Foaia Românească, 2010 (Anul 60, nr. 1-53)

2010-12-17 / nr. 51

FOAIA românească 17 DECEMBRIE 2014 Relaţia dintre Arad şi Jula în dezvoltare continuă O nouă întâlnire dintre primarii celor două oraşe înfrăţite, Jula şi Arad, dr. Görgenyi Erno şi Gheorghe Falcă, a avut loc la Primăria din Jula în ziua de 7 decembrie. Membrii Consiliului Focal din Arad au fost întâmpinaţi cu piese din repertoriul lui Erkel Ferenc, în interpretarea corului de cameră „Erkel" din Jula. Din partea comunităţii româneşti din Ungaria au luat parte la şedinţă Emilia Martin şi Maria Sucigan, membrii Autoguvernării Româneşti din Jula. întâlnirea a fost deschisă de primarul oraşului Jula, care a pus accentul pe avantajele pe care le-au adus cei aproape 15 ani de colaborare. întâlnirea actuală a avut două scopuri: în primul rând să facă cunoştinţă unii cu alţii având în vedere faptul că după alegerile locale din 3 octombrie, din Ungaria, persoana primarul şi componenţa Consiliului Local Iuian în mare parte s-a schimbat, iar cel de-al doilea scop al întâlnirii l-a constituit discuţia despre proiectele comune din anul viitor. Pentru anul 2011, reprezentanţii celor două oraşe şi-au propus realizarea următoarelor programe: stabilirea relaţiilor dintre Camerele de comerţ Arad şi Jula, participare la expoziţii, răspândirea produselor întreprinzătorilor din Jula la Arad. S-a mai stabilit participarea unei delegaţii de pălincari arădeni la Festivalul Pălincii de la Jula. La acest capitol s-a mai precizat ca în luna noiembrie a anului viitor Filarmonica din Arad să dea un concert jubiliar „Liszt" la Jula. Participarea la programele culturale comune, stabilirea relaţiilor cu organizaţiile civile, organizarea manifestării „Strângeri de mână", lărgirea şi, totodată, întărirea relaţiilor turistice Arad-Jula, înfăptuirea proiectelor comune a fost subiectul principal dintre cele două părţi. Ungaria va deţine timp de o jumătate de an preşedinţia UE, începând cu 1 ianuarie 2011. Referitor la acest subiect, primarul Julei a vorbit despre posibilităţile economice şi culturale dintre cele două ţări şi a trecut în revistă câteva evenimente care au oglindit cooperarea cu arădenii în anul 2010. „Cu ocazia zilei naţionale a Ungariei, pe 15 martie, 15 elevi din Arad au susţinut un program la Jula, pe data de 6 mai la Filarmonica Arad o orchestră julană big-band, alcătuită din 25 de persoane, a susţinut un concert. Consilierii oraşului Jula au jucat două meciuri de fotbal amicale, de la Arad au sosit patru persoane pentru schimb de experienţă, am avut bucuria de a primi oaspeţi din Arad la manifestarea Serilor Cetăţii, a fost prezentat proiectul comun »Arad-Jula, Dezvoltarea comună a reţelei de transport«, proiect selectat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013 şi cofinanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Pe 6 august, primarul oraşului Arad, domnul Gheorghe Falcă a prezentat rezultatele intermediare ale proiectului comun, iar pe 4 septembrie stadiul proiectului a fost prezentat la Jula, la care au participat 4 membrii din Arad. In cadrul »Zilelor Aradului« din partea oraşului Jula a participat o delegaţie la festivalul gastronomic din 22 august, comemorându-l pe Erkel Ferenc, compozitorul imnului naţional. Pe 5 octombrie, la Arad, în Palatul Culturii a fost prezentat programul »Best of Erkel«, susţinut şi organizat de Teatrul Cetăţii din Jula", a înşirat primarul Julei programele comune din acest an. Primarul Aradului, Gheorghe Falcă a adăugat: „Vă pot spune că în aceşti ani în care am fost primar, relaţiile noastre ne-au ajutat să mergem mai departe la anumite proiecte, dar poate cel mai mare proiect pe care l-am realizat a fost conceptul de a gândi într-o democraţie mai liberă", a spus primarul Falcă. Joi, 9 decembrie, la Primăria Arad, a avut loc o nouă întâlnire de lucru între reprezentanţii municipiului Arad şi ai oraşului Jula, în cadrul căreia s-au stabilit obiectivele de colaborare pentru anul 2011. (Cu amănunte despre întâlnirea de la Arad vom reveni.) A. Cioca Oraşul Jula a fost prezentat la Cluj La începutul lunii noiembrie, Agenţia turistică şi Biroul Tourinform din Jula a participat la târgul de turism Touristica din Cluj-Napoca. La conferinţa de presă, oraşul Jula a fost prezentat atât în limba maghiară, cât şi în română. Presa română a făcut cunoştinţă cu manifestările, programele culturale, curiozităţile oraşului balnear din judeţul Bichiş. Delegaţia din Jula a fost condusă de directoarea Biroului Tourinform Gyöngyi Botoş. în cadrul târgului, julanii au prezentat şi specialităţi gastronomice locale, cum ar fi cârnaţ din Jula şi bomboane Erkel. La standul ungurilor, publicul român a fost interesat de ofertele de Crăciun şi Revelion, mulţi dintre clujeni plănuindu-şi să-şi petreacă sărbătorile de iarnă la Jula. Doamna Botaş nea informat că turiştilor din Cluj le place să vină la Jula, ocolind aglomerația oraşelor balneare din jur. R.P.