Flacăra, ianuarie-martie 1971 (Anul 20, nr. 1-13)

1971-01-16 / nr. 3

NOI TREPTE IN PROGRESUL ŢĂRII Anul 1971 inaugurează încă o perioadă hotărîtoare în dezvoltarea naţiunii române şi în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ale cărei coordonate au fost definite cu clarviziune profund ştiinţifică de programul adoptat de Congresul al X-lea al P.C.R. Noul plan cincinal înseamnă înainte de toate îmbogăţirea politicii economice de creştere, bazată pe ritmuri înalte şi pe primatul industrializării, cu noi coordonate rezultate din deplasarea centrului de greutate spre laturile calitative şi factorii intensivi ai dezvoltării. Nivelul şi proporţiile pe care le-au atins economia românească obligă să se abordeze problemele ritmului dintr-un unghi nou. De aceea în actualul cincinal eforturile vor fi îndreptate în direcţia perfecţionării structurilor industriale, a dezvoltării rapide a ramurilor de bază — energie electrică, construcţie de maşini, chimie. Ritmurile înalte de creştere vor fi structurate pe exigenţele impuse de revoluţia tehnico-ştiinţifică contemporană. Se vor investi în actualul cincinal 540 miliarde lei mai mult decît în întregul deceniu 1961-1970. Producţia industrială va spori într-un ritm mediu anual de 10-11 la sută, iar venitul naţional va creşte cu 10-11 la sută. Cît priveşte planul pe anul 1971, trebuie să subliniem caracteristica lui esenţială ridicarea calitativă a activităţii economice în toate domeniile. Aceasta înseamnă sporirea productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor, reducerea cheltuielilor materiale, sporirea eficienţei economice, larga diversificare a produselor. Proporţia dezvoltării economice reclamă asigurarea necesităţilor crescînde de metal. Planul prevede o producţie de oţel de 6,7 milioane tone, dintre care o pondere însemnată o deţin oţelurile speciale. Industria constructoare de maşini va cunoaşte o dezvoltare prioritară, cu un ritm de 13 la sută, ea avînd menirea să menţină dinamismul şi modernizarea întregii producţii materiale. Trebuie subliniată orientarea acestei ramuri spre sectoare de înaltă tehnicitate, cum este cea de aparate electrice de măsură şi control şi mijloace de automatizare, a căror creştere este estimată la 29 la sută, sau cea a producţiei de utilaje tehnologice pentru industria chimică, prelucrarea ţiţeiului, stufului etc., care va creşte cu peste 35 la sută. Planul prevede sarcini mari pentru dezvoltarea agriculturii, în vederea creşterii producţiei agricole şi a modernizării bazei tehnice a acesteia, în anul 1971 se alocă agriculturii, din fondurile centralizate ale statului, aproape 10 miliarde lei, la care trebuie adăugate 4,5 miliarde lei investiţii din fondurile proprii ale cooperativelor agricole de producţie, în efortul de diversificare a produselor de maşini agricole vor fi asimilate încă în acest an noi tipuri de aspersoare şi patru tipuri de agregate de pompare de mare capacitate. De altfel modernizarea producţiei şi ridicarea calităţii mărfurilor domină toate sectoarele economiei naţionale. Se estimează că în anul 1971 valoarea produselor noi şi modernizate va reprezenta 11,5 la sută din producţia totală a industriei. Economia românească îşi propune sarcini importante în actualul cincinal. De aceea ridicarea la un nivel superior a economiei pune în faţa tuturora sarcini deosebite şi o participare activă, început de an pe şantierul Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie de la Porţile de Fier. Eveniment de seamă: a fost efectuată operaţia de introducere in interiorul statorului a rotorului celui de-al patrulea generator electric. Operaţia de mai sus, efectuată în avans faţă de grafic, a permis trecerea intr-un timp cit mai scurt la fazele următoare ale lucrărilor de montaj. Merită a fi menţionat faptul că principalele părţi componente ale hidroagregatului nr. 4, aflat in momentul de faţă in curs de montaj, sunt realizate in ţară, de către Uzina constructoare de maşini de la Reşiţa. Zilele acestea a fost dată in funcţiune Uzina de prelucrare a aluminiului din Slatina. Capacitatea instalată pentru prima etapă de dezvoltare a uzinei este de 12 000 tone ţevi de irigaţie şi 6 500 tone produse extrudate trase. Pentru dezvoltarea ulterioară a uzinei slătinene diverse întreprinderi din ţară lucrează la utilajele care vor fi montate in lunile viitoare, in fotografie, la «Progresul»Braila se execută o uriaşă roată dinţată pentru noua uzină de la Slatina. B