Flacăra Moinestiului, 1963 (Anul 10, nr. 653-755)

1963-10-19 / nr. 735

-4 PROLETARI DIN TOATE TARILE, UN IfI-VA t unanimi aisiuni unui UIMII (XL l Ulii («UIMII misii ANUL X — Nr. 735 (936) | SIMBATA 19 OCTOMBRIE 1963 | PAGINI 20 BAHl Rămînerea în urmă trebuie lichidată De la un an la altul aspectul orașelor și satelor raionului nostru capătă o înfățișare tot mai plăcută. Mii de cetățeni contribuie prin munca lor la buna gospodărire și înfrumusețare a orașelor și satelor. Cu sprijinul sfaturilor populare, al deputaților, oamenii muncii de la sate aduc o prețioasă contribuție la efectuarea numeroaselor lucrări de interes obștesc. A devenit un lucru obișnuit ca atunci cînd se stabilește efectuarea unor lucrări de interes comun, fie de importantă mai mică sau mai mare, participarea maselor să nu lipsească. Bunăoară, numai în perioada care a trecut din acest an, în satele și orașele raionului nostru s-au efectuat lucrări prin muncă patriotică în valoare de peste 2.000.000 lei, evidențiindu-se în această direcție sfaturile populare orășenești Moinești și Comănești, din comuna Grigoreni, care a obținut și diploma de comună fruntașă de raion în acțiuni patriotice, apoi Bucșești, Palanca, Ghimeș-Făget și altele. De bună seamă că aspectul plăcut și bine gospodărit al satelor noastre este întregit de noile construcții social-cu durate ridicate în ultimii ani, care asigură cele mai bune condiții de desfășurare a activității. In această direcție succese importante s-au obținut pe linia efectuării a numeroase lucrări prin contribuție voluntară. Pentru aceasta, în adunările populare au fost stabilite atît obiectivele care se vor construi, cît și sumele de bani cu care va participa fiecare cetățean. De exemplu, pentru anul 1963 s-a stabilit ca numai pentru efectuarea diverselor lucrări social - culturale să se încaseze suma de peste 1.200.000 lei. Dat fiind faptul că executarea lucrărilor planificate este determinată de încasarea la timp a sumelor din contribuție voluntară pentru a se putea face o bună aprovizionare cu materialele necesare, este necesar să vedem care este stadiul încasării contribuției voluntare și felul cum și-au organizat muzca sfaturile populare în această direcție. Rezultatele obținute în perioada care a trecut din acest an în ridicarea la timp a numeroaselor construcții social-culturale și în special a școlilor și a sălilor de clasă, prin contribuție voluntară, dovedesc preocuparea care a existat din partea sfaturilor populare în îndeplinirea propunerilor făcute de cetățeni în adunările populare care au avut loc. Aceasta se datorește în mare parte și măsurilor luate pentru ca sumele bănești stabilite să fie încasate la timpul planificat, in acest sens se pot da numeroase exemple. Astfel, încă cu mult timp în urmă, la Bucșești, Grigoreni, Lucăcești, Apa-Asăui și în alte comune din raion contribuția voluntară Pe acest an a fost încasată în întregime. In această acțiune au fost folosite numeroase forme de muncă. Comitetele executive ale sfaturilor populare, după ce au analizat cu regularitate stadiul de încasare a contribuției voluntare și au luat măsurile necesare, au mobilizat deputații, salariații sfaturilor populare pentru îndeplinirea lor în practică. Avansate în această direcție se găsesc și comunele Berești-Tazlău, Scorțeni, Ghimeș-Făget, oraș Moinești și altele, care în perioada de la începutul anului și pînă la 1 octombrie încasaseră contribuția voluntară în proporție de peste 95 la sută. Paralel cu această muncă, s-a reușit să se facă și o bună aprovizionare cu materialele necesare executării construcțiilor planificate, întrucît ne găsim spre sfîrșitul acestui an, iar nu peste mult timp vor avea loc adunările de stabilire a contribuției voluntare Și a obiectivelor pentru anul viitor, trebuie să arătăm că în ce privește încasarea sumelor din contribuția voluntară pentru anul acesta mai există serioase rămîneri în urmă într-o serie de comune. Aceasta demonstrează că nu peste tot munca a fost temeinic organizată, deputații sfaturilor populare nu au fost îndrumați în mod practic cu felul cum trebuie să-și desfășoare munca. Așa stau lucrurile în comunele Asău, Brusturoasa, Goioasa, Măgirești, Solonț etc. Mai grav este i^pus că în cofpunele Prrjai și Dărmănești contribuția voluntară pe 9 luni nu a fost încasată decît în proporție de 58 la sută și respectiv de 68 la sută. Ce au de spus în această privință comitetele executive ale sfaturilor populare respective? Noi apreciem, după rezultatele obținute, că această sarcină a fost lăsată la voia întîmplării. Dacă la Dărmănești, de exemplu, a devenit o obișnuință ca la fiecare sfîrșit de an să rămînă debite însemnate de încasat și să se raporteze rămășițele de pe un an pe altul, va trebui ca de această dată tov. Gh. Arcomiță, președintele comitetului executiv al sfatului popular și Toma Muscă, secretar, să-și organizeze mai bine munca, să se orienteze în luarea celor mai bune măsuri pentru ca întreaga sumă din contribuția voluntară pe acest an să fie încasată în întregime și într-un timp cît mai scurt. Despre unele rămîneri în urmă în încasarea contribuției voluntare, cît și despre stilul și metodele de muncă defectuoase ale comitetului executiv al Sfatului popular de la Pîrjol, noi am mai vorbit. Dovada că nici pînă acum nu s-au luat măsurile necesare de lichidare a lipsurilor, o constituie faptul că din suma de 82.113 lei stabilită pentru anul acesta, s-a încasat de abia 58 la sută. Aceasta situează comuna Pîrjol ultima din raionul nostru, contribuind ca pe raion în perioada amintita contribuția voluntară să nu fie încasată decit în proporție de 87 la sută. Este imperios necesar ca în perioada care a mai rămas din acest an și mai ales pînă la adunările populare să se ia cele mai bune măsuri pentru ca și în comunele rămase în urmă contribuția voluntară să fie încasată în întregime. C. MARIAN ;,WVMA WVV Viteza de lucru la arat și însă minat trebuie mărită Zorii zilei de 17 octombrie a. c. l-au găsit, ca de obicei, pe inginerul Aurel Ionescu de la gospodăria colectivă din comuna Tescani în mijlocul brigăzii de tractoriști, care este angajată în bătălia pentru însămînțatul griului de toamnă. Deși seara a repartizat tractoriștii pe tarlale unde să lucreze la arat, discuit și însămînțat, totuși disde-dimineață a venit să controleze cum și-au pregătit mecanizatorii tractoarele, plugurile și semănătoriie, să le dea îndrumări cum să lucreze și să-i pornească pe tarlale cît mai repede. Ca urmare a măsurilor organizatorice pe care le aplică și a asistenței tehnice pe care o acordă în mod permanent pe teren la arat și însămînțat tov. ing. Aurel Ionescu, în ultimele două săptămîni rezultatele muncii au fost mai bune. De exemplu, la arat și însămînțat muncile executate sînt de calitate bună, la nivelul agrotehnicii noi. Toți tractoriștii se străduiesc să facă arături bune și să însămînțeze la timp. Cu toate că se aplică aceste măsuri organizatorice și se fac eforturi de către conducerea gospodăriei colective, totuși ritmul de lucru al mașinilor agricole la arat și însămînțat este încă mic fața de posibilități. Ce-i drept, s-au remediat unele deficiențe, ca arătură proastă și repetată, din cauza tractoriștilor Ion Turluianu și Gh. Hazaparu care au muncit superficial. Acum la mașinile agricole defecțiunile sînt remediate în mod mai operativ, totuși în ziua de 16 octombrie a. c. 3 din cele 7 tractoare ale brigăzii nu au lucrat din cauza unor defecțiuni mici, care puteau fi remediate mai operativ, dacă atelierul mobil al centrului de mașini agricole din raion se deplasa mai repede la această brigadă. Remarcăm însă că în ziua de 17 octombrie dimineața, atelierul a fost mai operativ și a executat o sudură la una din semănătorile brigăzii din comuna Tescani care se defectase în seara precedentă. Joi lucrau la arat 3 tractoare, la locul numit Bour, 2 la însămînțat pe tarlaua de la Contau iar 1 la discuit. Tractoriștii Gh. Cojocaru, D. Lazăr și N. Simion, lucrau cu multă grijă și merită să fie evidențiați pentru calitatea muncilor executate. Dar, nu aceleași cuvinte se pot spune despre ei și toți mecanizatorii brigăzii în ceea ce privește viteza de lucru zilnică, care este încă mică: 10-11 ha arate și tot atîtea însămînțate. Ritmul scăzut de lucru se datorește faptului că șeful brigăzii de mecanizatori, N. Ghirvu, nu se îngrijește încă de seara ca toate tractoarele să aibă asigurate fiare ascuțite pentru pluguri și să fie schimbate cînd se întorc mașinile de pe cîmp. Din această cauză dimineața se pierde timp mult cu schimbatul fiarelor de plug, revizuirea și punerea la punct a semănătorilor etc. Așa s-a întâmplat și joi dimineața cînd 2 tractoare au intrat în brazdă după ora 9, iar cele cu semănătorile la fel, cu toate că mecanizatorii au fost zoriți de inginerul gospodăriei colective să pornească chiar din zori pe tarla. După cum se vede, aici trebuie să-și sporească eforturile șeful brigăzii de tractoriști. Totodată, această brigadă de tractoare trebbuie luate o serie de măsuri Ca linele tractoare să muncească la arat și în schimbul de noapte, petică ce se ară astăzi se însămînțează mîinie, iar suprafața arată este mică fată de capacitatea de lucru a semănătorilor. In acest fel se va realiza o viteză mai mare de lucru la însămînțat, lucrare care trebuie încheiată pînă la sfîrșitul săptămânii viitoare pe întreaga suprafață. rtAA/W WWW - Cu întreaga capacitate de lucru a mașinilor la însămînțat Ritmul de lucru la însămînțat în G.A.C. a fost nesatisfăcător și în primele zile din această săptămînă față de posibilitățile existente în comunele raionului. Aceasta reiese din situația operativă a consiliului agricol raional, din seara zilei de 17 octombrie a. c., în care se consemnează că viteza de lucru la însămînțat pe raion a fost de numai 1 procent pe zi. Analizând această situație nesatisfăcătoare pe baza condițiilor materiale existente în fiecare G.A.C. a reieșit că în unele comune mașinile agricole nu sînt folosite la întreaga lor capacitate de lucru. De asemenea, din controalele făcute pe teren, la tarlalele brigăzilor de cîmp, s-a constatat că unii tractoriști dimineața încep prea tîrziu munca la arat și însămînțat. Asemenea lipsuri se manifestă în comunele Tescani, Ardeoani, Solonț, Pîrjol, Strugari și altele. Din cauza acestor lipsuri se ară și se însămînțează suprafețe mult prea mici față de numărul existent de tractoare și mașini agricole. Ca urmare, pînă în seara zilei de joi s-a însămînțat cu grîu, orz și se cară numai 57,7 la sută din întreaga suprafață a gospodăriilor colective. Totuși, în comunele Măgirești, Berești-Tazlău, Grigoreni și altele, unde se muncește organizat și cu întreaga capacitate de lucru a mașinilor agricole, au fost însămânțate suprafețe mai mari din terenurile pregătite. Spre deosebire de acestea, așa cum se vede și pe hartă, unele gospodării colective, cum sînt cele din comunele Pîrjol, Solonț, Strugari, Bucșești și altele au rămas mult în urmă. Această rămânere în urmă poate și trebuie să fie recuperată prirtr-o muncă mai temeinic organizat și mai ales prin folosirea întregii capacități de lucru a tractoarelor și mașinilor agricole la arat și însămînțat, pe două schimburi, ziua și noaptea, în mod continuu. AA/VW: SĂ FOLOSIM IN MOD JUDICIOS TRACTOARELE EXISTENTE Ritmul, lucrărilor agricole din comuna Ardeoani continuă sa fie nesatisfăcător, datorita rămânerii în urmă la arături și însămînțări. Pînă pe data de 17 octombrie a.c. din suprafața de 339 ha defteren, planificată pentru a fi însămințată, au fost arate 160 ha, iar 53 pregătite din vară. Tot pînă la această dată au fost însămînțate 161 ha. Cauzele care au dus la rafflinerea în urmă a însămînțărilor de toamnă sînt multe. Ele pornesc în primul rînd de la slaba preocupare manifestată de consiliul de conducere al gospodăriei în ceea ce privește mobilizarea colectiviștilor la eliberarea din timp a terenului necesar însămînțărilor de toamnă. Totodată nu sînt folosite la maximum tractoarele existente în gospodărie. Acest lucru îl dovedește tocmai faptul că din cele peste 220 ha de teren care au fost pregătite pentru însămînțări nu au fost însămînțate decît 161 ha. Trebuie arătat că, colectiviștii din Ardeoani s-au preocupat să asigure sămînța necesară din soiurile cele mai productive, au condiționat-o și au asigurat transportul ei la cîmp. Dacă de la începutul campaniei ar fi fost toate forțele existente în mobilizare gospodăriei ar fi fost eliberat cadrul la timp terenul necesar însămînțărilor de toamnă, dar mobilizarea colectiviștilor a fost făcută în mod defectuos, numărul brațelor de muncă la eliberarea terenului a fost mic față de numărul mare de brațe existent. O cauză care a dus la rămînerea în urmă cu arăturile și însămînțările este în primul rînd neeliberarea terenului la timp. De exemplu, porumbul a fost tăiat dar nu și transportat de pe tarlale pentru ca tractoarele să poată executa arături și însămînțarea griului de toamnă. Pînă la 17 octombrie a.c. mai erau de eliberat încă 70-80 de ha. Totodată, pe terenul eliberat a fost cărat gunoiul de grajd și lăsat în grămezi. Tractoarele nu pot să execute arături pînă ce gunoiul respectiv nu va fi împrăștiat Rămînerea în urmă în ceea ce privește eliberarea terenului, consiliul de conducere al gospodăriei o pune pe seama lipsei de atelaje. Dar și cele 22 de atelaje existente, dacă ar fi fost folosite de la începutul campaniei în mod judicios, transportul de pe tarlale ar fi fost terminat, iar însămânțările de toamnă nu ar fi întrziat A trecut deci 15 octombrie, dată cînd însămînțările de toamnă trebuiau să se încheie și gospodăria agricolă colectivă din Ardeoani nu a însămînțat decît jumătate din suprafața destinată acestor lucrări. Tractoarele existente nu sînt folosite la maximum. De exemplu, în ziua de 17 octombrie a. c. cele 8 tractoare au avut eliberat terenul de pe suprafața de 10 ha pentru arături și însămînțări. Șeful de brigadă Constantin Șova, a repartizat 6 tractoare la arat, biscuit, și tăvălugit, iar 2 la însâmînțat. Totul pare normal, dar suprafața de 10 ha este prea mică. Intr-o zi tractoarele respective pot să are dacă sînt folosite la întreaga capacitate cel puțin 18 ha. Lucrările executate de mecanizatorii Mihai Popa, Petre Cotfas, Constantin Borcea, Nicolae Măgirescu sînt de bună calitate. Timpul care a rămas trebuie folosit la maximum de către colectiviștii din Ardeoani n POATE SA VINA IARNA? Iata o întrebare pe care și-o pune acum, în prag de iarnă, fiecare gospodină. Pentru a veni în sprijinul lor, ne-am adresat conducerii Uniunii raionale a cooperativelor de consum Moinești, tot cu aceeași întrebare. „Poate veni iarna ? Cum v-ați pregătit, pentru aprovizionarea populației pe perioada de iarnă?“. Răspunsul nu s-a lăsat mult așteptat. In anul acesta, uniunea raională, respectiv serviciul de valorificări, a avut ca sarcină să însilozeze, pentru perioada de iarnă, următoarele produse : cartofi de toamnă 800 tone, ceapă 70 tone, rădăcinoase 70 tone, diverse legume 20 tone, fasole uscată 15 tone, fructe diverse 50 tone din care mere 40 de tone, murături 40 tone etc. Dacă aruncăm o privire în trecut, vedem că sarcina de plan atribuită raionului nostru la însilozări este cu cca. 60-70 la sută mai mare la anul trecut. Măsurile luate dovedesc intenția de a se asigura populației cantități sporite de legume, *■ fructe și zarzavaturi. Pînă la 15 octombrie a. c. s-au insilozat următoarele cantități de produse : cartofi 250 tone, ceapă 55 tone, rădăcinoase 4 tone, fasole uscată 20 tone, murături 11 tone etc. aproape tot atît cît s-a insilozat în anul 1962, fără a mai tine cont de cantitățile insilozate la gurile de exploatare din întreprinderile forestiere. De menționat este faptul că la realizările obținute și mai ales la însilozarea produselor respective o contribuție însemnată au adus și numeroși salariați care au participat prin muncă voluntară la impulsionarea ritmului de însilozări. Din rîndul acestora fac parte și tov. Iosif Kemereș, Ilie Abăcioaie, Nicolae Popovici, Gh. Ciobanul, Victoria Caloianu, Polixenia Dascălu, Elisabeta Moscu, Maria Ipati și alții. Pentru ca planul la însilozări să fie realizat la toate sortimentele este necesar să se urgenteze preluarea tuturor cantităților de produse contractate. De asemenea, echipele care se ocupă cu această problemă să fie foarte exigente în ce privește însilozarea unor produse numai de calitate superioară. u .WWÍ/UWWSUCCESE DEOSEBITE Comuniștii din organizația de bază de la secția reparații sonide a Schelei Zemeș întâmpină adunarea generală de dare de seamă și alegeri într-un entuziasm de muncă deosebit. Acest entuziasm este reliefat în mod evident de succesele însemnate obținute pe luna septembrie a.c. de întregul colectiv de petroliști al secției în fruntea căruia s-au situat în mod permanent comuniștii. Dornici să se evidențieze din nou în cadrul întrecerii socialiste, ca și în lunile precedente (iulie— august), comuniștii din cadrul secției reparații sonide au mobilizat cu și mai multă însuflețire pe toți sondorii și ceilalți muncitori la îndeplinirea exemplară a sarcinilor din planul de lucrări pe luna septembrie. Astfel, ei și-au adus o contribuție deosebită la depășirea volumului de operații înscrise în graficul de lucrări pe brigăzi. O dată cu executarea tuturor lucrărilor de cea mai bună calitate, membrii de partid și ceilalți petroliști su au străduit și au regizat un volum sporit de lucrări. De exemplu, au reparat 9 sonde și au executat lucrări de punere în producție la un număr de 6 sonde, contribuind prin aceasta la îndeplinirea cu succes a planului la extracția de țiței pe schelă. Cele mai bune rezultate au fost obținute de către sondorii din brigăzile I-a, a V-a, a VI-a și a VII-a, care au depășit planul de lucrări pe luna trecută între 7 și 14 la sută. Dintre comuniști s-au evidențiat în cinstea adunării generale de dare de seamă și alegeri a organizației de bază iov. Constantin Munteanu, șeful brigăzii a VlI-a și Dumitru Jelea, șeful brigăzii a Vl-a. Sondorii din brigăzile conduse de ei au executat un volum sporit de lucrări față de cel înscris în graficul pe luna septembrie a. c. cu 7,6 la sută și respectiv 7,1 la sută mai mare. Realizările obținute de colectivul secției sînt o mîndrie pentru membrii de partid din această organizație în cinstea alegerilor.