Foaia Românească, 2021 (Anul 71, nr. 2-53)

2021-05-28 / nr. 22

FOAIA fu românească foaia@foaiahu I ACTUALITATI I Calendar ortodox 31 mai, luni, Sf. Mc. Ermie, Eusebiu și Haralambie 1 iunie, marți: Sf. Mc. Iustin Martirul și Filosoful; Sf. Mc. Hariton, Fiim și Valerian 2 iunie, miercuri, 1) Sf. M. Mc. loan cel Nou de la Suceava; Sf. Ier. Nichifor Mart., patriarhul Constantinopolului 3 iunie, joi, Sf. Mc. Luchilian, Ipatie, Pavel, Dionisie, Claudie și Paula fecioara 4 iunie, vineri, Sf. Mc. Zotic, Atal, Camasie și Filip de la Niculițel; Sf. Ier. Mitrofan, patriarhul Constantinopolului; Sf. Mironosițe Maria și Maria, surorile Dreptului Lazăr 5 iunie, sâmbătă, Sf. Sfințit Mc. Dorotei, ep. Tirului, Sf. Mc. Marchian, Nicandru, Apolo și Leonid 6 iunie, duminică, Sf. Cuv. Visarion și Ilarion cel Nou, eg. Mănăstirii Dalmaților, Sf. Mc. Ghelasie și Valeria. Duminica a VI-a după Paști (a orbului din naștere). Poezia saptamanii Vasile Voiculescu Pedeapsa macului Arde macul să se-nsoare, Macul roșcovanul, Ga pus ochii pe-o Cicoare... Nu-i ca ea o altă floare Mândră în tot lanul, însă floarea mult iubită, Floare mai aleasă, Nu-i cu macul potrivită, Ci-i cu Flutur logodită Și-i va fi mireasă. Craiul Flutur, domnul mare, Mânios, pe dată, S-aruncă pe vânt călare, Și ajungând la Mac în zare, A pornit a-l bate, Cu aripile-aurite, Strajnic mi-l lovește, ]os cad foile izbite, Și din urmă, risipite, Vântul le gonește, Râd cicorile și lanul... Crește veselia. Că din Macul Roșcovanul A rămas acum, sărmanul. Numai măciulia. Poezie recomandată cititorilor „Foii românești” de către dr. Paul Ovidiu Rus Gal Departamentul pentru ROMÂNII DE PRETUTINDENI Această revistă a fost tipărită cu sprijinul parțial al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Conținutul acestei reviste nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. www.mprp.gov.ro Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. ◄ Pe copertă: Ambasadorul României, Gabriel Șopandă, în vizită la Micherechi Foto: Anita Laszlo 28 MAI 2021 Relaxarea restricțiilor de pandemie in Ungaria έncepând cu data de 23 mai 2021, au intrat în vigoare o nouă serie de măsuri aplicate pe întreg teritoriul ungar, având în vedere că s-au înregistrat 5 milioane de persoane vaccinate. Astfel, au fost eliminate restricțiile de circulație în intervalul orar 24.00-05.00. Totodată purtarea măștii nu mai este obligatorie în spațiile publice, doar în spațiile aglomerate. Restaurantele și magazinele nu mai sunt obligate să închidă la o anumită oră, sporturile individuale și cele de echipă vor putea fi practicate în aer liber fără restricții, evenimentele private și de familie pot fi organizate cu participarea a maximum 50 de persoane, iar la nunți pot participa până la 200 de persoane. în cazul evenimentelor organizate în hoteluri și restaurante, operatorul este obligat să asigure separarea participanților. Evenimente din aer liber pot avea loc cu participarea a maximum 500 de persoane, însă la concerte pot participa doar persoanele care dețin certificat de vaccinare. Tinerii cu vârsta între 16 și 18 ani pot participa la evenimente culturale și sportive organizate în interior doar dacă prezintă un certificat de imunizare. A.L. Cetățenii români care au deja certificat de imunitate pot veni în Ungaria Ungaria s-a aflat o bună perioadă de timp pe lista galbenă a României. Din fericire, guvernele României și Ungariei au ajuns la o înțelegere în urmă cu câteva săptămâni cu privire la recunoașterea reciprocă a dovezilor de vaccinare. Măsura este de mare importanță pentru cei care călătoresc între cele două state, astfel evitându-se carantinarea celor care prezintă dovada vaccinării. Szijjártó Péter, ministrul afacerilor externe din Ungaria, a făcut un anunț pe pagina sa de Facebook prin care anunța: „Ca urmare a deciziei autorităților române-conform căreia cetățenii maghiari sunt liberi să călătorească în România-o altă ușurare va avea loc la granița ungaro-română. Cetățenii români care au deja certificat de imunitate pot veni în Ungaria fără niciun fel de obligație de carantină și testare”, declara Szijjártó Péter. Conform informațiilor care au apărut în presă, momentan se referă numai la libera circulație, nu și la alte drepturi pe care le conferă posesorilor certificatul de imunitate, emis în Ungaria sau România. A.L. în septembrie se va ține al 25-lea concurs de povești din Bichișciaba Conducerea Autoguvernării Românești din Bichișciaba anunță pe toți cei interesați, în primul rând școlile și elevii români din Ungaria, că ediția din acest an-care va fi una jubiliară, ajungând la cea de-a 25-a ediție a Concursului de povești din Bichișciaba se amână pentru ultima săptămână din luna septembrie. „M-am consultat cu conducerile școlilor noastre, și am hotărât ca cel mai bine ar fi să amânăm pentru toamnă acest concurs, deoarece până atunci și noi, organizatorii, precum și copiii, vom avea timp să ne pregătim cât mai bine pentru acest eveniment important pentru noi”, ne-a informat Teodor Juhász, președinte Autoguvernării Românești din Bichișciaba. E.Ș.