Foaia Românească, 2020 (Anul 70, nr. 1-52)

2020-09-11 / nr. 36

ACTUALITĂȚI I f , I FOAIA 1 , 2 I românească foaia(g)foaia hu 1uiilindar ortodox 14 septembrie, luni, (t) înălțarea Sf. Cruci (Dezlegare la ulei și vin) 15 septembrie, marți, t) Sf. Ier. Iosif cel Nou de la Partoș, mitropolitul Banatului; Sf. M. Mc. Nichita Romanul; Sf. Ier. Visarion,ep. Larisei 16 septembrie, miercuri, Sf. M. Mc. Eufimia; Sf. Mc. Meletina și Ludmila (Post) 17 septembrie, joi, Sf. Mc. Sofia și fiicele sale: Pistis, Elpis și Agapi 18 septembrie, vineri, Sf. Eumenie, Ep. Cortinei, Sf. Mc. Ariadna și Castor (Post) 19 septembrie, sâmbătă, Sf. Mc. Trofim, Savatie și Dorimedont (Sâmbăta după înălțarea Sf. Cruci) 20 septembrie, duminică, Sf. M. Mc. Eustatie și soția sa Teopista cu cei 2 fii: Agapie și Teopist. Duminica după înălțarea Sf. Cruci (Luarea Crucii și urmarea lui Hristos) % Omul săptămânii • Teodor Covaci (Delea) Acum 113 ani, pe 8 septembrie 1907, s-a stins din viață, la Oradea, Iosif Vulcan, publicist, jurnalist, scriitor, traducător, fondatorul revistei „Familia” (n. 1841, Holod). La funeraliile dino septembrie, oficiate de către episcopul de Oradea, Demetriu Radu, au fost prezenți reprezentanții tuturor instituțiilor și asociațiilor științifice și culturale române și maghiare, Iosif Vulcan lasă o fundație de 28.000 fl. destinată ajutorării elevilor săraci români de la liceul din Beiuș. Iosif Vulcan se trage din aceeași familie ca și episcopul greco-catolic Samuil Vulcan. S-a născut la 31 martie (stil vechi) 1841, la Holod, județul Bihor,în familia lui Nicolae Vulcan, preot în această localitate. Mama lui I. Vulcan s-a numit Victoria Vulcan, născută Irinyi (varianta maghiarizată a numelui Irimie). Iosif Vulcan a făcut studiile la Oradea, la liceul premonstratens (azi Liceul „Mihai Eminescu"). După absolvirea liceului, în 1859, s-a înscris la Universitatea din Budapesta, unde și-a luat licența în Drept. Ca student, începe să scrie versuri, în perioada în care se afla la Budapesta; în 1865, Iosif Vulcan scoate la Budapesta revista „Familia”, care va atrage un grup de colaboratori români din toată Transilvania. Prin revista „Familia”, Vulcan a sprijinit debutul lui Mihai Eminescu, tot el convingându-l pe acesta să își schimbe numele din „Eminovici"în „Eminescu". în anul 1879 este ales membru corespondent al Academiei Române, iar În 1891 este ales membru al acestei instituții. în 1880, Iosif Vulcan s-a mutat la Oradea, unde va continua să scoată revista „Familia”. Pe toată durata vieții sale, Iosif Vulcan a fost un înfocat susținător al vieții culturale românești din Transilvania. Poza săptămânii ■ »JFrerffr, r. .,y, ■, rv- ~ Pe copertă: Dansatori din Micherechi la muzeul satului din Szentendre / Foto: Petru Iova ◄ 11 SEPTEMBRIE 2020 AIn Budapesta se caută bibliotecar român Biblioteca Națională de Limbi Străine din Budapesta a lansat un concurs pentru ocuparea postului (cu jumătate de normă, 4 ore) de bibliotecar și organizator de colecții românești. Locul activității este: 1056, Budapesta, str. Molnár nr. 11. Condiții de participare: diplomă universitară de filologie română sau de profesor de română sau de bibliotecar; cunoașterea la nivel înalt a limbii române; experiență de minimum 3-5 ani; cunoștințe de folosire a programelor Office și internet. Printre avantaje se află: diplomă de bibliotecar și apartenența la comunitatea de naționalitate română din Ungaria. Termenul de înaintare a dosarului este: 15 octombrie 2020, prin email: oik.igazgatosag ® gmail.com sau prin poștă la adresa: Országos Idegennyelvű Könyvtár-1462 Budapest, Pf. 469. Alte detalii se pot afla de la șefa departamentului de naționalitate, Pancsosz Alexandra, la numărul de telefon: +36 (1) 318-3688 (interior 412). E.Ș. Expoziție de ceramică și desene „Memory- Folding/ Unfolding” la ICR Seghedin  jpa Filiala Seghedin a Institutului Cultural Român de la Budapesta a vernisat miercuri, 9 septembrie, la sediul său (Piața Dugonics, Nr. 2, 6720, Seghedin) expoziția de ceramică și desene „Memory - Folding/ Unfolding” a artistului vizual român Vlad Basarab, în cadrul expoziției, au fost expuse lucrări de ceramică și desene create de către artistul vizual Vlad Basarab, singurul invitat din România la ediția actuală a Simpozionului Internațional de Ceramică din Ungaria. Expoziția a fost prefațată printr-un artist falk al artistului român și o prezentare a Centrului Internațional de Ceramică de la Kecskemét, susținută de artistul ceramist Márton Strohner, managerul instituției. Considerat ca făcând parte din noua generație de artiști care extinde granițele ceramicii spre alte domenii artistice, prin manifestări multimedia, instalații și performance, artistul vizual Vlad Basarab (n. 1977, București) este doctorand la Universitatea Națională de Arte București. în 2001, a absolvit Facultatea de Arte, Secția Ceramică la University of Alaska Anchorage. în 2013 a obținut diploma de masterat la secția Electronic Media la West Virginia University, Morgantown. în perioada octombrie 2013-iunie 2014 Vlad Basarab a fost cercetător Fulbright în România, pe tema „Pierderii Memoriei Colective” din cauza persecuțiilor intelectualilor în regimul comunist. A avut peste 20 de expoziții personale în SUA, China și Europa și a participat în numeroase expoziții internaționale, lucrările sale făcând parte din colecții prestigioase. Expoziția poate fi vizitată în perioada 9 septembrie-9 octombrie 2020 la sediul Filialei Seghedin a Institutului Cultural Român de la Budapesta, Piața Dugonici, Nr. 2,6720 Seghedin. Artistul va expune și la sediul din capitală al Institutului Cultural Român la Budapesta. www.mprp.gov.ro Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Departamentul pentru ROMÂNII DE PRETUTINDENI Această revistă a fost tipărită cu sprijinul parțial al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Conținutul acestei reviste nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.