Flacăra Iaşului, august 1969 (Anul 25, nr. 7117-7143)

1969-08-01 / nr. 7117

Declaraţiile făcute de tovarăşul Nicolae Ceauşescu * 9 în cadrul convorbirii cu grupul de profesori americani (urmare din pag. 1) noastră, punctul nostru de vedere, asupra căilor pentru soluţionarea războiului din Vietnam, ca si a altor conflicte de pe glob. In legătură cu dezvoltarea relaţiilor dintre ţările noastre ţin să arăt că România a nutrit şi nutreşte sentimente de prietenie faţă de poporul american ; intre popoarele noastre nu au existat niciodată litigii si sperăm să nu existe nici de acum înainte. Apreciem că sînt condiţii bune pentru dezvoltarea şi mai largă a relaţiilor de colaborare între România şi S.U.A. Vă mulţumim pentru activitatea pe care o desfăşuraţi şi o veţi desfăşura pentru a face ca România să fie cit mai bine cunoscută în rîndurile poporului american. Ceea ce dorim, este să spuneţi numai adevărul despre România,să o prezentaţi aşa cum este în realitate. In scurta dumneavoastră vizită, aţi putut vedea ceea ce s-a realizat în ultimii ani în România pe drumul construcţiei socialiste , în dezvoltarea industriei, culturii, ştiinţei, învăţămîntului, a nivelului de viaţă al poporului. Tot ceea ce înfăptuieşte poporul român în construcţia socialistă este destinat să asigure creşterea bunăstării tuturor celor ce muncesc şi, în acelaşi timp, să servească dezvoltării prieteniei şi colaborării cu toate popoarele lumii. Spuneţi despre poporul român că doreşte să-şi făurească o viaţă fericită, să trăiască liber, să meargă pe calea socialismului — pe care şi-a ales-o şi pe care o consideră calea menită să-i asigure prosperitatea, progresul — să convieţuiască în pace şi prietenie cu toate popoarele. Făcînd aceasta veţi contribui la dezvoltarea prieteniei între popoarele noastre, la cauza păcii în lume. Prof. Jerome Davis : Vom fi foarte fericiţi, domnule preşedinte, să facem totul pentru promovarea colaborării între Statele Unite ale Americii şi România. Grupul meu m-a însărcinat, să vă adresez înai multe întrebări ; iată utfa dintre aces-”" tea : Care este cea mai mare,* cea mai importantă problemă socială care preocupă Româ- nia în momentul de fată ? Tovarășul Nicolae Ceaușescu : Un răspuns scurt este greu de dat, dar aș dori să arăt că problema principală, obiectivul principal care stă astăzi în faţa poporului român este cel al dezvoltării rapide a forţelor de producţie, al dezvoltării industriei, agriculturii, ştiinţei, crearea condiţiilor materiale şi culturale pentru un nivel de viaţă ridicat. In acest sens s-a desfăşurat activitatea de pînă acum a partidului nostru și a guvernului ( aceasta va fi și problema care va sta în centrul dezbaterilor Congresului al X-lea al Partidului Comunist, care se va deschide la 6 august, Congresul își propune să traseze programul dezvoltării României pînă în 1980, în așa fel. Incit, pe baza dezvoltării susţinute a forţelor de producţie, să ne putem apropia din punct de vedere economic şi cultural de ţările avansate ale lumii. Prof. Jerome Davis: Care consideraţi că este cea mai mare piedică în calea realizării păcii în lumea de astăzi 7 Tovarăşul Nicolae Ceauşescu. După părerea mea, principala piedică în calea instaurării păcii este politica ţărilor care nu doresc, sau nu acceptă încă, să recunoască dreptul la independenţă şi dezvoltare liberă a altor popoare, care duc, într-o formă sau alta, o politică de dominaţie asupra altor state. Pentru a se ajunge la instaurarea unei păci trainice este necesar să se pună capăt pentru totdeauna politicii de dominaţie asupra altor naţiuni, sub orice formă s-ar exercita aceasta; să se asigure respectarea deplină a egalităţii în drepturi, a suveranităţii, a independenţei naţionale, să se instaureze relaţii de colaborare între popoare, în toate domeniile de activitate. Prof. Jerome Davis: înţeleg că Statele Unite ar trebui să dezvolte comerţul cu România, cu China, cu toate ţările lumii, prin aceasta ar ajuta la promovarea păcii. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Desigur, aceasta presupune ca Statele Unite — ca orice stat al lumii — să ducă o politică de egalitate în drepturi cu toate naţiunile, să meargă pe linia comerţului şi colaborării tehnico-ştiinţifice cu toate ţările, inclusiv cu China, cu România. Noi apreciem că politica de colaborare, de dezvoltare a legăturilor economice, tehnico-ştiinţifice este singura politică, raţională care poate servi păcii şi securităţii internaţionale. Prof. Jerome Davis: Cred că răspunsul dumneavoastră a fost foarte util. Aş dori să vă pun o altă între- * bare, la care de altfel aţi răspuns în parte. Este oare posibil ca socialismul şi capitalismul să coexiste în mod paşnic în lumea viitorului? Dacă răspunsul este da, ce concesii sau acomodări reciproce trebuie să facă fiecare dintre cele două sisteme pentru a putea trăi în pace şi colaborare ? Tovarăşul Nicolae Ceauşescu : Problema este ceva mai complexă. Desigur, noi sîntem partizanii coexistentei paşnice intre ţări cu orînduiri sociale diferite şi apreciem că, atita timp cit In lume vor exista state cu regimuri deosebite, este necesar ca între ele să se stabilească relaţii de colaborare şi cooperare în toate domeniile de activitate, ca problemele litigioase care apar să fie rezolvate pe calea tratativelor şi înţelegerii, renunţîndu-se la folosirea forţei. In ce priveşte coexistenta intre socialism si capitalism, aceasta este o altă problemă. Partidul Comunist Român, noi, comuniştii români, pornim de la concepţia că orînduirile sociale nu sunt veşnice. Istoria — şi dumneavoastră ca profesor cunoaşteţi bine aceasta — a demonstrat că, mai devreme sau mai tirziu, orice societate trebuie să dispară și să facă loc alteia, superioară din punct de vedere al organizării sociale. Noi avem convingerea că pînă la urmă capitalismul trebuie să facă loc socialismului în întreaga lume. Aceasta este o legitate care nu poate fi înlăturată, dar problema trebuie rezolvată de forţele sociale proprii, de poporul din fiecare ţară. Apreciem că viitorul este al socialismului, al comunismului, al societăţii care nu va mai fi împărţită în bogaţi şi săracii realizare® acestui ideal al omenirii depinde de fiecare popor, de forţele progresiste din fiecare ţară. Noi, fiind comunişti, dorim, desigur, ca acest ideal să se realizeze cît mai repede, dar în America el depinde de dumneavoastră, de poporul american. Prof. Jerome Davis Vă sîntem foarte recunoscători, domnule preşedinte, pentru expunerea inspirată şi, în acelaşi timp, plină de informaţie, pe care ne-aţi făcut-o. Dacă înţelegem poziţia dumneavoastră, consideraţi că socialismul şi comunismul vor înlocui în ultimă instanţă capitalismul în lumea întreagă, dar că, între timp, trebuie să trăim în pace şi înţelegere. Vă mulţumim foarte mult pentru contribuţia pe care o aduceţi la înţelegere, la pace. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu : Intr-adevăr, noi apreciem ■că pină la victoria socialismului in întreaga lume, oamenii trebuie să lucreze şi să-trăiască d im pace, dar şi după victoria comunismului tot in pace trebuie să trăiască, tot împreună trebuie să colaboreze. Sîntem partizanii colaborării paşnice între popoare şi dorim sincer să lărgim relaţiile cu poporul american, cu Statele Unite ale Americii. Aş dori să vă rog să transmiteţi din partea mea, a poporului român, cele mai bune urări de prosperitate corpului didactic din Statele Unite, întregului popor american. Vă urez, dumneavoastră, multă sănătate și fericire ! Lacul de acumulare Bálán Foto : Agerpres brut o importantă competiţie internaţională. „Cupa României“ la orientare turistică Cea de-a IV-a ediţie a „Cupei României" la orientare turistică va avea loc la Iaşi, in zona Bucium-Repedea, între 12—14 august. Spre a afla amănunte, am solicitat un interviu Inginerului Alexandru Neagu, preşedintele Comisiei de organizare. Am fost imformati, cu acest prilej, că importanta competiţie este organizată de Federaţia română de turism-alpinism în colaborare cu G.J.E.F.S. Iaşi . „Cupa României*, avînd un caracter internaţional, vă rugim Să ne spuneţi cine va participa ? — Şi-au anunţat prezenţa la concursul de la Iaşi reprezentativele Austriei, Bulgariei, Cehoslovaciei, Ungariei şi, bineînţeles, cea a României. — Dar echipe de cluburi ? — Vom invita şi reprezentativele de cluburi sau municipii, cele care au valoare ridicatăeste inclusă şi una a municipiului Iaşi), dar acestea vor participa în afarăde concurs. — Citeva amănunte de ordin tehnic... — Locul de cazare a sportivilor va fi motelul Bucium. Aici va avea Ioc şedinţa tehnică la 12 august. A doua zi se va da startul în etapa individuală, iar la 14 august va avea Ioc cea mai spectaculoasă etapă, de ştafetă. Nu vă destăinui traseele, vă spun doar că sunt pe dealurile Repedea, Păun, Pietrăria. Plecările — de la motel. — Ce şanse are naţionala noastră ? — Apreciabile. Nu trebuie însă neglijată puternica reprezentativă a Ungariei şi cea a Austriei, capabilă de, surprize. Dorim sportivilor români deplină reuşită! CRISTIAN CUBA — coresp. _ Comemorarea poetului Petőfi Sándor Cu prilejul împlinirii a 120 de ani de la moartea poetului revoluţionar Petőfi Sándor, ieri a avut loc în sala Bibliotecii municipale de la Palatul Culturii din Iaşi o festivitate organizată de Comitetul judeţean de cultură şi artă şi Asociaţia scriitorilor din localitate. Adunarea a fost deschisă de conf. univ. Al. Husar, preşedintele Comitetului Judeţean de cultură şi artă. Prof. univ. Tibor Oláh şi criticul literar N. Barbu au reliefat, în cuvîntul lor, figura înflăcăratului luptător şi poet revoluţionar maghiar, dragostea de popor, încrederea lui în progres, faptul că întreaga sa activitate şi operă literară este un imn Închinat libertăţii şi înfrăţirii popoarelor. Vorbitorii au relevat totodată că opera Iul Petőfi Sándor s-a înscris nu numai în Istoria literaturii maghiare, ci şi în cea a literaturii universale, precum şi preţuirea de care se bucură creaţia poetului în România. Cu acelaşi prilej, actori ai Teatrului Naţional „V. Alecsandri" au recitat versuri din opera poetului. Au participat oameni de cultură şi artă, ziarişti, un numeros public. Poşta I "rii a redacţiei L. I. — Iaşi. Nu s-a putut dovedi temeinicia celor relatate de dv. cu privire la neregulile existente la magazinul alimentar nr. 21 din cartierul Galata. Toate investigaţiile făcute de conducerea D.G.C. "Alimentara" au dus la negarea celor spuse de dv. Găsiţi posibilitatea de a demonstra pe loc şi cu martori neregulile ce se săvîrşesc (dacă) şi sesizaţi-ne din nou. Nu e rău să sesizaţi şi organele de control. Dimpotrivă. BASESCU X. GHEORGHE — str. Başolă nr. 4. Am fost înştiinţaţi că problema s-a rezolvat. COSTINA BUZENCHI — str. Ruteni nr. 13. Din verificarea statelor de plată rezultă că aţi primt alocaţia de stat pentru copil pînă în luna martie a.c. inclusiv. De la această dată soţul dv., care lucrează la Uzina de fibre sintetice şi îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege, urmează să intre în posesia acestui drept. Lucrul acesta a fost clarificat prin corespondența purtată între cele două întreprinderi (adresa nr. 3802 din 3 februarie 1969 a U.F.S., și răspunsul Fabricii de tricotaje „Moldova" la această adresă). Se pare că ceea ce a mai rămas de rezolvat este întocmirea dosarului sacului dv. de către U.F.S. şi nu ne explicăm de ce pînă acum rai a fostslărist acest lucru. VASILE ROŞCANU — satul Suhuieţ, comuna Tansa. Nu ne poate decit bucura faptul că vreţi să faceţi parte din rîndurile corespondenţilor voluntari ai ziarului. Cele două sesizări trimise şi-au găsit rezolvarea pe care o cunoaşteţi din răspunsul pe care l-aţi primit prin poştă. Ce ne-ar interesa ? Orice din viaţa satului, a comunei, demn să fie cunoscut de locuitorii judeţului nostru. Şi bune şi rele. Cele bune pentru ca să fie cunoscute şi să înveţe şi alţii, cele rele să se îndrepte. AFTUDOV MIHAI — str. Ciurchi nr. 107, bloc F 4, sc. C, ap. 2. Cele sesizate au fost gă- , site juste. Pe baza constată- rilor făcute s-a dispus lua- rea măsurilor pentru a pu- 4 tea fi pus în drepturile ce / vi sa cuvin. 1 ANONIM — Iași. In urma cercetărilor în- treprinse de organele în drept, s-a constatat că nuţuitul Halici Aurel din str. 4 Păcurari nr. 159 foloseşte ilegal un teren viran, aflat î în Şoseaua Naţională nr. 14, proprietatea Consiliului popular municipal. Faţă de această situaţie el a fost sancţionat pentru construc- ţii executate fără autoriza- 4 ţie şi i s-a pus în vedere să nu mai practice meseria de cizmar fără a avea drep- tul şi a plăti impozitele ce se cuvin. UN GRUP DE MUNCI- ? TORI de la atelierul impri- t merie al Ţesătoriei de mă- t tase „Victoria". 4 Ca să vă lămuriţi asupra situaţiei, cercetaţi H.C.M. 1 914/1968. Veţi găsi toate Indicaţiile necesare şi vă veţi convinge dacă aveţi dreptate sau nu, dacă s-a procedat bine sau nu. 4 GAVRII. ION — str. Cazangii nr. 12. Judecătoria Iași v-a aţ nulat amenda. Prezentind hotărîrea judecătorească, la circ. financiară, au fost scă- 1 .-ni cu suma respectivă. Ing. GOSAV ARGINA — / str. Nicoliță nr. 18, AŞTE- 1 FANOAIEI GH. IO AN — \ comuna Holboca, SBERA N. l VASILE — comuna Tansa, / LAIU GH. VASILE — satul ţ Kăzboieni, EUGENIA PU- JINA — str. Orientului nr. 1 5, COSTEA V. ȘTEFAN — ’ str. Gh. Dimitrov nr. 14, J HOHAN GHEORGHE — sa- 1 lui Giurgeşti — Tg. Frumos, ţ BUTNARU TOADER — sa- 4 lul Drăguşeni, comuna Şcheia, COJOCARU VAISILE — satul Brădiceşti, comuna Dolheşti, MUN- TEANU A. VASILE — că- ‘ minul nr. 4, str. Decebal nr. 1 Iaşi, 4 Vi s-a răspuris prin poştă. ^ Radu BALTAG j „Doina Olteniei“ un turneu la Iaşi Orchestra de muzică populară „Doina Olteniei" a Filarmonicii de stat din Craiova va fi oaspete al spectatorilor ieşeni. Luni, 4 august, orele 20, la Teatrul de vară va prezenta un concert de muzică românească romanţe şi crntece de pahar. Işi dau concursul Maria Lătărețu, artistă emerită, Mariana Baciu, Puica Popescu etc. Dirijor D. Botezatu. Fier vechi pentru cel nou Concomitent cu realizarea sarcinilor de plan, feroviarii oraşelor Iaşi şi Paşcani militează permanent şi pentru înfăptuirea unui alt obiectiv al întrecerii semetiste : colectarea metalelor vechi. Anul acesta ei au strîns şi expediat întreprinderilor siderurgice cantitatea de peste 5.000 de tone de fier şi fontă veche, depăşindu-şi angajamentul luat. Secţia L-l şi reviziile de vagoane Socola Iaşi, cat si depourile de locomotive Iaşi si Paşcani silit unităţi care ocupă primele locuri in această acţiune. ION BÎRSAN — coresp. Măsuri eficientei iu pseudoargumente In articolul intitulat „Practica temeinică in producţie condiţionează calitatea învăţămîntului profesional", apărut sub semnătura ing. Gheorghe Urmu, profesor la Şcoala profesională auto Iaşi, în nr. 7027 al ziarului nostru, se evidenţiau o serie de deficienţe legate de modul desfăşurării practicii elevilor în şcolile profesionale, deficienţe care influenţează negativ eficienţa pregătirii practice. Pentru concretizare erau relatate o serie de aspecte din şcoala mai sus citată. Am primit două răspunsuri , unul din partea conducerii şcolii, semnat de directorul acesteia - ing. Radu Popescu, şi altul din partea Direcţiei Generale a învăţâmîntului profesional şi tehnic din cadrul Ministerului Invăţămîntului. Să le punem faţă în faţă. „Ne surprinde faptul cum s-au făcut afirmaţiile care sunt pe departe de a relata situaţia reală, intrucît... este vorba de relatări care contravin realităţii" - citim in scrisoarea trimisă de conducerea şcolii. Ministerul Invăţămintului ne scrie : „Lipsurile sesizate de autorul articolului sint în mare măsura reale" dar, „întrucit considerăm că nota de constatare inttocmită de organele M.T.A.N.A. nu este intrutotul satisfăcătoare, urmează ca cele semnalate să rămină in atenţia Ministerului Invăţărmntului, in scopul îmbunătăţirii procesului instructiv-educativ din Şcoala profesională auto Iaşi“. Credem că ar fi necesar ca problema îmbunătăţirii modului de desfăşurare a practicii elevilor să stea şi în faţa conducerii şcolii, a întregului colectiv didactic. Aveţi altă părere, tovarăşe director ? Oricum, din răspunsul trimis redacţiei nu rezultă că vă preocupă problema în discuţie. Spaţiul nu ne permite să ne referim la „argumentele" prin care încercaţi să negaţi existenţa lipsurilor semnalate de autor, dar părerea noastră e că aţi omis să abordaţi esenţialul: măsurile necesare creşterii eficienţei instrucţiei practice, pentru buna desfăşurare a acesteia pe viitor. Şi noul an şcolar se apropie... G. M. ILMara Lașului pagina 3 * Cititori! Pentru a va asigura o bună deservire cu cărţi politice, agrotehnice, beletristice etc., secţia „Cartea prin poştă", din cadrul întreprinderii comerciale judeţene a U.J.C.C. Iaşi, str. Manta Roşie nr. 74, trimite gratuit la cerere pentru Informarea bibliografică, extrase din planurile editoriale de apariţii, cataloage, buletine informative şi prospecte. Pe baza comenzii adresate acestei secţii, cărţile dorite se trimit prin poştă la domiciliul cititorului, plata făcîndu-se la primirea coletelor. Pînă la 31 august 1969 mari reduceri de preţuri (intre 20-30%) la unele articole de Îmbrăcăminte şi Încălţăminte de sezon, cu prilejul Tîrgului de vară Vizitaţi neîntîrziat magazinele de specialitate din Iaşi şi Paşcani, care desfac în perioada arătată, la preţuri excepţional de avantajoase: — confecţii pentru bărbaţi, adolescenţi şi băieţi — confecţii pentru femei, adolescente şi fete — încălţăminte — unele articole de galanterie ASPECTUOASE, MODERNE, DE FOARTE BUNĂ CALITATE — 1 contabil I — 3 tehnicieni I — 1 maistru şantier construcţii — 1 inginer proiectant pentru specialitatea drumuri-sistematizare — 1 tehnician Iproiectant-arhitect — 3 manipulanți materiale la depozit angajează întreprinderea de construcţii şi proiectări Iaşi strada Ştefan cel Mare nr. 32. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefon 16570. Un variat sortiment de produse de patiserie In stare caldă ca: „Macedonia", „Bardo", „Fantezia", „Finetea", „Frăgedeie", „Versi" etc. puteţi găsi zilnic între orele 6—21 la PATI-BAR strada Gh. Dimitrov unitate a Combinatului industrial de morărit şi panificaţie laşi Produsele fabricate de această unitate se desfac şi de către unităţile O.C.L. Alimentara din str. Ştefan cel Mare, Cuza Vodă, la supermagazinul „Copou“ şi la magazinul de lingă „Ţesătura" - contabil I - magaziner principal sau şef de depozit - şoferi angajează urgent Trustul de utilaj greu Staţia nr. 5 Iaşi, şoseaua Ţuţora nr. 184 Iaşi. Secţia de ceaprăzărie din strada A. Panu (Hala) a întreprinderii „Proletarul“ Iaşi execută următoarele lucrări: — şepci pentru elevi — huse pentru fotolii — prelate pentru maşini — huse pentru scaune la maşini — huse pentru recambere — saltele — cerşafuri — feţe de perne — berete precum şi tot felul de lucrări de ceaprăzărie. Lucrările se execută de către personal cu înaltă calificare. Comenzile se primesc atît prin virament cît şi cu numerar. Se angajează un gestionar pentru piese auto Cei interesaţi se vor adresa la Staţia de salvare a judeţului Iaşi Uzina metalurgică Iaşi angajează : — lăcătuşi cu şcoală profesională — frezori, categoria 4—8 — un tîmplar modelat (atelier turnătorie). Cei interesaţi se vor adresa la sediul uzinei, şoseaua Ţuţora nr. 132. Uzina de fibre sintetice Iaşi recrutează băieţi din municipiul laşi şi din Tomeşti, Aroneanu, Rediu, Vînători, Ciurea şi Holboca pentru a fi şcolarizaţi ca ucenici în meseria de operatori în fabricarea fibrelor sintetice. înscrierile se fac la Grupul şcolar de chimie din str. Socola nr. 61 A pînă la 31 august 1969. Examenul de admitere se va ţine între 1 şi 10 septembrie a.c. la limba şi literatura română şi matematică (scris şi oral). Condiţii: solicitanţii trebuie să fie absolvenţi a 7 sau 8 clase elementare în vîrstă de la 15 la 17 ani şi 6 luni. Relaţii suplimentare se pot cere de la Grupul şcolar profesional de chimie Iaşi, un economist pentru compartimentul de organizare a producţiei şi a muncii angajează de urgenţă Uniunea judeţeană a cooperativelor de consum Iaşi Condiţii de angajare conform H.C.M. 328/1967. Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul U.J.C.C. din Iaşi, str. Ştefan cel Mare nr. 40, sau la telefon 16412, interior 7. Se oferă spre vînzare Întreprinderilor, instituţiilor, C. A. P.-urilor şi persoanelor particulare, la preţ de catalog — livrabile imediat din stoc — următoarele confecţii şi construcţii metalice din laminate şi tablă ambutisată: — tîmplărie metalică (uşi, ferestre, glas-vanduri, porţi, rame, gard etc.) pentru construcţii industriale, comerciale, magazii, garaje, remize etc. — confecţii metalice (ferme, contravînturi, postamente, ventilaţii, stîlpi metalici, panouri, scări metalice, pasarele etc.) Cei interesaţi se vor adresa la BAZA DE PRODUCŢIE A ÎNTREPRINDERII nr. 4 CONSTRUCŢII-MONTAJ IAŞI Şoseaua Ţuţora nr. 143, zilnic între orele 7—15. Cei ce doresc să cumpere aceste produse vor prezenta comandă fermă, acceptare pentru Banca Naţională sau Banca de investiţii, precum şi delegaţie. Persoanele particulare pot achita contravaloarea obiectelor cumpărate la casieria bazei.