Flacăra Sibiului, 1966 (Anul 22 [23], nr. 3614-3717)

1966-10-19 / nr. 3696

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIJI-VA I ar,ara ORGAN AL COMITETELOR ORĂŞENESC Şl RAIONAL ALE P. C. R. Şl AL SFATURILOR POPULARE ORĂŞENESC Şl RAIONAL SIBIU Anul XXII, nr. 3696 | Duminică, 16 octombrie 1966 | 4 pagini — 20 bani COMUNICAT în zilele de 12—14 octombrie a.c. a avut loc şedinţa plenară a Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a dezbătut propunerile în legătură cu majorarea pensiilor şi îmbunătăţirea legislaţiei cu privire la pensii. în cadrul discuţiilor au luat cuvîntul tovarăşii: Ion Mărcuş, Tudor Ionescu, Ion Cotoţ, Gheorghe Vasiliciu, Gheorghe Mihoc, Ion Ioniţă, Augustin Alexa, Constantin Doncea, Simion Ţaigăr, Anton Breitenhoffer, Constantin Nistor, Vasile Vaida, Ion Cosma, Ştefan Voicu, Suzana Gâdea şi Manea Mănescu. Plenara a adoptat în unanimitate Hotărîrea cu privire la majorarea pensiilor, îmbunătăţirea legislaţiei pensiilor şi instituirea pensiei suplimentare din contribuţia salariaţilor. Plenara a hotarît ca proiectul de lege privind acordarea pensiilor de asigurări sociale de stat şi a pensiei suplimentare din contribuţia salariaţilor să fie publicat în presă şi supus dezbaterii oamenilor muncii înainte de a fi prezentat Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România. Plenara şi-a exprimat convingerea că măsurile de majorare a pensiilor, precum şi noua reglementare a pensionării în Republica Socialistă România — element însemnat al sistemului general de cointeresare materială a celor ce muncesc — vor duce la ridicarea nivelului de trai al pensionarilor și al familiilor acestora, vor constitui un important factor stimulativ în producţia bunurilor materiale şi spirituale, asigurînd salariaţilor perspectiva obţinerii la pensionare a unor venituri corespunzătoare, pe măsura contribuţiei aduse la dezvoltarea şi propăşirea patriei noastre. La al doilea punct din ordinea de zi, plenara a ascultat o informare asupra activităţii externe a Partidului Comunist Român şi a guvernului Republicii Socialiste România şi a aprobat în unanimitate această activitate, politica externă a partidului şi statului, care corespunde pe deplin intereselor poporului român, cauzei socialismului şi păcii. La baza politicii externe a partidului şi statului nostru se află activitatea multilaterală îndreptată spre dezvoltarea prieteniei frăţeşti şi a colaborării cu ţările socialiste, spre întărirea unităţii şi coeziunii sistemului socialist mondial, a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. Plenara a dat o înaltă apreciere activităţii depuse de partid şi guvern, schimburilor de vizite şi contactelor pe linie de partid şi de stat în scopul dezvoltării relaţiilor de colaborare economică, politică, cultural-ştiinţifică cu toate ţările, indiferent de orînduirea socială, pe baza respectării independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc, precum şi eforturilor îndreptate spre asigurarea securităţii în Europa şi în lume, în sprijinul luptei împotriva politicii agresive a imperialismului, pentru salvgardarea păcii. Plenara a reafirmat solidaritatea deplină a poporului român cu lupta dreaptă a poporului vietnamez pentru libertate, independenţă şi reunificarea patriei sale, hotărîrea de a-i acorda în continuare întregul său sprijin material şi moral-politic pînă la victoria deplină împotriva agresorilor. Ea a subliniat, de asemenea, hotărîrea partidului şi statului nostru de a-şi intensifica activitatea, alături de celelalte forţe iubitoare de pace din lume, pentru a determina încetarea definitivă şi necondiţionată a bombardamentelor americane împotriva R. D. Vietnam — stat liber, independent şi suveran — pentru curmarea războiului agresiv dus de S.U.A. în Vietnam; poporul vietnamez să fie lăsat să hotărască singur, fără amestec străin, asupra destinelor patriei sale. Plenara a hotărît alegerea tovarăşului Vasile Vîlcu ca membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. şi trecerea tovarăşului Ludovic Fazekas din rîndurile supleanţilor în rîndurile membrilor Comitetului Central. In încheierea lucrărilor plenare, a luat cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al C. C. al P.C.R. HOTARÂREA Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la majorarea pensiilor, îmbunătăţirea legislaţiei pensiilor şi instituirea pensiei suplimentare din contribuţia salariaţilor înfăptuirea cu succes, an de an, a obiectivelor cuprinse în planurile de stat, prin munca plină de abnegaţie a întregului popor, a dus la creşterea puterii economice a patriei, la întărirea şi înflorirea multilaterală a orînduirii noastre socialiste. Creşterea sistematică a productivităţii muncii sociale şi sporirea venitului naţional au asigurat resursele materiale şi financiare necesare atît reproducţiei lărgite cît şi ridicării continue a bunăstării oamenilor muncii — scopul fundamental al politicii Partidului Comunist Român. în perioada 1959—1965, veniturile din salarii au crescut de peste 2 ori, în principal pe seama creşterii salariului nominal, care, în anul 1965, a fost cu 42° o mai mare faţă de anul 1959. A fost lărgită continuu sfera asigurărilor sociale care cuprinde totalitatea salariaţilor; în prezent, aproape un milion de persoane beneficiază de pensii sau ajutoare sociale din bugetul statului. în acelaşi timp, statul alocă sume mereu mai mari pentru satisfacerea necesităţilor populaţiei în domeniul învăţămîntului, culturii, artei, sănătăţii şi prevederilor sociale, culturii fizice şi sportului. în anul 1965, cheltuielile social-culturale, finanţate de la bugetul de stat, au fost de peste 6,3 ori mai mari faţă de 1950. Planul cincinal — o nouă etapă de progres şi prosperitate în viaţa poporului român, în înflorirea României socialiste — reflectînd (Continuare în pag. a IlI-a) CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI ssr SSlbaaaOaaa NICOLAE CEAUŞESCU ÎN ÎNCHEIEREA plenarei C.C. AL P.C.R. Progresul economic neîntrerupt al ţării — izvorul bunăstării întregului popor Aş dori ca, în încheiere să mă refer la cîteva probleme în legătură cu ordinea de zi a plenarei Comitetului Central şi a dezbaterilor care au avut loc. Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român a stabilit un vast program de măsuri în vederea continuării pe o treaptă superioară a procesului de desăvîrşire a construcţiei socialiste, a dezvoltării multilaterale a întregii noastre societăţi, în centrul acestui program stă continuarea neabătută a politicii de industrializare socialistă, chezăşia creşterii în ritm susţinut a forţelor de producţie ale ţării, a dezvoltării şi perfecţionării bazei tehnice-materiale a noii orînduiri, a întăririi independenţei şi suveranităţii naţionale, întregul nostru popor şi-a însuşit cu entuziasm hotărîrile Congresului şi a trecut cu abnegaţie la îndeplinirea lor. Rezultatele obţinute în primele trei trimestre ale acestui an — primul an al planului cincinal — constituie o vie ilustrare a avîntului şi hotărîrii cu care oamenii muncii asigură, prin activitatea lor de zi cu zi, înfăptuirea programului elaborat de partid. Sarcinile de plan privind creşterea producţiei globale industriale au fost îndeplinite în proporţie de 102 la sută, realizîndu-se un ritm de creştere de 11 la sută, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ca urmare a activităţii susţinute desfăşurată de oamenii muncii, a măsurilor luate pentru îmbunătăţirea organizării producţiei, a promovării tehnicii şi tehnologiei moderne, a continuat să crească productivitatea muncii, obţinîndu-se pe această cale peste 70 la sută din sporul producţiei industriale. A crescut eficienţa întregii activităţi economice, au fost realizate importante economii la preţul de cost şi beneficii peste plan. In general întreaga producţie este superioară celei prevăzute în plan. Rezultate bune au fost obţinute şi în agricultură. Producţia din acest an la principalele produse agricole depăşeşte prevederile de plan. Concomitent cu creşterea producţiei industriale şi agricole s-au înregistrat progrese însemnate în ridicarea nivelului de trai material şi cultural al populaţiei ale cărei venituri băneşti au sporit în această perioadă cu aproape 13 la sută faţă de anul trecut. Aceste rezultate sunt rodul muncii însufleţite a muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor, a ţărănimii, a oamenilor de ştiinţă şi cultură care, sub îndrumarea organelor şi organizaţiilor de partid, desfăşoară o intensă activitate creatoare în toate domeniile vieţii economice şi sociale, îşi consacră întreaga lor putere de muncă şi creaţie înfăptuirii politicii Partidului Comunist Român. Realizările pe primele nouă luni în dezvoltarea economiei ne îndreptăţesc să apreciem că am păşit cu succes la înfăptuirea planului, că prevederile ştiinţific fundamentate ale cincinalului, proporţiile sale, sunt juste şi pe deplin corespunzătoare posibilităţilor reale de care dispunem — ceea ce ne dă garanţia că vor fi îndeplinite în totalitatea lor. In prezent, principala noastră sarcină este de a îndrepta toate forţele pentru îndeplinirea planului pe 1966 în toate compartimentele şi a crea condiţiile necesare trecerii la realizarea planului pe anul viitor. Aş vrea să subliniez, cu acest prilej, importanţa deosebită pe care trebuie să o acordăm investiţiilor — domeniu unde există unele rămîneri în urmă în execuţia lucrărilor de construcţii-montaj şi în punerea în funcţiune a noilor capacităţi. Se impune concentrarea tuturor eforturilor pentru realizarea planului de investiţii — problemă centrală a dezvoltării economiei naţionale, atît în anul 1966, cît şi pe întreaga perioadă a cincinalului, întreaga politică a partidului nostru, de făurire şi dezvoltare a noii orînduiri, de creştere continuă a potenţialului economic al patriei, de sporire a avuţiei materiale şi spirituale a societăţii noastre este subordonată scopului fundamental al ridicării sistematice a bunăstării poporului. Procesul de edificare socialistă, realizările pe care oamenii muncii le obţin în toate domeniile de activitate — în industrie, agricultură, în dezvoltarea ştiinţei şi culturii, pe tărâm social — constituie temelia sănătoasă şi sigură a progresului continuu al întregii ţări, a sporirii permanente a posibilităţilor statului socialist de a asigura populaţiei un nivel de trai şi un grad de civilizaţie tot mai înalt. După cum se ştie, numai în perioada 1959—1965, veniturile din salarii ale populaţiei au crescut de peste 2 ori, în principal pe seama sporirii salariului nominal care, anul trecut, a fost cu 42 la sută mai mare decît în 1959. Paralel cu acţiunile periodice de majorare generală a salariilor, a fost lărgită continuu sfera asigurărilor sociale, cheltuindu-se în acest scop fonduri însemnate din bugetul statului. în prezent, aproape un milion de persoane beneficiază de pensii sau de ajutoare sociale. In acelaşi timp, statul socialist alocă anual sume tot mai mari pentru îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de locuit, pentru satisfacerea necesităţilor populaţiei în domeniul învăţămîntului şi culturii, al sănătăţii şi prevederilor sociale, al odihnei, precum şi pentru alte acţiuni de ordin social-cultural. In acest an, cheltuielile social-culturale se ridică la 23,6 miliarde lei, ceea ce reprezintă aproape un sfert din totalul bugetului de stat. Reflectînd legătura strînsă dintre progresul economic al ţării şi ridicarea nivelului de trai al poporului, planul cincinal prevede noi şi importante măsuri în domeniul îmbunătăţirii condiţiilor de muncă şi de viaţă ale oamenilor muncii. Potrivit prevederilor cincinalului, pe baza creşterii venitului naţional cu 47 la sută faţă de 1965, salariul real va spori în 1970 cu 25 la sută, iar veniturile ţărănimii cu 20—25 la sută. După cum ştiţi, tovarăşi, Congresul al IX-lea al partidului, pornind de la însemnătatea pe care o are cointeresarea materială a oamenilor muncii în obţinerea de rezultate cît mai bune în întreaga activitate socială, a trasat sarcina îmbunătăţirii în continuare a sistemului de salarizare şi premiere şi a celorlalte forme de stimulare materială a celor ce muncesc. în acest scop, vor trebui studiate măsurile necesare pentru îmbunătăţirea întregului sistem de cointeresare materială, în aşa fel încât acesta să mărească interesul, grija şi răspunderea fiecărui om al muncii pentru creşterea producţiei, ridicarea nivelului ei tehnic, sporirea productivităţii muncii, reducerea preţului de cost, îmbunătăţirea calităţii produselor şi creşterea eficacităţii în toate domeniile de activitate. In perioada următorilor ani, planul cincinal prevede dezvoltarea în continuare a construcţiei de locuinţe, îmbunătăţirea condiţiilor de asistenţă medicală, de ocrotire a mamei şi copilului, precum şi alte măsuri care se vor reflecta pozitiv în viaţa fiecărui cetăţean al patriei, a fiecărei familii, a întregului nostru popor. In ansamblul măsurilor stabilite de Congresul partidului pentru ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii şi cuprinse în planul cincinal, unul din obiectivele de mare însemnătate este majorarea pensiilor. Este, pentru noi toţi, un prilej de satisfacţie că am putut înscrie pe ordinea de zi a plenarei Comitetului Central dezbaterea unor asemenea măsuri care privesc îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a unui mare număr de cetăţeni şi familii din patria noastră. Majorarea pensiilor oglindeşte grija partidului nostru faţă de cei care, după o activitate îndelungată şi rodnică în producţie, au tot dreptul să se bucure de condiţii bune de viaţă la bătrîneţe, răsplată pe deplin meritată a muncii lor, a contribuţiei aduse de-a lungul anilor la prosperitatea și înflorirea României. Noua lege a pensiilor asigură o bătrîneţe fără griji, constituie un mijloc important de cointeresare a oamenilor muncii Adoptarea acestor măsuri a devenit posibilă datorită sporirii potenţialului economic al ţării, care creează noi resurse materiale şi financiare pentru ridicarea nivelului de civilizație și cultură al întregului nostru (Continuare în pag. 2)