu-Dej - vor constitui o nouă expresie a unităţii partidelor noastre sub steagul marxismleninismului, a prieteniei dintre popoarele noastre, care, umăr la umăr cu celelalte ţări socialiste, luptă pentru măreaţa cauză a socialismului, păcii şi progresului. Vă rugăm, dragi tovarăşi, să vă simţiţi la noi ca între prieteni sinceri şi apropiaţi. Poporul român vă primeşte pe pămîntul ospitalier al patriei sale cu bucurie şi cu inimă deschisă. Tovarăşul Gheorghiu-Dej a toastat pentru înflorirea Republicii Democrate Germane, pentru prosperitatea şi fericirea poporului Republicii Democrate Germane, în sănătatea tovarăşului Walter Ulbricht, prim-secretar al Partidului Socialist Unit din Germania, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Democrate Germane, în sănătatea tuturor membrilor delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane, pentru continua dezvoltare a relaţiilor de prietenie între popoarele Republicii Populare Române şi Republicii Democrate Germane, pentru întărirea continuă a unităţii şi coeziunii marelui şi puternicului lagăr socialist, pentru pace în lumea întreagă. După ce a subliniat impresia profundă, pe care a produs-o asupra delegaţiei primirea deosebit de cordială (Continuare in pag. 4-a) începerea convorbirilor dintre delegaţiile de partid şi guvernamentale ale R. P. Romíné şi R. D. Germane In dupa-amiaza zilei de 15 septembrie, la Palatul R.P. Romíné au început convorbirile dintre delegaţiile de partid şi guvernamentale ale R.P. Romíné şi R.D. Germane. Din partea română la convorbiri participă : Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim-secretar al C. C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat, Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C. C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniştri, Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C. C. al P.M.R., secretar al C.C. al P.M.R., Mihai Dalea, secretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului Superior al Agriculturii, Mihail Florescu, membru al C.C. al P.M.R., ministrul industriei petrolului și chimiei, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, Mihail Petri, adjunct al ministrului comerţului exterior, Ştefan Cleja, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R.P. Romine în R. D. Germană. Din partea R.D. Germane la convorbiri participă: Walter Ulbricht, prim-secretar al C.C. al IP.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R.D. germane, Bruno Leuschner, vicepreşedinţi al Consiliului de Miniştri al R.D. Germane, membru al Biroului Politic al C.Q. al P.S.U.G., membru al Consiliului de Stat, dr. Lothar Bolz, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul Afacerilor Externe al R.D. Germane, preşedintele Partidului Naţional Democrat din Germania, Hans Reichelt, ministrul agriculturii, colectărilor şi silviculturii, Gunther Wyschofsky, vicepreşedinte al Comisiei de stat a Planificării, Erwin Kerber, adjunct al ministrului comerţului interior şi intergerman, Johannes König, adjunct al ministrului afacerilor externe, prof. dr. Wolfgang Schirmer, membru supleant al C. C. al P.S.U.G., directorul Uzinelor „Walter Ulbricht” - Leuna, Frieda Sternberg, preşedinta Cooperativei agricole de producţie „Ernst Thalmann“ din Bennewitz, raionul Wurzen, Annerose Seifert, muncitoare chimistă la Uzinele „Walter Ulbricht” şi Leuna, Wilhelm Bick, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R.D. Germane in R.P. Romînă. Convorbirile s-au desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească Cuvîntarea tovarăşului Walter Ulbricht Dragă tovarăşe Gheorghiu-Dej, Dragă tovarăşe Maurer, Scumpi tovarăşi şi prieteni, Dragi locuitori ai oraşului Bucureşti, îngăduiţi-mi să vă transmit dumneavoastră şi prin dumneavoastră întregului popor frate romin cel mai călduros salut frăţesc in numele Partidului Socialist Unit din Germania, precum şi în numele tuturor partidelor unite în Frontul Naţional al Germaniei Democrate, în numele Camerei Populare, al Consiliului de Stat, al guvernului şi al populaţiei Republicii Democrate Germane. Vă mulțumesc, scumpe tovarăşe Gheorghe Gheorghiu-Dej, pentru cordialele dumneavoastră cuvinte de salut. Ele exprimă prietenia de nezdruncinat dintre cele două popoare ale noastre, comunitatea ţelurilor şi luptei noastre. Puteţi fi siguri că această prietenie, această comunitate de ţeluri şi de luptă este foarte apropiată inimilor noastre. Vă mulţumim dv., dragi locuitori ai Bucureştiului, pentru primirea atît de însufleţită, ce ne-aţi făcut. Salutăm în persoana dv. pe reprezentanţii frumoasei şi glorioasei dv. capitale. Delegaţia de partid şi guvernamentală a Republicii Democrate Germane a sosit în frumoasa dv. ţară la invitaţia Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat şi a guvernului Republicii Populara Române. Vă exprimăm mulţumirile noastre pentru această invitaţie la care am răspuns cu mare bucurie. Ne bucurăm mult să putem vedea şi studia in timpul şederii noastre noile realizări ale muncitorilor, ţâranilor colectivişti şi intelectualilor ţării dv. socialiste. Suntem ferm convinşi că vizita noastră in ţara dv. şi convorbirile noastre comune vor întări şi intensifica relaţiile politice şi economice dintre ţările noastre. Aceasta va contribui la mersul înainte al construcţiei socialiste in cele două ţări ale noastre, la întărirea sistemului mondial socialist şi la asigurarea păcii în Europa. Vizita noastră în ţara dv. dragi tovarăşi şi prieteni, are loc intr-o perioadă de luptă încordată a tuturor forţelor păcii pentru triumful principiilor coexistenţei paşnice intre state cu orînduiri sociale diferite, pentru dezarmarea generală şi totală, pentru asigurarea unei păci trainice in Europa şi în lumea întreagă. In această luptă, are o însemnătate deosebită încheierea Tratatului de pace german şi lichidarea situaţiei anormale, primejdioase din Berlinul occidental prin transformarea acestuia intr-un oraş liber, demilitarizat. Noi - Uniunea Sovietică, Republica Democrată Germană, Republica Populară Romînă, precum şi toate celelalte state socialiste - am prezentat propuneri constructive in vederea soluţionării acestor probleme atît da importante pentru pacea celor două popoare ale noastre şi ale tuturor popoarelor Europei. Ultrareacţionarii din Germania occidentală şi din Berlinul occidental fac toate eforturile în vederea continuării politicii lor revanşarde, sortită eşecului, câutînd să împiedice o rezolvare paşnică a problemelor internaţionale litigioase. In acest scop, ei nu se dau iături de la provocări (Continuare în pag. 4-a). La Palatul R. P. Romíne Sâmbătă la ora 14,00 membrii delegației de partid şi guvernamentala a R.D. Germane în frunte cu tovarăşul Walter Ulbricht, prim-secretar alC.C. al P.S.U.G., preşedintele Consiliului de Stat al R.D. Germane, au fost priimiți la Palatul R.P. Romíne de tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, primsecretar al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului de Stat, Ion Gheorghe Maurer, preşedintele Consiliului de Miniştri* membri al Biroului Politic al C. C. al P. M. R.* membri, al C.C. al P.M.R. şi al guvernului. Pe drumul străbătut de maşinile oficiale de la reşedinţa delegaţiei germane şi pînă în Piaţa Palatului R.P. Romín, un mare număr de bucureşteni au salutat călduros pe oaspeţi. Primirea s-a desfăşurat într-o atmosferă de caldă prietenie. (Agerpres) Spectacol de gală Sîmbătă seara la Teatrul de Operă şi Balet al R. P. Române a avut loc un spectacol de gală In cinstea delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane. La spectacol au asistat membri ai C. C. al P. M. R. ai Consiliului de Stat, ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, oameni de artă şi cultură, activişti de partid şi de stat, oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile Capitalei. Au fost prezenţi şefii unor misiuni diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă. Publicul prezent a salutat cu aplauze prelungite apariţia in lojile oficiale a tovarăşului Walter Ulbricht şi a membrilor delegaţiei R. D. Germane, a tovarăşilor Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ion Gheorghe Maurer şi a celorlalţi conducători ai partidului şi statului nostru prezenţi la spectacol. Au fost intonate imnurile de stat ale R. D. Germane şi R. P. Romíne. Programul spectacolului, care a cuprins lucrări simfonice şi corale, arii din opere, scene de balet, cintece şi dansuri populare a fost susţinut de mari formaţii orchestrale şi coruri, de ansambluri de cîntece şi dansuri populare, de numeroşi solişti. La sfirşitul spectacolului artiştilor le-au fost oferite flori din partea delegaţiei R. D. Germane. Spectacolul a fost televizat. (Agerpres). Depuneri de coroane la Monumentul Eroilor Patriei şi Monumentul Eroilor Sovietici Sîmbătă după-amiază delegaţia de partid şi guvernamentală a R.D. Germane în frunte cu tovarăşul Walter Ulbricht a depus coroane de flori la Monumentul Eroilor Patriei şi Monumentul Eroilor Sovietici. La solemnităţi au luat parte tovarăşii Chivu Stoica, general de armată Leontin Sâlăjan, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Florian Dănălache, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R.* Ion Cozma, preşedintele Sfatului Popular al Capitalei, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, generali şi ofiţeri superiori ai forţelor noastre armate. Au fost de faţă membrii ambasadei R.D. Germane la Bucureşti. La Monumentul Eroilor Sovietici au fost de faţă membrii ambasadei Uniunii Sovietice în R.P. Romînă în frunte cu ambasadorul a K, Jegalin* In pieţele din faţa monumentelor se afla un mare număr de bucureşteni. Gărzile de onoare aliniate în faţa monumentelor au prezentat onorul. La Monumentul Eroilor Patriei au fost intonate imnurile de stat ale R.P. Române şi R.D. Germane. La Monumentul Eroilor Sovietici au fost intonate imnurile de stat ale U.R.S.S., R.D. Germane şi R.P. Române. După depunerea coroanelor cei prezenţi au păstrat un moment de reculegere în memoria eroilor români şi sovietici. A urmat apoi defilarea gărzilor de onoare. Pe panglicile coroanelor erau înscrise cuvintele : „Eroilor români ai luptei de eliberare antifascistă“, „Glorie şi onoare eroilor nemuritori ai marelui popor sovietic“, (Agerpres) Veşti din construcţii Un procedeu valoros Un grup de Ingineri din cadrul întreprinderii nr. 1 construcţii în colaborare cu o comisie de specialişti de la Filiala I.N.C.E.C. Iaşi, au experimentat un nou procedeu de execuţie a panourilor mari. obţinînd rezultate valoroase In faza de experimentare, recent au început Pe şantierul complexului social studenţesc de pe strada Puşkin din Iaşi, lucrările se desfăşoară intr-un ritm susţinut. Deşi nu a trecut decit o lună de zile de la deschiderea noului şantier, rezultatele muncii depuse de către lucrările de amenajare a standului de execuţie a panourilor mari de zidărie vibrată. Panourile confecţionate pe baza noului procedeu vor fi folosite la construirea tronsonului experimental de 20 apartamente ce este amplasat în cartierul de blocuri Dimitrie Cantemir din Iaşi. Prin Ritm susţinut constructorii din cadrul întreprinderii construcţii nu au întîrziat să se arate. Astfel, la primele două cămine (U 1 şi U 2) s-a executat zidăria la parter, iar în prezent se lucrează la confecţionarea cofrajului şi armăturii peste parter, folosirea noului procedeu de execuţie a panourilor mari se realizează însemnate economii de ciment şi fier beton şi se contribuie la reducerea preţului de cost al construcţiilor cu circa 20 la sută iar productivitatea muncii creşte simţitor. De asemenea, la căminul U 4, săpăturile pentru fundaţii sunt termirate. Concomitent se execută săpăturile pentru fundaţii la cantina în care vor putea servi masa circa 1.600 de studenţi. Productivitate sporită Comunistul Ioan Bucur din cadrul întreprinderii nr. 1 construcţii din Iaşi observînd că, la operaţia de tăiere a ţevilor necesare executării Instalaţiilor sanitare se efectua anevoios, a venit cu propunerea ca această operaţie să fie mecanizată. In urma unui studiu amănunţit şi cu sprijinul cabinetului teh. ■ nic, el a conceput şi executat un dispozitiv mecanic de tăiat ţevi pînă la dimensiunea de 2,5 ţoli. Prin aplicarea noului dispozitiv în procesul de producţie, pe lingă faptul că efortul fizic al muncitorilor a fost înlăturat total, productivitatea muncii la a-ceasta operație a crescut cu peste 40 la sută. Deschiderea cursurilor şcolii de partid de un an Teri dimineaţa a avut loc deschiderea cursurilor şcolii de partid de un an, de pe lingă Comitetul regional Iaşi al P.M.R. In cadrul şcolii funcţionează şi o secţie a U.T.M. Cu acest prilej, In faţa elevilor , activişti de partid, de stat şi din economie, a vorbit tovarăşul Vlad Stănescu, membru al Biroului Comitetului regional de partid. Elevii au ascultat apoi prima lecţie. Intîlnire cu abecedarul. (Citiți în pag. a la reportajele de la deschiderea noului an şcolin) In studiu de experimentare La secţia a ll-a vagoane a Atelierelor de reparat material rulant Nicolina Iiaşi, se află în stadiu de experimentare o nouă formă de reparare a vagoanelor cu R.R. (reparaţii capitale). Aceasta constă în înlocuirea cherestelei de brad (costisitoare) cu un placaj special bachentizat, mai economicos şi mult mai rezistent. In luna trecută întreaga lemnărie (pereţii şi duşumele) de la 15 vagoane acoperite care au intrat în R. K. a fost executată din noul material. mp. Consfătuire Cu populaţia U.R.C.M. - laşi a organizat zilele trecute în sala Casei de cultură a sindicatelor din Iaşi o consfătuire cu populaţia. La această consfătuire au luat parte şi numeroşi muncitori de la fabricile „Ţesătura“ şi I.P.R.O.F.R.L. — Mobila Iaşi. La consfătuire au fost de faţă responsabilii de unităţi şi consiliile de conducere ale cooperativelor „Tehnica confecţiei“, „Solidaritatea“ şi „Munca manuală”. ------------------------------------- ------------------------------------ l’a ami sortiment. La sectorul lemn din cadrul întreprinderii „Progresul“ din Iași a ■fost executat recent prototipul unui nou Sortiment. Este vorba despre cuierul tip panou, confecţionat din plăci fibro-lemnoase. Noul produs va intra curînd în fabricație de serie d DanTinca sportiva lată programu principalelor manifestaţii sportive de astăzi : Rugbi, stadionul „23 August” ora 14,45: C.S.M.S. — ,,Ştiinţa“ Timişoara (camp, categ. A.). Fotbal, stadionul „23 August“ ora 13: „Moldova Iaşi — „Foresia” Fălticeni (camp, republican de juniori), ora 16,30 : C.S.M.S. — Omonia Nicosia (Cipru) . Teren „Ţesătura” ora 13,30 : „Ştiinţa I.M.F. — „Progresul”) Huşi (câmp. regional). 4t