Flacăra Moinestiului, 1963 (Anul 10, nr. 653-755)

1963-07-10 / nr. 706

PROLETARI DIN TOMB TABILE. DINTI-VA I ANUL IX — NR. 706 ( 907) MIERCURI 10 IULIE 1963 4 PAGINI 20 BANI .Cu toate forțele la înd e planului de producție al G. A. C. "t" Prin munca lor harnică, gospodărească, colectiviștii de la G.A.C. „Drumul lui Lenin“ din comuna Măgirești au obținut realizări de seamă in dezvoltarea celor mai rentabile sectoare de producție,aducătoare de mari venituri, intărindu-se astfel puterea economico-organizatorică a gospodăriei colective. In planul de producție pentru acest an, colectiviștii din Măgirești și-au propus să înfăptuiască noi obiective, pentru continua înflorire a gospodăriei colective, pentru creșterea bunăstării lor materiale. Consiliul de conducere al G.A.C., sub îndrumarea comitetului de partid a luat, încă de la începutul acestui an, măsurile necesare pentru mobilizarea tuturor forțelor pentru îndeplinirea la timp a prevederilor din planul de producție. Ca urmare, multe din sarcinile reieșite din planul de producție au fost realizate, gospodăria agricolă colectivă din comuna Măgirești situindu-se printre cele fruntașe din raionul nostru. Ținînd seama de faptul că ne aflăm în perioada cind în fața colectiviștilor stau sarcini deosebit de importante în toate sectoarele de activitate, de a căror îndeplinire depind în mare măsură rezultatele care se vor obține, este necesar ca membrii colectiviști din comuna Măgirești să impulsioneze munca. Consiliul de conducere al G.A.C., sub îndrumarea comitetului de partid, cu sprijinul comitetului executiv al sfatului popular comunal, să ia cele mai bune măsuri în această direcție. Ritmul de muncă din prezent, stadiul în care se află unele lucrări, atît din sectorul vegetal, cit și zootehnic, nu sunt la nivelul cerut de actualul sezon agricol, calitatea acestui important nutreția hrana animalelor. Cu privire la însilozarea furajelor trebuie spus că la G.A.C. din comuna Măgirești pînă în prezent nu s-a întreprins aproape nimic. Ceea ce s-a lăcuit se reduce la reamenajarea gropilor pentru siloz folosite în anul trecut și la amenajarea alteia noi. Pînă în prezent nu s-a însilozat nimic, Consiliul de conducere al G.A.C. trebuie să ia de urgență cele mai eficace măsuri pentru a recupera întîrzierea în care se află lucrările de asigurare a furajelor însilozate. Paralel cu celelalte lucrări din actualul sezon agricol, asigurarea bazei furajere, prin toate posibilitățile de care dispune gospodăria colectivă, trebuie să stea în centrul atenției consiliului de conducere. T Masuri urgente pentru asigurarea bazei furajere La lucrările de întreținere a culturilor prășitoare colectiviștii din Măgirești au obținut rezultate bune. Brașila a 11-a a fost executată pe toată suprafața cultivată cu cartofi și floarea-soarelui, iar la porumb, în seara zilei de 5 iulie a. c., mai rămăseseră de prășit doar 70 ha, din 275 planificate. In ceea ce privește, însă, recoltarea fînului și a altor plante de siloz, pentru asigurarea bazei furajere necesară animalelor din sectorul zootehnic al gospodăriei, lucrurile merg destul de anevoios. Tot ce s-a făcut pînă acum, în ceea ce privește baza furajeră pentru animalele gospodăriei colective, se rezumă la pregătirea și depozitarea unei cantități de trifoi, recoltat de pe 50 de hectare. Fînețele naturale de care dispune gospodăria colectivă din Măgirești se întind pe o suprafață de 400 hectare. Din acestea au fost cosite doar 48 hectare. Avînd în vedere faptul că fînețele naturale constituie o sursă valoroasă de nutreț pentru animale, consiliul de conducere al G.A.C., cu sprijinul comitetului executiv al sfatului popular comunal, trebuie să treacă de îndată cu toate forțele la recoltatul finului de pe toate suprafețele de care dispune gospodăria colectivă. In această direcție se cere multă operativitate, de aceasta depinzînd VWW: Magazine noi Anul acesta în orașul Comănești a fost dat in folosință un magazine complex de alimentare noi. In fotografie : vedere exterioară a unei părți complex de din noul magazine. IO Deschiderea festivă a taberei pionierești In ziua de 2 iulie a. c. în cadrul Școlii de 8 ani din comuna Tazlăul de Sus, în prezența cadrelor didactice, a reprezentanților organizațiilor de masă locale, a avut loc deschiderea festivă a taberei pionierești de vară. După ceremonialul pionieresc, s-a desfășurat un frumos și atractiv program artistic, compus din : coruri, recitări, ghicitori etc. interpretate de unii pionieri talentați, ca de exemplu, Anghel Elena, Bîrzoi Maria, Dîrlău Dimitrie etc. Activul pionieresc din cadrul școlii și-a întocmit muncă în prima etapă un plan de (1 iulie — 1 august 1963) în care au fost prevăzute o serie de activități. Putem cita cîteva din aceste activități : strîngerea plantelor medicinale (flori de tei, mușețel), fier vechi și alte deșeuri, se va organiza jocul turistic : „Să ne cunoaștem ținutul natal, raional și regional", va avea loc concursul „Cel mai bun povestitor", o excursie cu tema : „Să ne cunoaștem patria", drumeții la stadion, jocuri sportive, foc de tabără etc. Toate acestea dovedesc că pionierii din comună se bucură de o vacanța plăcută, recreativă și în același timp instructiv-educativă. ION GH. LEONTEI învățător, Tazlăul de Sus Gata pentru recoltatul păioaselor In curund, pe tarlalele G.A.C. din raionul nostru va începe recoltatul păioaselor. In acest scop, brigăzile de mecanizatori s-au pregătit din timp. Combinele, tractoarele, secerătorile, sunt gata să intre in lan, imediat ce condițiile pentru recoltare vor fi optime. In fotografie: brigadierul Mihai Focșa din brigada ere mecanizatori nr. 41 de la S.M.T. Hemeiuș-Bacău, in fata unei combine C.—1, discutind cu o parte din membrii brigăzii cum trebuie să muncească cu cele 13 mașini pe tarlale pentru ca întreaga recoltă de cereale să fie strinșit la timp și fără pierderi. Atenție sporită realizării construcțiilor In anul acesta, în G.A.C. din comuna Măgirești se vor construi 3 grajduri pentru animale mari, un saivan pentru 1.000 de oi, un pătuț pentru 400 tone porumb, un coteț pentru 500 de păsări și altele. Față de volumul mare de lucrări pe care-l necesită aceste construcții, ceea ce s-a realizat pînă acum nu garantează darea lor în folosință la termenul prevăzut. Din cele 3 grajduri doar unul, cel din satul Valea Arinilor, se află într-un stadiu mai avansat de lucru. Pentru celelalte două nu s-au turnat nici fundațiile. Au fost confecționați doar cca. 30.000 de chirpici. Lipsesc unele materiale de construcție, în special cimentul. Este necesar ca toți factorii competenți din conducerea gospodăriei colective, comitetul executiv al sfatului popular al comunei, să ia cele mai urgente măsuri pentru asigurarea încheierii lucrărilor de construcții la termenul planificat. Constructorii din Măgirești au o experiență bogată. In anul trecut ei au realizat construcții trainice și ieftine, folosind multe materiale din resurse In planul de producție pentru acest an, colectiviștii din Măgirești au prevăzut întărirea și dezvoltarea sectorului zootehnic, principala ramură de producție, prin cumpărări de animale, atît cu ajutorul creditelor acordate de stat cît și cu o parte din fondurile proprii ale gospodăriei colective. Pînă în prezent s-au procurat 28 de vaci, din 40 oit prevede planul, 26 vitele, față de 110, 110 oi și altele. Ținînd seama de prevederile planului, ce s-a realizat pînă în prezent la capitolul „procurări de animale“ nu este suficient. Creditele acordate de stat cit și fondurile gospodăriei colective nu au fost întrebuințate judicios, neîndeplinindu-se sarcinile din planul de producție. Nu s-a acordat atenția necesară nici organizării de tîrguri în comună, așa cum au fost date indicații de consiliul agricol raional. Animalele care s-au procus o cale. De altfel, coșarul pentru porumb pe care l-au ridicat anul acesta vădește priceperea lor. Este necesar, însă, să se ia cele mai bune măsuri pentru terminarea la timp a tuturor grajdurilor pentru animale mari. Poate fi privită cam stîngace orientarea consiliului de conducere dacă judecăm un lucru. Lucrările de construcție a maternității pentru scroafe sînt gata în proporție de cca. 80 la sută. Gospodăria dispune de un număr mult mai mic de porcine față de capacitatea maternității respective. In schimb, grajdurile pentru cornute, care necesită un spațiu mare de adăpostire, nici nu au fost începute. Contabilul gospodăriei colective se întreba : „Cum să mai procurăm vaci și vitele dacă nici pe cele existente nu avem unde le adăposti ?“• Iată de ce trebuie luate măsuri imediate în ceea ce privește construcția grajdurilor, a tuturor obiectivelor prevăzute în plan, pentru terminarea lor pînă la sfîrșitul lunii august a. c, rar au fost cumpărate cu prilejul participării la tîrguri organizate în alte localități. Este evident că trebuie luate cele mai bune măsuri pentru a se putea procura în totalitate numărul de animale propus pentru acest an și în special al tineretului, pentru continua dezvoltare și întărire a sectorului zootehnic. ★ In actualul sezon agricol revin sarcini multiple și deosebit de importante colectiviștilor. Paralel cu lucrările campaniei de recoltare a păioaselor, care se va declanșa în curînd, trebuie rezolvate o serie întreagă de lucrări (asigurarea bazei furajere, realizarea construcțiilor zootehnice etc.), care se impun prin importanța lor deosebită. De aceea este necesară o muncă cît mai bine organizată, la care să fie mobilizate toate forțele și mijloacele agricole din comună. Pentru întărirea sectorului zootehnic Prin hărnicia colectiviștilor Sectorul legumicol reprezintă o importantă resursă bănească, care contribuie în permanență la întărirea economică a O.A.C. Iată de ce colectiviștii din Tescani au mărit simțitor anul acesta suprafața destinată grădinii de zarzavat. Numeroasele soiuri de legume și zarzavat, începînd cu cele timpurii, însămînțate anul acesta, acum sînt valorificate pe piețele raionului. De la începutul sezonului și pînă în prezent, numai din sectorul legumicol gospodăria noastră a obținut importante venituri bănești. Sarcina noastră, a colectiviștilor, cea mai importantă în această perioadă, este întreținerea culturilor în grădina de Zarzavat. De această sarcină se achită i permanență toate echipele repartizate să muncească în acest sector. S-au remarcat prin modul cum au participat la lucrările agricole de întreținere a culturilor din grădina de legume, colectiviștii Vasile Aioanei (șef de echipă), Ion Lupu (șef de echipă), Maria N. T. Nistor, Natalița Lupu, Ioan Marin, Lucreția Marin, Florența Asmarandei, C. Vrînceanu, V. I. Ciubotaru, Tanța Leca, Elena C. Merlușcă, Maria V. Munteanu, Petre St Ceangău și mulți alții, CONSTANTIN V. GRIGORAȘ brigadier la grădina de legume, G.A.C. din Tescani ------------^==7". . =/WW..__. SE------------------- Stimulente acordate organizațiilor U. T. H. fruntașe In cursul anului trecut, organizațiile U.T.M. din întreprinderi, instituții, din G.A.C. precum și unitățile pionierești din raionul nostru au efectuat zeci de mii de ore de muncă patriotică, la strîngerea fierului vechi, la demolări pentru construcții, curățirea izlazurilor etc., aducând prin aceasta economii importante. Comitetul, regional Bacău al U.T.M., apreciind activitatea desfășurată de tinerii și pionierii din raionul nostru, a acordat importante stimulente celor mai bune organizații U.T.M. și pionierești, în materiale cultural-sportive in valoare de peste 14.000 de lei. Un număr de peste 18 organizații, comitete U.T.M. și unități de pionieri, au fost stimulate cu diferite materiale sportive și obiecte muzicale ca : mingi de volei și de fotbal, teniși, tricouri, jocuri de șah, remi, plase de volei, picupuri cu amplificatori, viori, mandoline etc. Comitetele U.T.M. de la școlile medii din orașele Moinești și Comunești, Școala profesională Lucăcești și altele, au primit câte un picup cu amplificator și numeroase alte materiale sportive. Aceste stimulente constituie pentru utemiștii din toate organizațiile raionului Moinești un nou imbold in activitatea de viitor, o chemare la alta acțiuni de muncă patriotică. Produse de calitate și importante economii Colectivul întreprinderii noastre, sub îndrumarea și conducerea directă a organizației de partid, cu sprijinul comitetului sindicatului și al organizației U.T.M., a depus toate eforturile pentru încheierea primului semestru din acest an cu realizări frumoase în producție. încă înainte de începerea anului curent, indicatorii de plan au fost cunoscuți de către fiecare muncitor. Astfel, s-a întocmit un plan de măsuri tehnico-organizatorice care a fost definitivat in urma prețioaselor propuneri ale muncitorilor. In acest fel s-a asigurat realizarea tuturor indicatorilor de plan. La aceasta a contribuit și munca politică desfășurată de organizațiile de partid,, care au analizat și îndrumat secțiile și sectoarele de activitate din întreprindere. Acolo unde s-au semnalat lipsuri și deficiențe în organizarea și desfășurarea procesului de producție, au luat cele mai bune măsuri pentru asigurarea realizării sarcinilor economice. Întreprinderea noastră, după cum este cunoscut, are sarcina de a produce și furniza oamenilor muncii un sortiment bogat de produse de larg consum. De aceea, activitatea întreprinderii a fost extinsă in scopul uninei mai bune deserviri a populației din raionul și regiunea noastră. Organizindu-și mai judicios procesul de producție și desfășurind larg întrecerea socialistă, colectivul nostru a reușit să sporească, an dean, producția globală și ele marfă, să crească productivitatea muncii și numărul sortimentelor produse. Dacă ne referim numai la anul trecut, putem arăta că planul la producția globală și de marfă a fost îndeplinit cu o lună mai devreme, obținându-se totodată importante economii la prețul de cost și beneficii peste plan. Avînd experiența anilor trecuți, colectivul nostru de muncitori, ingineri și tehnicieni a reușit să încheie și primul semestru din acest an cu realizări remarcabile. Astfel, planul la producția globală a fost îndeplinit, in proporție de 111,9 la sută, iar la producția de marfă de 101 la sută. Planul de producție a fost îndeplinit și depășit și la principalele ramuri cum sînt: prelucrarea lemnului, unde a fost depășit cu 9,5 la sută, in ramura poligrafie cu 35,9 la sută, in cea chimică cu 2 la sută. De asemenea, in ramura textilă planul la producția globală și de marfă a fost realizat in proporție de 107 la sută, iar la sectorul motrărit-prestator planul a fost depășit cu 29,2 la sută. La principalele sortimente destinate comerțului socialist, planul a fost îndeplinit și depășit la camere studio „Moldova“ in proporție de 1012 la sută, la bucătării tip „Păltiniș“ in proporție de 116,4 la sută. Astfel, s-au livrat peste plan, comerțului socialist, 41 de garnituri de mobilă. Ca urmare a realizărilor obținute de colectivul de muncitori și tehnicieni in întrecerea socialistă și angajamentul la economii a fost realizat cu succes. De exemplu, pe 5 luni valoarea economiilor realizate, pe seama reducerii prețului de cost al produselor, se cifrează la 138.000 lei, iar a beneficiilor la 23.000 lei. Prin introducerea de noi utilaje, prin aplicarea raționalizărilor, inovațiilor și îmbunătățirilor aduse procesului de producție de către cabinetul tehnic, productivitatea muncii a crescut cu 3,3 la sută, iar calitatea produselor noastre a crescut la nivelul exigențelor consumatorilor. Astfel, acum produsele sînt apreciate atît in raion cit și in regiune. Așa se explică faptul că in anul 1963 întreprinderea noastră nu a avut nici un refuz de calitate. La aceasta au contribuit in mare măsură și cursurile de calificare organizate ca muncitorii din ramura confecționării de mobilă, cărora li s-a acordat o mare atenție de către conducerea întreprinderii și comitetul sindicatului. Întrecerea socialistă organizată pe brigăzi, secții și sectoare, a condus la realizarea cu succes a obiectivelor din planul de producție. In mod deosebit s-au evidențiat in întrecerea socialistă, brigăzile conduse de comuniștii Mihai László, Gh. Tonko, de la finisarea mobilei, și tov. Mihai Crețu, șeful brigăzii de timplărie mecanică, toți de la Fabrica de mobilă Sălatruc, care au contribuit mult la realizarea înainte de termen a planului de producție. Același lucru putem spune și despre muncitorii tipografi, care, lună de lună depășesc planul, comuniștii Stănică Arsenie, Ioan Ghiunghiuș, Gheorghe Pacioraș, șeful brigăzii din ramura poligrafică, situindu-se printre primii. De asemenea, s-au evidențiat colectivele de muncitori de la Filatura Ghimeș, secția vulcanizare, mori cu regim comercial, Fabrica de lăzi de la Comănești, condusă de comunistul Ion Toncu și altele. Spre deosebire de activitatea fructuoasă a acestor secții, trebuie să arătăm că în altele s-au înregistrat rămineri în urmă, așa cum sunt fabricile de sifoane din orașele Moinești și Comănești, care și-au realizat planul doar în proporție de 70,8 la sută. Aceasta dovedește că șefii acestor secții și conducerea întreprinderii, au neglijat activitatea fabricilor de sifoane. Tot aici trebuie să spunem că uneori calitatea acidului carbonic mai lasă de dorit. Acest lucru a condus la unele nemulțumiri din partea consumatorilor și la o oarecare diminuare a rezultatelor obținute de celelalte secții și sectoare ale întreprinderii. Șefii acestor secții, tov. Eugen Bujor și respectiv Ion Preda, trebuie să-și organizeze mai bine procesul de producție, să respecte orele de program și să asigure permanent o bună calitate produselor. Acest lucru trebuie să stea și in atenția conducerii întreprinderii pentru o cit mai bună deservire a populației și cu acest produs. ROMEO ȚURCANU inginer șef al întreprinderii industriale raionale Moinești