Foaia românească, 2015 (Anul 65, nr. 1-52)

2015-10-23 / nr. 43

FOAIA românească CALENDAR ORTODCH 26 octombrie, luni, t) Sf. M. Mc. Dimitrie, Izvorâtorul de mir 27 octombrie, marți, t) Cuv. Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor, ale cărui moaște sunt la Patriarhia Română, Sf. Mc. Nestor 28 octombrie, miercuri, Sf. Ier. Iachint, Mitr.Țării Românești 29 octombrie, joi, Cuv. M. Mc. Anastasia Romana 30 octombrie, vineri, Sf. Mc. Zenovie, Epa și Zenovia, sora sa 31 octombrie, sâmbătă, Sf Ap. Stahie, Amplie, Urban, Aristobul, Narcis și Apelie 1 noiembrie, duminică, Sf. doctori fără de arginți Cosma și Damian. Duminica a XXII-a după Rusalii (Bogatul nemilostiv și săracul Lazăr) Curiozități românești SĂLIȘTEA SIBIULUI, LOCUL UNDE S AU NĂSCUT 11 ACADEMICIENI De la Ocna Sibiului, unde se află biserica în care s-ar fi închinat Mihai Viteazul înainte de a fi omorât, ajungem la Săliștea Sibiului. Se spune despre această localitate că este locul femeilor frumoase și al ciobanilor cărturari. Dar cel mai interesant este că în Săliștea s-au născut 11 academicieni, localnicii dedicându-le o stradă din oraș. „Satul fetelor frumoase și al țăranilor cu biblioteci", scria P.P. Panaitescu despre Săliștea. Vizavi de primărie se află un mic parc străjuit de Aleea Academicienilor. Săliștenii le-au ridicat statui, în Săliștea Sibiului s-au născut academicienii: Dionisie Romano, episcop de Buzău (1806-1873), Ioan Lupaș, istoric (1880-1965), Onisifor Ghibu, pedagog (1883-1972), D. D. Roșca, filozof (1895-1980), Axente Banciu, filolog (1875-1959), Ionel Pavel, medic (1897-1991), Andrei Otetea, din Sibiel, istoric (1894-1977), George Topârceanu (1886-1937), loan Sava Nanu (1915-1991) și actualii membri - Mircea loan Valentin Săndulescu, geolog, Mircea Banciu, chimist. Alte personalități pe care le-a dat locul acesta sunt regizorul Victor Iliu (1912-1968), pictorul popular Picu Pătruț (1818-1873), istoricul Ioan Moga (1902-1950). Prin marele sat sibian supranumit„Mecca românească" au trecut „la închinare" mari personalități: Nicolae Iorga, George Coșbuc, Iosif Vulcan. Săliștea Sibiului apare pentru prima dată într-un document la anul 1354 cu denumirea de Nagyfalu, adică „sat mare", la 1496 este pomenit cu numele de Salistsia, iar la 1854, Săliște. Săliște este varianta de la Seliște sau Siliște, care înseamnă „vatra satului". Săliște era numit în vechime Magna Villa Valachicolis, adică Marele Sat al Românilor. Până în 2003, cea mai mare comună a județului Sibiu, de atunci oraș, Săliște, este localitatea cu cea mai mare suprafață din județ, 22.500 ha. Are nouă sate arondate: Aciliu, Amnaș, Crint, Galeș, Fântânele, Mag, Săcel, Sibiel și Vale. „Satul deplinei frumuseți" nu este întins doar geografic. Oamenii săi s-au răspândit de-a lungul vremii prin toată țara, mulți dintre sălișteni stabilindu-se prin Severin, Suceava, Hotin sau în Dobrogea, Cărei și chiar în Crimeea. Că mulți dintre ei au reprezentat„marele sat" sibian cu cinste, o dovedește din plin aleea academicienilor din centrul cocietului orășel Săliște. Se pot face propuneri pentru distincția județului Bichiș Consiliul Județean Bichiș sărbătorește în luna decembrie a fiecărui an Ziua Naționalităților printr-o festivitate la care se decernează distincții pentru reprezentanții minorităților conlocuitoare în județ. Propuneri pentru aceste distincții se pot face până pe data de 1 noiembrie 2015. Pot fi propuse atât persoane, cât și echipe sau comunități merituoase. Dosarul care va cuprinde numele, adresa, naționalitatea și argumentarea nominalizării se va depune la adresa Oficiului Consiuiului Județean Bichiș (Békés Me gyei Önkormányzati Hivatal, 5600 Békéscsaba, Árpád sor 18) și pe email: eszter. krasznai@bekesmegye.hu. Distincțiile vor fi înmânate în cadrul unei gale a naționalităților, a cărei dată și loc de desfășurare se va stabili mai târziu. E.Ș. Budapesta Propuneri pentru premiul „Pentru Naționalități" Guvernul Ungariei a înființat Premiul„Pentru Naționalități"cu scopul de a recunoaște activitatea deosebită depusă de persoanele fizice, organizațiile sau autoguvernările naționalităților din țară. Premiul se decernează cu ocazia Zilei Naționalităților, pe 18 decembrie. Propuneri pentru distinșii anului 2015 se pot face până pe 30 octombrie, și trebuie înaintate, atât pe cale poștală cât și electronic, pe adresa Secretariatului de Stat pentru Naționalități, Culte și Sfera Civilă din cadrul Ministerului Resurselor Umane (1884 Budapesta, Pr. 1 ). în anii anteriori, dintre românii din Ungaria, următorii au fost distinși cu premiul„Pentru Naționalități" (sau „Pentru Minorități, cum se numea înainte), cel mai înalt premiu din Ungaria acordat naționalităților: Consiliul Local din Micherechi, Echipa de păstrare a tradițiilor din Aletea, profesorii Ion Budai, dr. Gheorghe Petrușan și dr. Maria Gurzău Czeglédi, Gheorghe Marc, regizorul Cornel Mândruțău, artistul plastic Ștefan Oroian, iar ultima dată, în anul 2013, dr. Ioan Ciotea, medic din Jula. Duminică trecem la ora de iarnă Ora de iarnă se schimbă, conform reglementărilor Uniunii Europene, de fiecare dată, în ultima sâmbătă din luna octombrie, iar cea de vară în ultima sâmbătă din luna martie. Trecerea la ora de iarnă se va face în noaptea de 24 spre 25 octombrie, când acele ceasornicului trebuie mutate cu o ora în urmă (ora 3.00 devine ora 2.00 după ora Ungariei). Astfel, ziua de 25 octombrie va avea 25 de ore, fiind cea mai lungă zi din 2015. A.B. Poza săptămânii Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate in Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Pe copertă: Concurs de recitare„Lucian Magdu" la Bătania. Recită: Antonia Jivan (foto: Anca Butar) „Ochiul" care vede tot