Foaia Românească, 2022 (Anul 72, nr. 1-52)

2022-09-16 / nr. 37

16 SEPTEMBRIE VIAȚA PUBLICĂ ’ 3 După 12 ani, Președintele Ungariei a efectuat o vizită oficială în România Președinta Ungariei, Novak Katalin, a fost primită, miercuri, 7 septembrie, la Palatul Cotroceni din București, de președintele Klaus Iohannis, cu prilejul vizitei oficiale pe care aceasta a efectuat-o în România. Președinta ungară a fost primită cu onoruri militare pe platoul de ceremonii. Vizita la București a oferit prilejul unei discuții aprofundate privind modalitățile de diversificare și aprofundare ale dialogului bilateral,în continuarea întrevederii din 16 iunie a celor doi înalți oficiali, în marja Summitului Formatului B9 de la București, precizează Administrația Prezidențială, potrivit Agerpres. Totodată, vizita a avut loc în contextul în care anul acesta se împlinesc 76 de ani de la adoptarea Declarației de Parteneriat Strategic între Guvernul României și Guvernul Republicii Ungare pentru Europa Secolului XXI (Budapesta, 29 noiembrie 2002). întrebat de presă, șeful de stat din Ungaria a explicat că cele două state român și maghiar sunt pregătite să acționeze împreună. „Este nevoie de decizii comune bune”, a subliniat doamna Novak. Printre subiectele discuției între cei doi președinți s-au numărat și unele ca aderarea României la spațiul Schengen, problemele energetice și dependența energetică, situația maghiarilor care trăiesc în România și sprijinul acordat refugiaților din războiul din Ucraina. Novak Katalin a subliniat că are încredere într-o relație pragmatică, bună și modernă dintre România și Ungaria. S-au împlinit 12 ani de la ultima vizită oficială a unui șef de stat ungar la București, astfel că vizita președintelului Ungariei la București deschide un nou capitol în cooperarea dintre cele două țări. în ceea ce privește dependența energetică, Novak Katalin a subliniat că situația Ungariei este și mai dificilă, vulnerabilitatea sa este și mai mare decât în cazul României,întrucât nu are un port maritim sau o frontieră maritimă; în viitor, Ungaria vrea să își reducă dependența energetică și vrea să obțină suveranitate energetică, a spus președintele. Ca parte a programului oficial, șeful de stat maghiar a avut întrevederi și cu alți politicieni români și maghiari din Guvernul de la București, în cadrul declarațiilor de presă comune, Klaus Iohannis a spus că „este fundamental ca proiectele de interes să fie realizate în România, doar în urma unui acord al României, să nu fie discriminatorii pe baza etniei și să fie conforme dreptului român, european și internațional, în acest context, am evocat din nou convingerea noastră profundă că persoanele care aparțin minorităților naționale contribuie la crearea și consolidarea unor punți de legătură între statul de cetățenie, singurul care are răspunderea pentru protecția drepturilor acestora, și statul a căror origine etnică o împărtășesc. Printre subiectele abordate astăzi s-a aflat și cel al vizitelor în România ale oficialilor ungari. Astfel, am subliniat foarte clar poziția constantă și principială a părții române, care se referă la necesitatea unui discurs public în logica și spiritul Cei doi președinți au avut convorbiri tete-a-tete și oficiale, la finalul cărora au susținut declarații de presă comune. Din delegația ungară a făcut parte și Traian Kreszta, reprezentantul românilor din Ungaria în Parlamentul de la Budapesta, parteneriatului nostru strategic și ale tratatului politic de bază.” La rândul său, doamna Novak Katalin a subliniat că primind invitația la București a profitat de ocazie, „deoarece de 12 ani nu a vizitat nici un președinte al Ungariei România. Deci pot să spun că am deschis un capitol nou în colaborarea noastră, cu vizita mea oficială la București, la invitația dlui președinte. Totodată, l-am invitat și eu pe dânsul la Budapesta și am convenit că în curând va onora această posibilitate de vizită oficială la Budapesta și prin aceasta dorim să ne exprimăm că Ungaria și România, două țări vecine, sunt interesate, au interesul de a avea o relație bilaterală bună, pragmatică. Suntem țări vecine, de aceea avem nevoie ca relația dintre Ungaria și România să funcționeze.” Victor Micula, fostul ambasador de la Budapesta, a devenit ambasador al României în Ucraina începând din luna august. România are un nou ambasador în Ucraina, în persoana domnului Victor Micula, fostul ambasador român de la Budapesta în perioada 2011-2016. Acesta și-a prezentat recent scrisorile de acreditare președintelui Volodimir Zelenski. „Pentru noi este extrem de important ca ambasadele partenerilor strategici, prietenilor și statelor vecine, prietene să fie deschise și să funcționeze 24 de ore, 7 zile pe săptămână, în special în timpul războiului pentru pământul nostru împotriva ocupației ruse. Voi spune sincer, mă bucur că România se află printre acești prieteni”, a spus Zelenski. El le-a mulțumit președintelui României, guvernului și românilor pentru sprijinul acordat țării sale încă de la începutul agresiunii ruse. Au mai rămas doar 2 săptămâni până la Recensământul populației din Ungaria 1 octombrie- 28 noiembrie 2022 Népszàmlalâs 20 22 Ești român? Declară-ți identitatea românească! központi STATISZTiKAI HIVATAL