Flacăra Iaşului, ianuarie 2010 (Anul 10, nr. 2652-2655)

2010-01-14 / nr. 2653

+ JOI, 14 ianuarie 2010 ÜM FLACĂRA IAȘULUI 2 e aproape 700.000 de ajutoare de la bugetul de stat sunt acordate lunar în judeţul Iaşi , banii ajung ori la persoane asistate social, ori la beneficiari ai diverselor alocaţii şi subvenţii, ori la persoane care s-au retras din activitate, ori la şomeri care primesc indemnizaţii lunare , în acelaşi timp, doar 157.300 de ieşeni sunt agajaţi cu contracte de muncă înregistrate legal • conform Agenţiei Judeţene pentru Prestaţii Sociale, aproximativ 417.800 de persoane primesc lunar sprijin de la stat • acestora li se adaugă în sezonul rece şi ieşenii care solicită sprijin financiar pentru încălzirea locuinţei • pe lângă aceştia, în judeţul Iaşi mai sunt şi aproximativ 180.000 de pensionari şi 23.100 de şomeri care depind tot de bugetul asigurărilor sociale • soluţiile la această problemă sunt clare, dar greu de aplicat • printre acestea se numără crearea de noi locuri de muncă şi reconsiderarea criteriilor de acordare a indemnizaţiilor pentru persoanele cu deficienţe La început de nou an, mai bine de 670.800 de ieșeniapelează la bugetul statului. Dacă judeţul Iaşi ar fi autonom din punct de vedere social, salariaţii nu ar putea face faţă pensionarilor, şomerilor şi asistaţilor social pe care ar trebui să îi susţină financiar. Conform statisticilor realizate de instituţiile ieşene, peste 670.000 de persoane depind de ajutorul financiar acordat de stat, fie că este vorba despre prestaţii sociale, pensii sau ajutor de şomaj. Mai mult, datele furnizate de Agenţia Naţională pentru Prestaţii Sociale arată că Iaşul este primul judeţ din ţară în ceea ce priveşte numărul de persoane care depind lunar de ajutorul acordat de la bugetul de stat. Iarna sporeşte numărul asistaţilor » în judeţul Iaşi, în medie, unul din doi locuitori beneficiază de drepturi de asistenţă socială. Chiar dacă o parte dintre aceştia nu depind de banii primiţi de la bugetul de stat, numărul persoanelor care solicită ajutorul Agenţiei Judeţene pentru Prestaţii Sociale (AJPPS) Iaşi creşte de la o lună la alta. Spre exemplu, doar în luna octombrie, prin intermediul AJPS Iaşi au fost rulate fonduri de aproximativ 28,2 milioane lei. De acestea a beneficiat aproape o jumătate din populaţia judeţului. In această perioadă, conform reprezentanţilor instituţiei, în jur de 417.800 de ieșeni şi-au primit sau aşteaptă să-şi primească banii de la bugetul de stat. Această cifră este mai mult decât îngrijorătoare, mai ales având în vedere faptul că numărul persoanelor care aşteaptă bani de la stat este preconizat să crească, în perioada rece, acestor persoane li se mai adaugă şi cei care beneficiază de ajutor pentru încălzirea locuinţei. Astfel, de la finalul lunii decembrie, numărul persoanelor din judeţ care vor apela la ajutorul dat de la bugetul de stat va creşte cu siguranţă, ajungând la 467.800 de persoane. Alocaţia de stat scoate cei mai mulţi bani din buget Alocaţia de stat, una dintre prestaţiile sociale oferite de AJPS, a scos din bugetul statului în 2009 o sumă totală de 119.704.668 lei. Aceasta este un drept universal de care beneficiază în medie 173.900 de persoane în fiecare lună. Valoarea acesteia este de 42 lei, dar ea se majorează anual la propunerea Ministerului Muncii. Alocaţia complementară este o altă prestaţie socială care scoate bani bunidin bugetul de stat. Aceasta este oferită unui număr de 31.736 de beneficiari şi a scos din vistieria statului 22,1 milioane lei până în decembrie. Alte prestaţii asigurate de AJPS sunt indemnizaţia pentru creşterea copilului, alocaţia de plasament, alocaţiile pentru noii născuţi, sprijinul financiar acordat tinerelor cupluri la căsătorie, trusoul pentru noii născuţi sau sumele acordate lunar pentru persoanele cu handicap. Chiar dacă unele dintre aceste prestaţii nu sunt necesare familiilor pentru a supravieţui, acestea provin tot din bugetul de stat. Sumele plătite de AJPS totalizează o treime din bugetul Iaşului De la începutul anului 2009 până în decembrie, AJPS Iaşi a achitat alocaţii şi prestaţii care totalizează unu ’ mai puţin de 291.720.266 lei. Conform reprezentanţilor instituţiei, în această sumă nu erau incluse, deocamdată, şi subvenţiile alocate pentru sprijinul la încălzirea locuinţei în sistemul centralizat şi gaze naturale. "Aproape o treime din bugetul Iaşului trece prin mâinile noastre, dacă ar fi să realizăm o comparaţie. Plăţile pentru prestaţiile sociale sunt multe, dar beneficiarii au dreptul la acestea, conform legii", susţine Janeta Rădulescu, reprezentantul AJPS Iaşi. Aproape 200.000 de pensionari O altă categorie socială care depinde de bugetul de stat sunt pensionarii. în număr de peste 180.000, majoritatea nu mai au alte surse de venit în afară de banii primiţi lunar din asigurările sociale. în 2009 li s-au adăugat şi cei peste 18.000 de ieșeni care beneficiază de pensia minimă garantată în cuantum de 350 lei acordată de Guvern pensionarilor care anterior aveau pensii mai mici de 300 de lei pe lună. Numărul de şomeri a crescut cu peste 6.200 în 2009 Ca şi cum numărul mare de pensionari şi de asistaţi social nu ar fi fost de ajuns, în2009 Iaşul s-a confruntat şi cu o creştere constantă a ratei şomajului. Astfel, la începtul lunii decembrie, în judeţ erau confirmate 23.136 de persoane care nu aveau niciun loc de muncă. 12.849 dintre acestea beneficiază şi de indemnizaţii de şomaj, având îndeplinite toate criteriile de acordare a acestora. Disponibilizările colective şi individuale au lăsat fără un loc de muncă 6.231 de ieşeni în 2009. Conform reprezentanţilor Direcţiei Judeţene de Statistică, salariaţii din judeţul Iaşi au fost de mult depăşiţi de cei care aşteaptă sprijin financiar din partea statului. Astfel, în prezent, doar 157.300 de persoane cotizează la bugetul asigurărilor sociale. Numărul acestora a scăzut cu 13.500 faţă de sfârşitul anului 2008. Criteriile de încadrare în gradele de handicap trebuie schimbate Soluţii evidente pentru această problemă ar fi revizuirea criteriilor de acordare a prestaţiilor sociale sau crearea posibilităţii de ocupare de noi locuri de muncă. Cu toate acestea, dificultăţile financiare nu permit investiţii mari în economie, astfel încât situaţia nu pare să se poată schimba prea curând. Realizarea unor alte criterii de încadrare într-un grad de handicap este recomandată şi de cei de la AJPS Iaşi, prin prisma faptului că numărul de persoane cu deficienţe a crescut in ultimii ani, iar prestaţiile care se cuvin acestora împovărează şi mai mult bugetul de stat. În prezent avem înregistraţi 18.224 de beneficiari ai indemnizaţiei pentru persoanele cu handicap accentuat. Plăţile pentru aceştia până acum (la sfârşitul anului trecut - n.r.) sunt de 35,4 milioane lei. Este vorbe despre sume care au fost transferate către Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului Iaşi. Acestora li se adaugă cei 23.566 de beneficiari ai bugetului complementar în valoare de 18,1 milioane lei, aceasta fiind o sumă acordată lunar. De asemenea, achităm şi sume în valoare de 11,1 milioane lei pentru cele 2.194 de persoane cu handicap care au şi însoţitori", au susţinut reprezentanţii AJPS Iaşi. Dana CHIRU Salariaţii ieşeni pierd lupta cu cei asistaţi socialA - raportul dintre angajaţi ACIA şi asistaţi social www.flacarais.ro CENTRUL DE AFACERI INTERNATIONAL Devenim parteneri de afaceri și este un început, lucrăm împreună și ne asigurăm succesull * Tranzacții imobiliare * Proiectare si construcţii civile si industriale Antreprenoriat * Confecții din aluminiu cu geam termopan * Amenajări interioare * Operațiuni de import-export . * Consultanta privind accesarea surselor de finanțare subvenționate * Consultanta in întocmirea studiilor de fezabilitate pentru accesarea de granturi (Sapard,Phare) * Consultanta in realizarea proiectelor sociale de Anunț licitaţie Antibiotice S.C. Antibiotice S.A. cu sediul în Iaşi str. Valea Lupului nr. 1, tel. 0232/209.000, fax 0232/209.633, anunţă intenţia de valorificare, prin licitaţie publică, a deşeurilor reciclabile rezultate în urma desfăşurării activităţilor de producţie, reparaţii şi dezmembrari. Aceasta va fi organizată la sediul companiei, în ziua de luni, 25.01.2010, ora 11.00, cu respectarea legislaţiei în vigoare, înscrierea participanţilor se va face pânâ în ziua de luni, 25.01.2010, ora 9.00. Obiectul licitaţiei îl reprezintă vânzarea următoarelor categorii de deşeuri: ■ Deşeuri feroase; ■ Deşeuri neferoase. Participanţii la licitaţie vor depune la secretariatul comisiei de valorificare următoarele documente: ■ Cerere de participare la licitaţie; ■ Document din care să rezulte plata garanţiei de participare, în valoare de 500 lei; în cazul neadjudecării, se va returna garanţia de participare; ■ Copie după certificatul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi anexa; ■ Copie după autorizaţia de mediu, în perioada de valabilitate. Informaţii suplimentare se pot obţine de la dl. ing. Mihai Savin, şef departament Mecanic,tel.0232/209.380,orele 9.00-13.00. MI  1/ % “ ■HM!