Foaia Românească, 2021 (Anul 71, nr. 2-53)

2021-09-17 / nr. 38

- FOAIA 1 hI ACTUALITATII 17 SEPTEMBRIE 2021 2 roMÂnească fOaia@fOaiaHu_________________________________________________________________ ± Calendar ortodox 20 septembrie, luni, Sf. M. Mc. Eustatie și soția sa, Teopista, cu cei doi fiii ai lor: Agapie și Teopist 21 septembrie, marți, Sf. Ap. Codrat; Sf. Prorocona (Odovania praznicului înălțării Sf. Cruci) 22 septembrie, miercuri, Sf. Ier. Mc. Teodosie de la Mănăstirea Brazi, mitropolitul Moldovei; Sf. Sfințit Mc. Foca, ep. de Sinope; Sf. Mc. Isaac; Sf. Martin 23 septembrie, joi, Zămislirea Sf. Proroc loan Botezătorul; Sf. Cuv.Xantipa și Polixenia 24 septembrie, vineri, Sf. întâia Mc. și întocmai cu ap., Tecla; Sf. Cuv. Siluan Athonitul 25 septembrie, sâmbătă, Sf. Cuv. Eufrosina; Sf. Cuv. Pafnutie Egipteanul; Sf. Cuv. Serghie de la Radonej 26 septembrie, duminică, 1) Mutarea la Domnul a Sf. Ap. și Ev. loan; Sf. Voievod Neagoe Basarab; Dreptul Ghedeon. Duminica a XVII lea după Rusalii (Pescuirea minunată) „Foaia” revine la Jula foaia ooastea ORGAN AL UNIUNII DEMOCRATICE A ROMÂNILOR DIN UNGARIA www.mprp.gov.ro Pe copertă: Vizita Papei Francisc la Budapesta, cu ocazia încheierii Congresului Euharistic Internațional Sursa foto: internet Anul XXI. Nr. 18. — Miercuri, 15 septembrie 1971. GIULA. Schimbări în conducerea școlilor La școlile cu limba de predare română din Giula recenta serbare de deschidere de an școlar s-a deosebit în multe privințe de cele precedente: buna organizare, interesul mare al părinților față de festivitate, ridicarea numărului de elevi înscriși și disciplina, sunt doar cîteva dintre noile trăsături promițătoare pentru viitor, garanție că în anii care urmează se va ridica nivelul instructiveducativ. Departamentul pentru Românii de pretutindeni Faptul că în conducerea școlilor au survenit unele schimbări ne îndreptățește să fim cît mai optimiști. De la aceste schimbări se așteaptă rezolvarea tuturor problemelor de școlarizare, de ordin instructiv și administrativ. Numărul mare de elevi ai școlii face ca și numărul problemelor să fie ridicat. Sperăm că tînărul corp didactic al școlilor, ambițios și întreprinzător, va fi capabil să depășească dificultățile. Această revistă a fost tipărită cu sprijinul parțial al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Conținutul acestei reviste nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. ◄ 8 pagini 80 fill. In clasa întîi de liceu s-au înscris 34 de elevi. In clișeu: noua clasă cu dirigintele Nicolae Lucrai. Apel la proiecte pentru organizațiile civile ale naționalităților din Ungaria, pe anul 2022 Guvernul Ungariei ajută naționalitățile care trăiesc în Ungaria în multe feluri pentru a-și păstra identitatea, limba și cultura. ONG-urile naționalităților joacă un rol important în viața lor comunitară, ajutând și întărind comunitățile lor prin munca lor voluntară. Fondul „Bethlen Gábor” din Budapesta, din încredințarea Secretariatului de Stat pentru relațiile cu cultele și naționalitățile din Ungaria, lansează o nouă etapă de concurs pentru naționalitățile: bulgară, greacă, croată, poloneză, germană, armeană, română, rusină, sârbă, slovacă și slovenă, în scopul de a obține fonduri pentru funcționarea organizațiilor civile pe anul 2022. Limita obținerii de fonduri este de minim 300.000 HUF și maxim de 5.000.000 HUF. Cererile pot fi depuse prin intermediul Sistemului de Informatică a Politicii Naționale (NIR), care este disponibil după înregistrare pe site-ul web al Fondului Bethlen Gabor. Cererile pot fi înaintate până pe 30 septembrie 2021, ora 16.00. Apelul complet poate fi găsit la adresa: www.bgazrt.hu. Se pot face propuneri la distincția „Pentru românii din Ungaria” Autoguvernarea pe Țară a Românilor din Ungaria face apel la nominalizări pe anul 2021, pentru distincția „Pentru românii din Ungaria”. Premiile sunt deschise acelor persoane sau organizații din comunitatea românească din Ungaria, care au îndeplinit o activitate profesională remarcabilă în interesul comunității românești, a vieții publice, cultură sau culte. Pot face propuneri: deputății Adunării Generale a AȚRU, prezidiul Uniunii Culturale a Românilor din Ungaria, Episcopia Ortodoxă Română din Ungaria, autoguvernările locale de naționalitate, alte organizații și asociații civile, persoane particulare. Propunerile trebuie să conțină datele personale și date legate de activitatea persoanei sau organizației recomandate. Dosarele pot fi trimise prin poștă la Oficiul ATRU, la adresa: 5700, rula, str. Eminescu, nr. 1 sau prin email: atru@globonet.ru. Termenul limită de depunere a dosarelor este 30 septembrie 2021. Se pot face propuneri pentru premiul județului Bichiș Consiliul Județean Bichiș va sărbători și în acest an Ziua Naționalităților printr-o festivitate la care se vor decerna distincții pentru reprezentanții naționalităților conlocuitoare. Propuneri pentru aceste distincții se pot face până pe data de 1 noiembrie 2021. Se pot face propuneri atât pentru persoane, cât și pentru echipe sau comunități merituoase. Dosarul care va cuprinde numele, adresa, naționalitatea și argumentarea nominalizării se poate depune la adresa Oficiului Consiliului Județean Bichiș (Békés Megyei Önkormányzati Hivatal, 5600 Békéscsaba, Árpád sor 18) și pe email: kurucz.marta.bekesmegye.hu. Distincțiile vor fi înmânate în cadrul unei gale a naționalităților, a cărei dată și loc de desfășurare se va stabili mai târziu.