Foaia poporului, 1920 (Anul 28, nr. 1-53)

1920-05-30 / nr. 23

Pag. 2. Cenzurat: Cenzura Sibiu. ! i i! i ! Cum trebue să se facă votarea la alegerile de deputaţi. Având în vedere, că la alegerile prezente sunt mai mulţi candidaţi aproape în fiecare circunscipţie (cerc), în cele următoare dăm regulele mai de căpetenie, după cum trebue să se facă votarea. Jurământul. Paragraful 36 din legea electorală spune: Președintele și membrii birourilor, înainte de începerea lucrării lor, vor face următorul jurământ: „Jur, că în toate lucrările, încredințate de legea electorală biroului electoral (de votare), vom urma cu dreptate, fără părtinire, având înaintea ochilor binele statului şi al cetăţenilor. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!“ Paragraful 54 spune, că dacă vreun membru odată ales ar fi mai târziu înlocuit prin altul, acesta încă trebue să depună jurământul. De asemenea va face jurământul înaintea preşedintelui şi personalul de scriitori, cum şi ceialalţi membri cari n’au făcut jurământ. Bărbaţi de încredere. Orice partid, care a prezentat o declaraţiune de candidatură (adecă pentru fiecare candidat), poate numi din partidul propriu în fiecare secţie (loc) de votare unul sau doi bărbaţi de încredere. Aceştia vor avea să supravegheze mersul alegerii, iar când el observa nereguli, să-şi facă pe scurt observările lor, cerând la astea învoirea preşedintelui. După sfîrşitul votărei, pot înainta recurs în scris, care trebue alăturat la protocolul ce se face. Numele bărbaţilor de încredere va fi anunţat cu 24 ore înainte preşedinţilor de birouri. Dacă bărbatul de încredere nu e alegător trecut în lista secţiei de votare, îşi va dovedi dreptul de alegător cu certificatul de alegător. Bărbaţii de încredere (cari au dreptul să stea la masă) pot pune şi încredinţaţi de-ai lor, în scopul de a ţinea legătură între alegători şi biroul de votare, în asemenea număr şi cu asemenea drepturi pentru fiecare candidat. Dacă vreun partid nu doreşte să pună încredinţaţi, celelalte partide pot face aceasta. Numele încredinţaţilor încă trebue anunţat preşedintelui cu 24 oare înainte. Cum se face votarea. Preşedintele alegerei deschide procedura de alegere dimineaţa la 8 ore, când membrii birourilor de votare sunt datori a se prezenta în localul desemnat spre acest scop. Trebue purtat de grije, ca în localurile de votare să fie locuri de izolare (deschilinire) pentru alegători. Unde nu sunt să se facă, ca alegătorii să-şi poată pune neconturbaţi ţidura de vot în plic. Trebue îngrijit ca numele candidaţilor, asupra cărora se face votarea, să fie afişate în localul alegerii, scrise cu litere mari, descurcate, puse unul sub altul, în ordine alfabetică. Trebue îngrijit, ca înainte cu 2 zile de termenul fixat pentru alegere, să fie destule buletine (liste, ţitluri) de votare ale candidaţilor şi plicurile necesare. (Ţitlula cu numele, pe care îl votează cineva, se pune în plic. Asta e votarea secretă, că în piic poţi pune ţidula cu numele oricărui can- FOAIA POPORULUI Nr. 23 / Ţuţulanul de la Dâmboviţa.