Fogorvosi szemle, 2009 (102. évfolyam, 1-6. szám)

2009-02-01 / 1. szám

23 FOGORVOSI SZEMLE ■ 102. évf. 1.SZ. 2009. Fő kompetenciák A tárgykörök fő kompetenciáit úgy határozták meg, hogy kapcsolódjanak a tárgykör tevékenységéhez és annak vonatkozásaihoz. Fő kompetencia alatt azon képesség értendő, mely szükséges a teljesítéshez vagy különle­ges, de összetett feladat vagy szolgáltatás elvégzésé­hez. Ezeknek a szolgáltatásoknak komplexitása össze­tettebb és sokkal specifikusabb képességeket vár el a fő kompetenciák támogatása érdekében. Támogató kompetencia A támogató kompetenciák sokkal specifikusabb képes­ségek, melyek felfoghatók a fő kompetenciák alegysé­geiként is. Az adott feladat vagy szolgáltatáshoz kap­csolódó összes támogató kompetencia felmutatására és alkalmazására van szükség a fő kompetencia telje­sítéséhez. Egy támogató kompetencia kevésbé komp­lex mint a fő kompetencia, bár sokkal specifikusabb képességeket igényel, melyet alapvető képességeknek is neveznek. Alapvető képesség Az alapvető képesség az oktatás és gyakorlati instruk­ciók eredménye, mely információt és tapasztalatokat juttat felszínre, melyek előfeltételei a támogató kompe­tenciák kielégítő megszerzésének. Az alapvető képes­ségek tudásból, szakértelemből és hozzáállásból te­vődnek össze. Az alapvető tudás a képességet jelenti arra, hogy használjuk az információt és helyesen vála­szoljuk meg specifikus kérdéseket (pl.: egy vizsgálat­nál). Az alapvető szakértelem képességet jelent a kü­lönböző helyzetekben történő szabályok követésére és szabályozott helyzetekben történő elfogadható ered­mények elérésére (pl.: röntgenfelvétel készítése egy fantomfejen). Az alapvető hozzáállás alatt pozitív szel­lemi és viselkedési cselekedet értendő (pl.: röntgenfel­vétel kiértékelése a beteg igényei alapján, és nem a hallgató igényei szerint). Bármely alapvető képesség akkor kerülhet a törzsanyagba történő bevonásra, ha közvetlenül szolgál valamely fő vagy támogató kom­petenciát. Terminológia A kompetenciák megfogalmazása fontos, hiszen meg­határozza, milyen szintű beavatkozásra (meghatáro­zott elvárás fontosságát jelöli), tudásszintre (az alap­vető tudáson belül elvárt részletes tudás) és képesség­­szintre (kompetencia az alapvető szakértelem) van szükség. A következőkben mindhárom szinten hasz­nálatos gyakorlati kifejezéseket közlünk, melyek a kom­petencia megállapításokon belüli különböző teljesít­ményt írják le. Tananyag szintjei 1. Kötelező, lényeges, kötelező vagy elengedhetetlen elem teljesítésének elvárása; 2. Kötelezően választható: a követelmény teljesítésé­vel szembeni határozott elvárás; 3. Szabadon választható: szabadságot, választható alternatívát jelent az elvárás teljesítése érdekében. Tudásszintek 1. Alapos tudás: A koncepciók és elméletek ismerete révén megszerzett tudás, amely kritikai elemzések és átfogóbb értelmezések révén egyre tökéletesebb megismerés kialakításához szükséges. 2. Megértés: olyan adekvát tudás, melyet a hallgató alkalmazni tud. 3. Tájékozottság: az általános alapelvekben tájékozó­dást és ezek felismerését eredményező egyszerű­sített tudásszint Gyakorlottság szintjei: 1. Jártas, kompetens szint feletti képesség. Ez az a szint, mely emelt szintű képzés során szerezhető meg, és egy adott tevékenység állandó minőség­ben és hatékonyabb időfelhasználással történő vég­rehajtását feltételezi. 2. Kompetens: ez a szint speciális képzés és gyakor­lat során elsajátítható képességet és tudást takar. 3. Elméleti képzettség: bizonyos tevékenységben tör­ténő részvétellel és/vagy megfigyeléssel elsajátít­ható tudásszint. Lehetőségek és erőforrások Lehetőségek A képzésben részt vevő intézeteknek és képző helyek­nek megfelelő lehetőségekkel kell rendelkezniük, hogy a hallgatók mind mennyiségileg, mind minőségileg megfelelő tapasztalatokat szerezzenek a fogászati és maxillofaciális radiológiában. Klinikai tapasztalatok A fogorvosi praxisokban található röntgenkészülékeken használt radiológiai technikák kivitelezéséhez szüksé­ges, hogy a hallgatók olyan gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek, melyek elengedhetetlenek a jelenlegi irányelveknek, szabályoknak és szabályzatoknak a be­tartásához. A kompetencia megszerzéséhez szüksé­ges az is, hogy a képző intézetek megfelelő modern röntgenkészülékekkel vagy egyéb képalkotó eszköz­parkkal rendelkezzenek. Humán erőforrás Ezen képzés megvalósítása a megfelelő számú kel­lően képzett fogászati és maxillofaciális képesítéssel rendelkező radiológus számától függ, melyek közül legalább egy szakirányú vizsgabizonyítvánnyal rendel­kezzen. Távoktatás A fogászati és maxillofaciális radiológiát oktatók szá­

Next