Földmivelési Érdekeink, 1881 (9. évfolyam, 6-52. szám)

1881-05-30 / 22. szám

221 szám Budapest, 1881. május 30. Kilenczedik évfolyam 22. szám. FÖLDMIVELÉSI ÉRDEKEINK. MEZŐ- ÉS ERDŐ-GAZDASÁGI ÁBRÁS HETILAP, Kiadó-tulajdonosok: Légrády testvérek. «A magyar korona területén foglalkozó gazdatisztek és erdészek orsz. segély- és nyugdijegyesületének“ HIVATALOS KÖZLÖNYE. Megjelenik hetenként egyszer, hétfőn. A lap szellemi részét illető közlemények a szerkesztőséghez Wágner László czim alatt, Budapest, Erzsébet­ tér 19-ik sz. küldendők. Hirdetések hathasábos petitsoronként 10 kron számíttatnak. Több­szöri vagy egész éven át történő beigtatásoknál tetemes árleengedés. Előfizetési díj: Egész évre 6 frt, félévre 3 frt, negyedévre 1 frt 50 fr A „Falusi gazdá“-val együtt egész évre 8 frt, félévre 4 frt, negyedévre 2 frt. Százalék a könyvárusi utón történő megrendelések után nem adatik. Az előfizetési pénzek, úgy a hirdetések is. bérmentve Légrády testvéreknek (Budapest, V., nádor-utcza 7. sz.) czimzendők. Felelős szerkesztő: Wágner László, Ury József műegyetemen a mező- és erdek­gazdaságtan nyilv. rendes tanára. Tartalom: A gazdakörtől. — Nyilvános felolvasások a gazdakör­ben. — A kincstári telepitvényesek. — A pohánká­ról. — Termeljünk hazánkban mazsolát. — Szakiro­dalom. — A „Gazda-kör“ levele. — Vetések állása. — Értesítés a keleti marhavész állásáról s egyéb ragályos és járványos állati betegségekről, 1881. évi május hó 7-től 15-ig. — Gazdasági tanügy. — Hivatalos közle­mények. — Kiállítási ügyek.­­— Vidéki tudósítás. — Tudósítások az ipar-, kereskedelem- és forgalom köré­ből. — Különfélék. — Személyi hírek. — Nyilt tér. — Hirdetések. A Gazdakörből. A gazdakör választmánya május 11-én Somssich Pál elnöklete alatt ülést tartott. Min­denekelőtt tárgyalás alá vétetett a lánczhajó­­zási bizottság következő indítványa, mely hosszabb vita után elfogadtatott, s az orsz. gazdasági egyesülethez áttétetett a kormány­hoz való felterjesztés végett. ..A képviselőház közlekedési bizottságának javaslatára a benyúj­tott lánczengedélyezési törvényjavaslat mellőzé­sével utasíttatott a kormány, hogy a dunai láncz­nak államköltségen való berendezése tárgyában tanulmányokat tétessen, s a láncz behozatala tárgyában az 1880 ik évi költségvetésnél egy­idejűleg tegyen előterjesztést. Ily módon a kiviteli képességünk emelésére oly fontos lánc­ lerakása iránt a közvélemény élénk érdeklődése mellett most már a képvi­selőház határozata is követelvén a lehetőleg gyors előterjesztést, azt véltük, hogy a kö­rünkben máris behatóan megvitatott eszmé­ket egy határozati javaslat alakjában helyes és időszerű lesz bemutatnunk. Kiindulási pon­tunk kiviteli képességünk emelése, s a Duná­nak, természetes főutunknak, teljes kihaszná­lása; e czélra szemünk előtt áll azon tény, hogy ez olcsó kiviteli út kihasználása érdeke­lteinkre nézve annál teljesebb, minél mesz­­szebb nyugatra megy fel és szemünk előtt áll azon másik igazság, hogy a hazai érdekek­hez legteljesebben akkor fog az hozzásimulni, ha az állam kizáró befolyása alatt áll. Kívá­natosnak tartanák mindkét előny egyesítését; ha azonban bármely szempotból e két igény egyesíthető nem volna, a lentebb kifejtett szempotok képezik azon minimumot, a­me­lyeknek teljes garanciái nélkül a lánc­ nem engedélyezhető. Előre látjuk, hogy ily feltéte­lek mellett alig lesz engedélyezés eszközöl­hető, s azért véltünk gondoskodni arról, hogy az állami üzemnek a nyugati parti államok eshetőleges, — bár nem remélt, — ellenséges forgalmi politikájával szemben a Duna sza­badságának felhasználásával külön vontató gőzősök segítsék az ellenséges forgalmi po­litika akadályait legyőzni, tudniillik a magyar lánczon az ország határáig szállított árukat onnan a természetes piac­ukra segíteni. Keve­sebb kifogásaink vannak az engedélyezés el­len addig, míg a láncz az alsó és felső Du­nán fennforgó akadályok miatt csak az ország területén rakató le. Bezdán és Győr szerin­tünk ez idő szerint természetes végpontokul tekinthetők. Ezen pontok közt teendő le a láncz egyelőre. A feltételek közé azonban a kiegészítés szempontjából a megváltás bizto­sítása is beveendő, nehogy egy engedélyes társulat tétele a jövő egységes forgalmi politi­kájának esetleg praejudicáljon. Indítványozzuk a következők kimondását: 1. A lánczhajózás be­rendezésével kiindulást pontul a magyar nyers­termények kiviteli képességének lehető eme­lése vézessék. E czélból a lánct mindenesetre egész Dévényig rakassék le, még­pedig vagy államköltségen, vagy pedig oly módozatok mellett való engedélyezés útján, a­melyek a vontatási sorrend szigorú megtartását, a ta­rifáknak és pedig úgy a szállítás, mint a von­tatás tekintetében, a magyar kiviteli érdekek­hez való teljes hozzásimulását feltétlenül biz­tosítják. Dévényen túl pedig a parti államok lánczrendszerének, szükség esetén pedig a Duna szabadságának felhasználásával külön beszerzendő vontató gőzösökkel, melyek épen úgy, mint a magyar láncz, a magyar állam határozott és kizárólagos befolyás­­ alatt ál­lanak, a magyar termények nyugati kivitele számára biztosíttatik a legolcsóbb szállítási díj­tételek kedvezménye. 2. A­mennyiben pedig a fentor­m technikai, esetleg pénzügyi nehézségek miatt ezen összfelfogásnak a legközelebbi időben csupán egyes részletei volnának meg­valósíthatók : óhajtjuk, miszerint, a lánct Bez­­dántól felfelé Budapesten át legalább Győrig szintén vagy egyenesen az állam által rakas­sék le, vagy pedig megfelelő pénzerő felett rendelkező vállalat részére engedélyeztessék, de csak oly módozatok mellett, a­melyek az ösz­­szes tarifákra az állam döntő és kizárólagos befolyását, mint szintén a vontatási sorrendet biztosítsák, ezen kívül pedig különösen fen­­tartassék az államkincstár azon joga, hogy a beváltást bármely pillanatban előre meghatá­rozott módozatok mellett eszközölhesse. — Gr. Apponyi Albert, gr. Károlyi Sándor, György Endre. A múlt alkalommal Türr István tábor­­nok felolvasása szőnyegre hozta a vízhaszno­sítás kérdését, melyet az igazgató választmány külön bizottsághoz utas­tott. A bizottság tag­jaivá : Türr István, Károlyi Sándor gr., Kvas­­say Jenő és Máday Izidor választottak meg. Szóba került ezután a tőzsdebíróságba válasz­tandó tagok ügye. Bujanovics Sándor jelenti, hogy a tárgyalások a tőzsdetanács kiküldött tagjaival megtartottak ugyan, de eredményre nem vezettek, mert a tőzsdetanács tagjai azt kívánták, hogy a gazdák előbb lépjenek a tőzsde tagjai közé, s csakis mint ilyenek vá­lasztatnak a tanácsba, a tőzsdetanács tagjai megígérték ugyan, hogy a gazdák megválasz­tásai személyes befolyásukkal előmozdítani igyekeznek, de természetesen a megválasztást nem biztosíthatják. E jelentés után igen élénk vita fejlődött ki. A felszólalók helyeselték a bizottság eddigi eljárását és óhajtották, hogy tovább is ragaszkodjék ahoz, hogy a gazdák okvetlenül vezessenek be a tőzsdebíróságba. Ennek összegezvén a vita eredményét, felkéri a bizottságot a tárgyalások folytatására. Fel­kéri továbbá a­ külön mezőgazdasági bíróság létesítésére kiküldött bizottságot, hogy mi­előbb javaslatot terjeszszen az igazgatóság elé. A május 14-én tartott választmányi ülé­sen­­ dr. Gaál Jenő tett jelentést ama tanács­kozásokról, melyeket a gazdakör kiküldött bi­zottsága a tőzsde megbízottaival folytatott a mezőgazdasági bírósági létesítése ügyében. A­ ­ bizottság a tárgy fontosságának megfelelően, kellő komolysággal foglalkozik e kérdéssel, de érdemleges javaslattal csak akkor szolgál­hat, ha a még mindig folyó tanácskozások eredményét ismerni fogja. Az igazgatóság tu­domásul vette e jelentést, valamint a vízügyi bizottságnak azt az értesítését is, hogy javas­latát csak a legközelebbi ülésen mutat­hatja­ be. E jelentések után Somssich Pál elnök figyelmezteti az igazgatóságot, hogy a nagy­gyűlés megfeledkezett a számvizsgáló bizott­ság kiküldéséről s mivel e mulasztás pótlá­sára nem volna érdemes közgyűlést egybe­hívni, kéri a jelenlevőket, hogy az igazgató­ság tagjai közül négy számvizsgálót válasz­­szanak. A gyűlés ez indítványt egyhangúlag elfogadván, számvizsgálókul Luczenbacher Pált, Karsai Albertet, Szávoszt Alfonzt és Miklós Gyulát választotta meg. Károlyi Sándor gróf tudatja a gyűléssel, hogy a közraktári bizott­ság tagjává lett megválasztását egy más tisz­tével való összeférhetlensége miatt el nem fo­gadha­ta.­­ Miután Desewffy Aurél gróf szin­tén lemondott a tagságról, helyükbe dr. Gaál Jenőt és György Endrét választotta meg az igazgatóság. Széchenyi Pál gróf azt jelenté a gyűlésnek, hogy a kör számára a Haas-féle palotában pompás helyiséget bérelt. A május 17-én ugyancsak Somssich Pál elnöklete alatt tartott ülésen, elnök min­denek előtt bejelenti, hogy Miklós Ödön leg­közelebb megjelent művéből több példányt bo­csátott a kör rendelkezésére, melyek a tagok között fognak szétoszlatni. E­.után következik tárgyalásra a vízügyi bizottság javaslata, mely következő: 1. A szabályozás ügyére nézve beható és mi­nél nagyobb kiterjedésben megindítandó tanulmá­­nyok alapján, egységes rendszer tervszerű ál­lapítandó meg. A fontos és évekre kiterjedő tanul­mányok eszközlése czéljából vízműtani intézet állíttassák fel, mely a tanulmányokat rendsze­resen folytatná. Azon szabályozási kérdésekre, melyekre nézve a tapasztalatok után már ada­tokkal bírunk, a kormány haladék nélkül ja­vaslatot tegyen a teendőiret illetőleg. Ilyen kérdések nevezetesen a Tisza szabályozásá­nál, a szorulatok kijelölése úgy a Tiszánál, mint mellékfolyóinál, és ezek orvoslása, t. i. a kibővítések bekeblezése, erősítése, magasítása és ezek méreté­nek meghatározása. 2. A fenálló visszásságok megszüntetése érdekében természetszerű vízvidékek vagy szerkezetek alapul vételével az ország kerü­­letekre osztandó, tüzekhez teljes felelősség és kellő hatáskörrel felruházott kinevezett biz­tosok alkalmazandók. Mindenütt, ott a­hol a szabályozások érdeke megkívánja, a biztosi állás külön hivatalt képezne, elegendő mű­szaki személyzet mellett. E biztosok mellett a szabályozásokra nézve felállítandó közeg gya­korolna felügyeletet és ellenőrzést. Tekintve a Tiszavölgy fontosságát, az itt működő bizto­sok felett külön a királyi biztos állana. 3. A vízjog mielőbb egy liberális elveken alapuló törvény által szabályozandó. 4. A belvizek levezetésére szolgáló csa­tornákra első­sorban égető szükség lévén.

Next