Flacăra Sibiului, 1964 (Anul 21, nr. 3408-3509)

1964-09-12 / nr. 3478

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE UNIIFVA' seara ORGAN AL COMITETELOR ORĂŞENESC Şl RAIONAL P. M. R. Şl AL SFATURILOR POPULARE ORĂŞENESC Şl RAIONAL SIBIU Anul XXI, nr. 3478 | Sîmbătă, 12 septembrie 1964 | 4 pagini — 20 bani La împlinirea a 20 de ani de la apariţia ziarului ——— „Drum nou1" Cu prilejul împlinirii a 20 de ani de la apariţia primului număr al ziarului „Drum nou“, Comitetul regional Braşov al P.M.R. salută şi felicită cu căldură colectivul redacţional, pe colaboratorii şi corespondenţii voluntari, muncitorii tipografi şi difuzorii ziarului, învăţînd din glorioasele tradiţii ale presei noastre comuniste, urmînd cu consecvenţă linia partidului, ziarul „Drum nou“ a adus o contribuţie însemnată la mobilizarea oamenilor muncii din regiunea Braşov în lupta pentru instaurarea şi consolidarea puterii populare, pentru înfăptuirea programului partidului de construire a socialismului, cîştigîndu-şi stima şi încrederea zecilor de mii de cititori, preţuirea şi dragostea lor. Sub îndrumarea Comitetului regional de partid, îndeplinindu-şi rolul de organizator, agitator şi propagandist colectiv, ziarul „Drum nou“ militează pentru canalizarea energiilor creatoare ale oamenilor muncii din regiune spre înfăptuirea Directivelor Congresului al III-lea al P.M.R., pentru sporirea producţiei industriale şi agricole, pentru promovarea tehnicii înaintate, dezvoltarea activităţii cultural-artistice şi a conştiinţei socialiste a maselor muncitoare. Popularizînd şi pe viitor experienţa înaintată a colectivelor de muncă şi organizaţiilor de partid din întreprinderile industriale, din gospodăriile colective şi de stat, din staţiunile de maşini şi tractoare, şcoli, instituţii de artă şi cultură, unităţi sanitare, munca rodnică desfăşurată de sfaturile populare, organizaţiile sindicale, de tineret şi femei, ridicîndu-şi neîncetat nivelul publicistic, ziarul îşi va aduce contribuţia la dezvoltarea economică şi culturală a regiunii Braşov. Comitetul regional de partid urează colectivului ziarului „Drum nou“, colaboratorilor şi corespondenţilor săi succese noi şi tot mai importante în înfăptuirea politicii partidului de desăvîrşire a construcţiei socialiste în patria noastră. COMITETUL REGIONAL BRAŞOV AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN Cadre tinere cu o bună pregătire profesională pot fi găsite astăzi în toate ramurile industriei. In clişeu vă prezentăm trei dintre ajutorii de maiştri din secţiile de tricotat ciorapi relon ale fabricii „7 Noiembrie“. De la stingă la dreapta: Dumitru Froman, Dominel Banciu şi Dieter Nuss, în a căror atenție stă în permanenţă calitatea ciorapilor pe care-i produc. Muncă entuziastă în cele 8 luni care au trecut, harnicii feroviari de la Atelierul de zonă au muncit cu mult entuziasm. Pînă la 1 septembrie ei au sporit productivitatea muncii cu 8,7% faţă de cifra planificată, au redus imobilizarea vagoanelor în reparaţie cu 11,5% şi au obţinut o scădere a preţului de cost de 2%. In prezent colectivul de muncă de aici este preocupat de mecanizarea vinciurilor metalice de ridicat vagoane grele, cit şi de extinderea spaţiilor de producţie. Noi modele de confecţii In dorinţa de a satisface tot mai mult cerinţele oamenilor muncii, croitorii de la „Steaua roşie" se străduiesc zi de zi să confecţioneze modele cu o linie modernă şi elegantă. Pentru întregul an ei şi-au propus să realizeze 100 de noi modele. Din acestea, 95 au fost deja introduse în producţie, (costume bărbăteşti, sacouri şi pantaloni din stofă, impermeabile, scurte de vînt din bumbac şi relon etc ). „Fiecare gram de metal folosit cu chibzuinţă Una din preocupările principale ale colectivului de muncă de la I.R.U.M. Sibiu o constituie reducerea consumului specific de metal. Comisia de descoperire şi valorificare a rezervelor interne şi-a prevăzut in această privinţă obiective concrete. Totodată, au fost repartizaţi pe secţii şi ateliere ingineri, tehnicieni şi muncitori avînd o mai mare experienţă în producţie, cu scopul de a sprijini în mod concret aplicarea unor metode şi măsuri tehnice care să ducă la economisirea de metal. De exemplu, în secţia pînze ferestraie, prin fisurarea pînzelor se pierdeau cantităţi însemnate de metal. Aici au fost repartizaţi să se ocupe de rezolvarea acestei probleme tov. loan Dumitru şi Nicolae Zărnescu. Aşa s-a procedat şi în alte cazuri. In urma activităţii desfăşurate de întregul colectiv nici rezultatele n-au întîrziat să apară. Din cele 23 inovaţii aplicate, un număr de 7 au ca efect reducerea consumului specific de metal. Bunăoară, prin confecţionarea unui model din metal pentru turnarea roţilor la dispozitivul de susţinere a panglicii de la maşina automată de ascuţit, s-a redus considerabil consumul de metal. Grija pentru folosirea cit mai judicioasă a metalului reiese şi din cuvîntul maistrului comunist Sebastian Bucur, care munceşte în secţia reparaţii gatere. El ne-a relatat că de la gaterele care intră în reparaţie capitală se string piesele defecte şi se dau la recondiţionare. Astfel se obţin piese noi, corespunzătoare, necesare gaterelor ce se repară încît de la începutul anului şi pînă în prezent s-a economisit cantitatea de 3 500 kg metal topit. O atenţie sporită se acordă apoi sortării pieselor ce pot fi reutilizate la utilajele asemănătoare venite în reparaţie. Mai multe piese de la gaterele mari sunt transformate prin recondiţionare şi folosite la gaterele cu deschizătură mai mică. Economia de metal ce rezultă de pe urma aplicării acestor măsuri se ridică la 10 000 kg. Cu grijă este gospodărit metalul şi în secţia construcţii metalice. Prin inovaţia propusă de comunistul Vasile Cărpinişan şi maistrul Sebastian Suciu se înlocuieşte debitarea oxiacetilenică prin debitarea mecanică cu cuţite speciale, realizîndu-se astfel anual o economie de 8 000 kg metal. Echipa de lăcătuşi constructori condusă de comunistul Vasile Bîscă a propus ca din deşeurile de ţevi (care înainte se aruncau la fier vechi) provenite din executarea cărucioarelor cu 14 şi 20 etaje, să se confecţioneze bucşi şi şaibe distanţiere, realizîndu-se astfel o economie de 1 400 kg ţeavă. La secţia uzinare prin raţionalizarea propusă de Rudolf Kotschik, decuparea găurilor mari din tablă nu se mai execută prin găurire sau strunjire, ci cu cuţitul. Materialul rezultat se foloseşte la confecţionarea unor şaibe şi rondele pentru sectoarele întreprinderii. Importante economii de metal s-au obţinut şi prin reducerea adausurilor de prelucrare. Datorită noilor soluţii date de serviciul tehnolog şef şi de către proiectanţi s-a reuşit să se reducă simţitor greutatea la o serie de utilaje. Numai la circularul de tivit, prin reducerea adausului de prelucrare, se vor economisi anual circa 2 tone fontă. întregul colectiv de muncă de la I.R.U.M. Sibiu este hotărît să nu precupeţească nici un efort în acţiunea pornită pentru reducerea continuă a consumului specific de metal. Ioan POPA, tehnician la I.R.U.M. ^u în aceste zile, cadrele didactice din şcolile de cultură generală pregătesc pentru elevi darul obişnuit fiecărui început de an şcolar — manualele acordate gratuit de stat tuturor copiilor. In numărul de azi: • interpreți de folclor (pag. 2-a) # La Expoziția realizărilor economiei naționale a R.P Romíne — Intîlnire cu marile creații ale socialismului (pag. 2-a) + Din săptămînă în săptămînă (pag. 3-a) # Sport (pag. 4-a) • Programul de radio, televiziune și spectacole (pag. 4-a). Cu noi forţe Şcoala îşi are festivităţile ei, emotive şi de neuitat. Cîte emoţii nu produc clipele cînd, înaintea primei ore de marţi dimineaţa, sute de elevi înmînează buchete de flori învăţătorilor şi profesorilor, care veghează şi le îndreaptă paşii în viaţă, cu migală şi grijă părintească. Dar tot atît de impresionantă este şi întîlnirea noilor elevi din clasa I-a cu ceilalţi. Odată cu elevii noi, şcoala primeşte şi cadre noi, tineri absolvenţi ai facultăţilor, care de asemenea sînt îmbrăţişaţi cu căldură de către toţi lucrătorii din învăţămînt. Cu forţe noi, după ce şi-au petrecut concediile de odihnă sau vacanţa, învăţătorii, profesorii şi elevii secţiilor de zi reîncep la 15 septembrie un nou an de muncă. Prin grija permanentă a partidului şi a guvernului, an de an se îmbunătăţesc condiţiile de muncă ale profesorilor şi învăţătorilor şi sporesc rezultatele bune. Cadrele didactice, conştiente de rolul pe care îl au în educaţia tineretului, muncesc, în marea lor majoritate, cu elan şi spirit de răspundere, dovadă fiind creşterea continuă a numărului elevilor promovaţi cu note bune şi foarte bune. Pregătirea pentru fiecare lecţie, preocuparea pentru a găsi noul în predarea, folosirea metodelor şi procedeelor moderne, sînt condiţii esenţiale pentru creşterea eficienţei lecţiilor pe care le predau aproape 1 000 de învăţători şi profesori de la şcolile medii, de 8 ani şi profesionale din oraşul nostru. In noul an, toate colectivele şcolare vor trebui să pună accentul pe educaţia elevilor, folosind forme mai bogate şi mai eficiente, în strinsă legătură cu organizaţiile de tineret şi familie. In multe şcoli, ca de exemplu Şcoala generală de 8 ani nr. 1, şcolile medii nr 1 şi 3, lectoratele pentru părinţi au devenit o adevărată şcoală a părinţilor. Şedinţele cu părinţii sînt consfătuiri între părinţi şi cadrele didactice, ajungîndu-se la o utilă unitate de vederi şi cerinţe faţă de elevi, la o conlucrare rodnică între şcoală şi familie, fapt care a determinat o îmbunătăţire evidentă a situaţiei la învăţătură şi a disciplinei elevilor. Mai sînt însă şi cazuri — reduse ca număr — de părinţi care nu ţin legătura cu şcoala, care iau atitudine în contradicţie cu şcoala, fapt care are repercusiuni negative asupra educaţiei elevilor. Noul regulament al şcolilor de cultură generală, care a intrat în vigoare la 1 septembrie 1964 — document deosebit de important pentru dezvoltarea învăţămîntului de cultură generală — rezolvă un număr mare de probleme ale învăţămîntului, stabileşte îndatoririle şi drepturile elevilor, sarcinile comitetelor de părinţi, drepturile şi obligaţiile cadrelor didactice. Este necesar ca acest document să fie bine însuşit de profesori şi învăţători, să fie cunoscut de părinţi şi de elevi şi aplicat cu stricteţe. In munca lor, cadrele didactice din oraşul Sibiu au acumulat o experienţă bogată, rezultatele obţinute în anul şcolar încheiat au fost superioare anilor trecuţi, atît în privinţa procentului de promovare, cît şi a reducerii mediocrităţii. Mobilizîndu-ne toate forţele creatoare, cu ajutorul, grija şi îndrumarea permanentă a Comitetului orăşenesc de partid, în noul an şcolar vom obţine rezultate şi mai bune in activitatea noastră. Constantin PILOF, şeful secţiunii de invăţămint a Sfatului popular al oraşului Sibiu Pentru continua îmbunătăţire a procesului instructiv-educativ In fiecare an, înainte de începerea cursurilor învăţămîntului de cultură generală au loc consfătuiri ale cadrelor didactice. Cu această ocazie, învăţătorii şi profesorii, făcînd bilanţul muncii unui an şcolar, au posibilitatea să constate cum şi-au dus la îndeplinire sarcinile. Astfel de consfătuiri au avut loc şi în oraşul nostru, în zilele de 7 şi 8 septembrie, la care au participat mai mult de 2 000 cadre didactice din şcolile oraşului şi raionului Sibiu. La recentele consfătuiri, pe marginea temei: „Sporirea eficienţei lecţiei, mijloc principal pentru ridicarea nivelului activităţii instructiv-educative în şcoala de cultură generală", au fost prezentate referate, în cadrul cercurilor pedagogice, pe obiecte sau grupe de obiecte cu profil înrudit. Lucrările prezentate au adus în discuţie nu numai aspecte de ordin teoretic, ci au elucidat şi un număr mare de probleme legate direct de practica pedagogică arătînd concret cum fiecare lucrător din învăţămint trebuie să-şi ducă la îndeplinire misiunea nobilă încredinţată de partid, de a da ţării elemente valoroase, culte, devotate cauzei construcţiei socialiste. Supunînd unei minuţioase analize procesul instructiveducativ, activitatea din anul precedent, a fost evidenţiată munca de zi cu zi a numeroase cadre didactice. Au fost arătate metodele avansate ce stau la baza succeselor lor, fapt ce reprezintă un grăitor imbold pentru învăţători şi profesori. Paralel cu realizările obţinute în munca de predare, numărul mare de învăţători şi profesori care au participat la discuţii au subliniat necesitatea unei activităţi ce va trebui să dea rezultate sporite. Aceasta se impune cu atît mai mult acum, în noua etapă de dezvoltare a şcolii de cultură generală, în urma generalizării învăţămîntului de 8 ani. Luînd cuvîntul la consfătuirile cadrelor didactice din Sibiu tov. Aurel Cristea, primsecretar al Comitetului orăşenesc de partid a spus printre altele: „Entuziasmul cu care lucrează cadrele didactice işi are izvorul in dragostea şi recunoştinţa pe care o poartă partidului şi guvernului, acelora care le-au luminat viaţa, redindu-le demnitatea ştirbită in anii de tristă amintire ai regimului burghezo-moşieresc. Fiecare învăţător şi profesor ştie că niciodată in trecut nu s-a bucurat de atita preţuire şi respect, de condiţiile bune de muncă şi de viaţă ce le sunt asigurate astăzi. An de an creşte preocuparea pentru desfăşurarea procesului instructiv-educativ in cele mai bune condiţiuni. Şcoli noi, spaţioase, laboratoare bine înzestrate, material didactic variat şi in cantităţi mereu crescinde vin să ridice continuu calitatea muncii de instruire şi educaţie. Au fost create toate condiţiile necesare deschiderii noului an şcolar în vederea cuprinderii tuturor copiilor de vîrstă şcolară. Astfel, numai în oraşul nostru a fost dată in funcţiune o nouă şcoală de 8 ani — Şcoala nr. 19 — alături de incă trei intrate in funcţiune in ultimii 2 ani. S-a extins spaţiul şcolar cu zeci de clase faţă de anul precedent, a fost procurat mobilier in valoare de 446 400 lei, s-au dotat laboratoarele şi s-a prevăzut pentru material didactic suma de 331 500 lei. La toate acestea se adaugă manualele şcolare in (Continuare în pag. 2-a)