Flacăra Iaşului, aprilie 1971 (Anul 27, nr. 7631-7655)

1971-04-20 / nr. 7646

X és T FLACĂRA IAȘULUI Avicultura cooperativelor agricole intr-un cadru optim de afirmare Pentru ridicarea activităţii economice din agricultura cooperatistă la un nivel calitativ tot mai ridicat partidul nostru a indicat statornicirea şi dezvoltarea unor relaţii de conlucrare între C.A.P.-uri şi întreprinderile agricole de stat. In lumina acestei sarcini, organele agricole, sub îndrumarea Comitetului judeţean de partid, au luat în 1970 primele măsuri pentru a pune şi pe cuprinsul judeţului nostru bazele cooperării intre cele două sectoare. începutul a fost făcut in luna iunie, cînd zece cooperative agricole au hotărit să coopereze în creșterea păsărilor cu I.A.S. „Avicola" Uricani. Despre efectele eforturilor comune într-o unitate sau alta s-a mai scris pe parcurs în ziarul nostru, apreciind rezultatele neobișnuit de frumoase înregistrate de C.A.P.-urile respective. In toate cazurile, realizările deosebite obţinute au ca punct de plecare renunţarea la metodele tradiţionale, neeficiente, de creştere a păsărilor. O dată cu introducerea tehnologiilor noi, în hale au apărut eleveoze, adăpători semiautomate, electroventilatoare-exponenţi ai modernizării care au asigurat efectivelor condiţii tot mai optime. Reamintim aportul deosebit de substanţial al I.A.S.-ului citat la perfecţionarea dotării fermelor, ca şi contribuţia mecanizatorilor din cadrul I.M.A. la montarea instalaţiilor şi chiar la confecţionarea pe plan local a unor utilaje. Nu putem pomeni de ajutorul „Avicolei" fără a arăta că a pus C.A.P.-urilor la dispoziţie material biologic valoros pentru popularea fermelor, precum şi furajele combinate necesare. La toate acestea se adaugă eforturile specialiştilor unităţii, în frunte cu ing. M. Pop, directorul ei, pentru a obişnui pe cooperatori cu aplicarea corectă a tehnologiilor introduse începînd de la instruirea iniţială a acestora şi continuînd cu îndrumarea la locul de muncă. Investiţiile materiale făcute, dublate de o permanentă asistenţă tehnică, au dat rezultatele scontate. Edificator este, de exemplu, faptul că puicuţele au început producţia de ouă la vârsta de 135 de zile, faţă de 150-160 de zile în mod obişnuit. Realizări superioare mediei pe judeţ au înscris fermele C.A.P.-urilor din Bălţaţi, Mirosloveşti, Vatra şi altele. Intr-un cuvînt, fermele pe bază de cooperare şi-au demonstrat vizibil superioritatea. Tocmai de aceea s-a preconizat ca în 1971 efectivele de găini ouătoare din întreg sectorul cooperatist să fie concentrate în cele 10 C.A.P.-uri care folosesc acest sistem. De altfel, s-a putut vedea că măsura este binevenită chiar după primele luni de la aplicare. Astfel, în primul trimestru al anului curent, producţia a urcat la 41 la ouă, în medie pe găină furajată, de la numai 14 bucăţi, cate se obţineau în aceeaşi perioadă a anului trecut de la rasele comune, crescute după vechile metode. Concomitent, au scăzut simţitor cheltuielile de furajare. In primele trei luni din 1971, de exemplu, s-au consumat în medie pentru producerea unui ou, 270 g. de nutreţuri concentrate, adică de trei ori şi ceva mai puţin ca în intervalul corespunzător din 1970, cînd nu erau asigurate frontul de furajare, microclimatul şi celelalte condiţii necesare. Noua orientare a contribuit din plin şi la utilizarea mai raţională a spaţiului de cazare. E suficient să arătăm că în prezent se cresc in cele zece cooperative specializate 37.000 de păsări faţă de numai 25.000 cit deţineau anul trecut un număr dublu de unităţi cu sarcini pentru producţia de ouă. Iată argumentele pe baza cărora s-a hotărît ca din acest an cooperarea să fie generalizată nu numai în creşterea păsărilor pentru ouă, ci şi a puilor destinaţi producţiei de carne. „Potrivit planului iniţial ne informa medicul veterinar V. Vasilescu, care răspunde de problemele aviculturii în cadrul Direcţiei generale judeţene a agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi apelor , C.A.P.-urilor de pe cuprinsul judeţului nostru le revenea sarcina de a creşte 152.000 de pui şi livra 170 tone de carne. Reanalizîndu-se posibilităţile de care dispun s-a prevăzut să se majoreze efectivul la 264.000 de capete, rezultînd astfel o producţie suplimentară de aproape 100 de tone de carne. La realizarea acestui obiectiv sunt angajate 16 cooperative agricole care, în cadrul relaţiilor de cooperare, vor beneficia tot de sprijinul întreprinderii avicole de stat. După procurarea bazei materiale necesare s-a trecut la popularea fermelor , acţiune încheiată deja. Deşi ele au fost de curind organizate, se poate totuşi afirma că au păşit de la început cu dreptul. Trebuie să apreciem în primul rind reducerea simţitoare a pierderilor : procentul de mortalitate a atins în primul trimestru al acestui an, în medie, 3,3 la sută, faţă de 11 procente în perioada corespunzătoare din 1970. Avem însă cooperative ca cele din Butea, Bălţaţi, Balş, Al. I. Cuza şi altele unde pierderile sunt mult sub cifra medie. Concludent este şi sporul de creştere în greutate înregistrat. Reţineţi că la fermele de la C.A.P. Heleşteni, Butea, Al. I. Cuza, de exemplu, — care au fost populate printre primele — puii în vîrstă de 35 de zile au crescut în medie cu 14-17 g, zilnic in comparaţie cu cele 6-8 grame ce se realizau anul trecut de la această categorie. Altfel spus, în acest an vom avea pui de două luni în greutate de 1,2 kg, fiecare, de unde în 1970 la aceeaşi vîrstă nu atingeau nici jumătate de kilogram". începutul bun trebuie continuat peste tot, depunîndu-se şi mai mult interes pentru desfăşurarea exemplară a activităţii. Cooperativele agricole cu ferme avicole au de îndeplinit în anul curent sarcini de mare răspundere, ponderea acestui sector sporind considerabil în urma concentrării efectivelor. Pe de altă parte, prin măsurile întreprinse sau preconizate pentru viitor se vizează o creştere substanţială a productivităţii. Dacă în 1970, prin rularea unui efectiv de 430.000 de păsări, C.A.P.-urile din judeţul nostru au livrat 170 tone de carne şi 1,67 milioane ouă, în acest an ele vor trebui să producă 260 tone de carne şi 4,6 milioane ouă de la un număr de numai 300.000 de păsări. Există toate premisele necesare pentru intensificarea aviculturii : rase valoroase, furaje combinate, o bază tehnică adecvată etc. Toate acestea nu pot fi puse pe deplin în valoare însă decît printr-o susţinută preocupare a factorilor de conducere, specialiştilor şi celorlalţi lucrători. Apreciind cum se cuvine succesele de pină acum, nu trebuie să trecem cu vederea unele aspecte care umbresc realizările frumoase in ansamblu. Ne gîndim, bunăoară, la ferrfia C.A.P. Tirgu-Frumos care în vara trecută a pornit bine, dar unde lucrurile n-au evoluat mult timp la fel de frumos. Răcirea timpului a influenţat negativ rezultatele fermei întrucît conducerea C.A.P.-ului nu s-a preocupat suficient de terminarea instalaţiilor electrice, astfel că o serie de utilaje au şi acum mai mult un rol decorativ. O asemenea involuţie s-a constatat şi la C.A.P. Moţca datorită unor neglijenţe legate de aplicarea noilor tehnologii. Sînt situaţii care cu ceva mai multă strădanie ar fi fost evitate. E de dorit ca factorii de răspundere de la toate nivelele să ia asemenea măsuri, încît în acest an să nu putem spune decit cuvinte de laudă la adresa tuturor unităţilor crescătoare de păsări. Să se facă în aşa fel încît experienţa valoroasă a I.A.S.-urilor să găsească în C.A.P.-uri cadrul favorabil pentru ca acţiunea de cooperare să aibă eficienţa economică aşteptată. G. GRIGORAŞ ■ Cooperarea cu întreprinderea avicolă de stat — extinsă în toate C.A.P.-urile crescătoare de păsări . Pe alocuri, „note“ care diminuează media județului .Vedere generală a Rafinăriei Pitești. Forţa legalităţii socialiste (urmare din pag. 1) nimeni nu poate fi considerat că ignoră legea, în urma dezbaterilor desfăşurate in adunările din intreprinderi şi instituţii, în paginile presei centrale şi locale, la radio şi televiziune. Exercitarea controlului preventiv în instituţii, întreprinderi, organizaţii, rolul tot mai important al colectivităţii prin intermediul sindicatelor, comisiilor de judecată, controlul obştesc, cunoaşterea detaliată a rezultatelor pozitive sau negative şi aprecierea obiectivă a întregii activităţi, duc la o consolidare a iniţiativei creatoare şi la o tot mai înţeleasă şi necesară răspundere a tuturor acelora care aplică legea sau actul normativ. Legea trebuie respectată. Raţiunea de a elabora şi adopta o lege constă în aceea că ea poate stabili limitele raţionale ale activităţii fiecărui om în domeniul executării drepturilor şi libertăţilor sale, îngrădirea neputînd fi prevăzută decit în scopul de a asigura recunoaşterea şi respectarea drepturilor şi libertăţilor altora, fiind - în mod firesc şi implicit - satisfăcute cerinţele ordinii publice, ale moralei şi ale bunăstării generale într-o societate socialistă în plin progres. Fără îndoială, transformările petrecuteîn structura societăţii noastre, intensa activitate politico-educativă desfăşurată de partid au determinat profunde schimbări înnoitoare în profilul spiritual al oamenilor muncii. Se dezvoltă morala nouă, întemeiată pe înaltele îndatoriri faţă de societate, pe atitudinea înaintată faţă de muncă, de proprietatea obştească, faţă de legile statului şi regulile de convieţuire socială. Conştienţi de faptul că legile constituie întruchiparea intereselor lor fundamentale, marea masă a cetățenilor le respectă din convingere, participă activ la combaterea manifestărilor înapoiate, retrograde, care prezintă pericol social, ceea ce contribuie la întărirea continuă a ordinii de drept. Pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltată in România e necesară şi întărirea permanentă a legalităţii socialiste, normele de drept transpunînd pe plan juridic politica partidului. Aceasta promovează cu consecvenţă şi cultivă neabătut respectul legilor şi al actelor normative, tocmai pentru a da şi a menţine forţa legalităţii socialiste, forţa acestui principiu constituţional al cărui conţinut are marea capacitate de a convinge teoretic şi practic, de a orienta şi de a corespunde nevoilor şi exigenţelor societăţii care, în cadrul unui stat suveran și independent și în lumpina înaltelor idealuri umanitare, se dezvoltă multilateral, creînd premisele trecerii treptate la comunism. De luni până luni, pe drumurile publice din judeţ Făptaşul fost identificat. Promiteam în rubrica precedentă că vom reveni asupra accidentului petrecut în ziua de 9 aprilie. Conducătorul auto care a provocat rănirea gravă a pietonului Ioan Ilaşcu în raza comunei Schitu Duca şi apoi a fugit de la locul faptei se numeşte Emil Băbuţă. El a fost identificat cu ajutorul cetăţenilor. Lucra la I.R.I.C. Bîrlad. Pentru fapta sa, a fost pus sub stare de arest şi urmează să fie trimis în faţa instanţei. Consecinţă tragică. Avînd în primire automacaraua 31—Vs—908 pentru rodaj, Gheorghe Butnaraşu, s-a abătut de pe traseul stabilit şi a pornit-o spre satul său de baştină, Mînăstirea, din comuna Dagîţa. Era în ziua de sîmbâtă, 17 aprilie. Seara, văzîndu-l în comună, şeful postului de miliţie l-a amendat, punîndu-i în vedere ca a doua zi, dimineaţă, să plece spre Vaslui. In timp ce efectua o manevră de întoarcere în centrul comunei, duminică dimineaţa, şoferul, neasigurîndu-se la manevrarea înapoi, a accidentat mortal o femeie, pe nume Leonora Radu, aflată în stare de ebrietate. Fără discuţie că nu s-ar fi întîmplat tragicul accident, dacă şoferul respecta indicaţiile referitoare la efectuarea rodajului şi nu s-ar fi abătut pe acasă, ori măcar ar fi luat măsurile necesare de asigurare în momentul manevrării înapoi. .Curajosul slalomist. Curajul alimentat de alcool al lui Gh. Cozianu, posesorul autoturismului 1—Is—2715, l-a îndemnat să încalce, în seara de duminică, 18 aprilie, cîteva reguli de circulaţie. Mergind spre Repedea, Gh. Cozianu a intrat într-o triplare pe str. Socola şi, nesigur pe volan, s-a trezit cu maşina pe bordura trotuarului. „Moft" — şi-o fi zis „eroul“ nostru şi a continuat drumul. Pe str. Bucium, a încercat să depăşească un vehicul şi a intrat în şanţul de pe margine. Automobilul a fost puţin avariat, iar el s-a trezit la spitalul din apropiere. Dosarul de cercetare penală care se întocmeşte îl va pune faţă în faţă cu justiţia. Drumul public se răzbună pe cei care-i încalcă legile. Peste 500 de contravenţii în 7 zile. In perioada 18 — 19 aprilie a.c., Serviciul circulaţiei al I.M.J. Iaşi şi Inspectoratul de control din cadrul întreprinderii de transporturi auto au efectuat o acţiune de depistare a încălcărilor normelor de circulaţie. Cu acest prilej, au fost sancţionate prin procese-verbale de contravenţie şi amenzi plătite pe loc 538 de persoane. Cazurile, grupate pe genuri de contravenţie, dau următorul tablou: 97 de autovehicule cu defecţiuni tehnice ; 16 conducători auto au pierdut dreptul de a conduce pe diverse perioade, conform articolului 41 din Decretul 328; 7 cazuri de conducere cu viteză excesivă; 8 depăşiri neregulamentare ; 41 cazuri de transport de persoane în condiţii neregulamentare ; 47 contravenienţi din rîndul pietonilor şi călătorilor ; 53 căruţaşi aflaţi în neregulă etc. M. GRIGORIU (date furnizate de I.M.J. şi Miliţia municipiului Iaşi) I La 25 aprilie 1971 CONCURS SPECIAL PRONOSPORT La 25 aprilie 1971, Administraţia de Stat LOTOPRONOSPORT organizează un concurs SPECIAL PRONOSPORT la care se atribuie cîştiguri obişnuite în bani şi cîştiguri suplimentare gratuite constînd din : — AUTOTURISME (prin tragere la sorţi) — BANI (se alocă :350.000 lei din fond special). Participarea la acest concurs se face pe buletinele şi biletele pe care se joacă la un concurs obişnuit, toate operaţiunile desfăşurîndu-se ca la concursurile obişnuite. Vînzarea a început la 19 aprilie a.c. şi se face pînă sîmbătă 24 aprilie 1971, ultima zi de depunere a buletinelor. Alte amănunte şi informaţii suplimentare puteţi obţine în agenţiile LOTO — PRONOSPORT. Se angajează imediat un inginer într-una din specialităţile: mecanică, electrotehnică, lemn sau construcţii pentru funcţia de inginer şef un inginer în specialitatea electrotehnică sau mecanică pentru funcţia de şef al serviciului tehnic. Cei interesaţi se vor adresa la întreprinderea economică de industrie locală Huşi Condiţii de angajare şi salarizare conform H. C. M. 914/1968. Se asigură cazare în bune condiţii. Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul întreprinderii, strada Al. I. Cuza nr. 99 Huşi, telefon 549 sau 129 — Huşi. Se recrutează absolvenţi de liceu sau de şcoală generală, în vîrstă de 22—30 ani, pentru cursurile de calificare in meseriile de lăcătuşi, strungari, sudori. Cei interesaţi se vor adresa la ÎNTREPRINDEREA de INDUSTRIE LOCALA .PROGRESUL* soseaua Bucium nr. 23 Iaşi, zilnic între orele 10—15, înscrierile se fac pînă la 10 mai 1971. Pentru înscriere, candidaţii vor prezenta următoarele acte : — Certificatul de naştere în original şi copie, — Certificatul de studii în original şi copie, — Certificatul medical buletin de analiză a sîngelui şi rezultatul examenului radiologie pulmonar. Cursurile vor începe la data de 15 mai 1971. Se achiziţionează imediat trăsuri (birje), de un cal, cu plata prin „Consignaţia". Cei interesaţi se vor adresa la ÎNTREPRINDEREA DE GOSPODĂRIE MUNICIPALĂ IAŞI Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul întreprinderii din Iaşi, bulevardul Tudor Vladimirescu nr. 32, serviciul aprovizionării, telefon 14236. Se recrutează pînă la 30 aprilie muncitori necalificaţi pentru a fi calificaţi în meseriile - finisatori laminate - cocsari - zidari şamotori Cei interesaţi se vor adresa la Combinatul siderurgic Galaţi . Actele necesare pentru înscriere: - copie legalizată de notariat de pe certificatul de studii (7-8 ani) - copie nelegalizată a certificatului de naştere Solicitanţii se vor prezenta la serviciul de învăţămînt. In ziua de 29 aprilie 1971, ora 15,45 la sediul O.C.L. „Metalochimice“ Iaşi , str. Ştefan cel Mare nr. 2 bis, etaj II, se vor vinde prin licitaţie publică 8 autoturisme Caracteristicile şi preţul de începere al licitaţiei, precum şi adresele la care pot fi văzute autoturismele sunt afişate la O.C.L. „Metalo-chimice“ Iaşi. Participanţii la licitaţie trebuie să prezinte recipisa C.E.C. în contul O.C.L. „Metalo-chimice“ Iaşi pentru suma de 10 % din valoarea autoturismului pentru care participă la licitaţie (cumpărare). LABORATORUL PENTRU PROTECŢIA PLANTELOR IAŞI organizează un CONCURS în ziua de 10 mai 1971 pentru ocuparea unui post de tehnician la subcentrul Comarna. Cererile se primesc pînă în ziua de 4 mai. Informaţii la secretariatul unităţii, din str. Hlincea nr. 7 (autobuz 26, staţia terminus). PENTRU ACTIVITATEA In INDUSTRIE : — un inginer principal energetic — un inginer sau tehnician principal — diriginte pentru lucrări de investiţii — doi ingineri sau tehnicieni principali — diriginţi — pentru electrificări rurale — trei ingineri sau tehnicieni proiectanţi — un desenator tehnic — un magaziner principal — un pictor. PENTRU ACTIVITATEA IN CONSTRUCŢII-MONTAJ — un merceolog principal — maiştri energetici pentru loturile Iaşi şi Vaslui — tehnicieni energetici pentru lotul Vaslui — un contabil principal pentru lotul Vaslui — un inginer sau inginer principal pentru lotul Vaslui angajează ÎNTREPRINDEREA DE REŢELE ELECTRICE IAȘI Solicianţii pentru posturile din industrie se vor adresa la serviciul personal al întreprinderii, strada Uzinei nr. 38, iar cei pentru activitatea din construcţiimontaje la biroul personal al Șantierului, strada Perju nr. 2. --------r riTinin .......—............ PAGINA A — ingineri proiectanţi — tehnicieni proiectanţi angajează Uzina metalurgică Iaşi Condiţii de angajare: cel puţin 5 ani vechime în această specialitate. întreprinderea agricolă de stat Tg. Frumos angajează — tehnician instalaţii alimentare cu apă — un tehnician constructor Condiţii de angajare, conform H. C. M. 914/1968. Cei interesaţi se vor adresa la I.A.S. Tg. Frumos* Mica publicitate Vînzări — cumpărări Vînd Fiat — 1800 stare excepțională. Telefon 16477, după ora 14.___________ Vînd Skoda 1000 M.B. 26 000 km., stare excepțională. Telefon 12692. Vînd apartament liber, calorifer, ultracentral. Informații la telefon 13783. Vînd convenabil casă, 5 camere, curte grădină. Adresaţi I.C. Frimu 1. Pierderi Pierdut legitimaţia eliberată de C.E.I.L. pe numele Albert Gică. O declar nulă. ___ Pierdut legitimaţia eliberată de Uzina mecanică „Nicolina", pe numele Diaconu Ioan. O declar nulă. Pierdut legitimaţia eliberată de Uzina metalurgică pe numele Zurgălău Vasile. O declar nulă. Pierdut legitimaţia eliberată de Ţesătoria de mătase „Victoria" pe numele Filoti Florica. O declar nulă. Diverse Vineri, 23 aprilie 1971, ora 9, va avea loc adunarea generală a Asociaţiei de deces a pensionarilor C.F.R. — Sala Rîpa Galbenă. Comitetul. Decese Familia îndurerată anunţă decesul scumpului şi în veci neuitatului lor MENDEL MARCEL Inmormîntarea are loc astăzi, 20 aprilie, ora 14. Cortegiul funebru pleacă de la locuinţa defunctului, strada Ştefan cel Mare 19.