A MEDOSZ Lapja, 1984 (28. évfolyam, 1-24. szám)

1984-06-11 / 11. szám

MOLDOVA GYÖRGY Szálljon a dal! Néhány nap telt el, Zsóka jön be Szemeti lakásának nappalijába: — Kedves Béla, megjött a pénz a Csongor megyeiektől. — Legyen szíves Zsóka a pos­tai utalványt — megnézi — hát igen, szépen levontak belőle, négy forint. Mindegy, én vagyok az az ember, akit érdekel a pénz?! Akkor elkezdjük a munkát Zsóka. A titkárnő készségesen indul­na: — Mikor utazunk? — Hová? — Hát le Csongor megyébe. — Csongor megyébe?! Minek? —­ Úgy gondoltam összeszed­ni azokat a munkásdalokat. A helyszínen . . . Szemeti legyint: — Ugyan Zsóka, az nem kell. Mibennünk igazi proletárírókban olyan sűrűn lerakódott a munkás­­osztály sok évtizedes tapasztala­ta, hogy nekünk már nincs szük­ségünk arra, hogy elmenjünk va­lahová és a maga naturális rész­letességében foglalkozzunk a va­lósággal, sőt a tények néha még össze is zavarnák a belső harmó­niát. Nincs igazam? — Dehogynincs kedves Béla — irodalmi párhuzamot keres — Dante sem járt a pokolban, mégis elég jól megírta. — Na látja. Nem megyünk se­hová, hanem végre újból beindí­tom a régi jó szerkezetet, hívja fel nekem Zsóka . „V....... Duna" szerkesztőségében Zuglói Alajos rovatvezetőt, ezt a kőszáli polos­kát. — Még mindig a postautal­ványt nézegeti. — Hogy azt a négy forintot mire vonhatták le?! Majd meg kell reklamálni... Zsóka Szemeti felé nyújtja a kagylót: — Zuglói szerkesztő úr a vo­nalban. Szemeti átveszi: — Üdvözlöm Lajoskám, hogy van mindig? Beteg a kutyája? Csak nem szopornyica? Így va­gyok én is vele: minél jobban is­merem az embereket, annál többre tartom a kutyákat. Melyi­kük csóválja a farkát örömében, mikor mi hazajövünk? Minden­esetre jobbulást kívánok. Egy kis munka ügyében keresem, össze kellene szedni a Csongor megyei munkásdalokat a társadalmi munkában. Hogy Krisztus kopor­sóját sem őrizték ingyen? Honnan tudja? Maga ott volt?! Jól van, csak vicceltem. Volna erre a cél­ra, volna, ha ... úgy alakul, akár huszonötezer forint is. Kevés, mert drága az állatorvos? Talán próbálja meg SZTK-alapon. Mennyi anyag kellene? Mit tu­dom én? Ilyet még nem csinál­tam, talán másfél kiló munkásdal elég lesz, ha lehet vegyesen egy kis ezt, egy kis azt. Akkor este vá­rom a választ, minden jót Lajos­­kám, maga nagyon közel áll a szívemhez — leteszi a telefont. — Dögölj meg! Utálom az anya­gias embereket. De mire vonhat­ták le ezt a négy forintot! * Zuglói mormogva ül a szer­kesztőségi íróasztala mögött: — Az ősz nyamnok! Az egész tejfölt ő akarja elvinni. Kinyitja a fiókot és kotorászik a dossziéi között: — „Madarak", „Árvíz", „Város­liget" — munkásdalok nincsenek. Hol kapok én ma ennyiért egy né­gert, aki megír nekem másfél kiló munkásdalt?! — rövid töprengés után tárcsáz. — Országos Könyv­tár? Pallós Gyulát kérem a refe­rensz szolgálattól. Üdvözlöm Be­­takult, volna egy kis jájem. Meny­nyi? Nahát egy maszeknek kevés, egy könyvtárosnak sok. Szállítás­kor kápé. Ha ... ha majdnem rossz számot mondtam, tizenöt ezer forint. Csongor megyei mun­kásdalok. Hogy ott nem is voltak munkásdalok? Hát, nézze, ez le­hetséges, de egyáltalán nem biz­tos. Valahol egy sarokban valaki kitalálhatott mondjuk egy indulót. Hogy ott sarkok sem voltak, az egész megye kerek?! Tegyük fel a legrosszabbat, hogy csakugyan nem voltak munkásdalok, akkor még mindig ki lehet találni őket. Amit nem adott meg a Termé­szet, megadja a Művészet! Más­fél kiló vegyesen: legyen benne induló, gyerekvers, mondóka, ilyesmik. Szóval benne van a buli­ban? Útiköltség, napidíj? Tudja mit mondott a telepi misszionári­us?! Szedje össze bent a könyv­tárban. Legkésőbb tegnapelőttre kellene. Szemeti diadalmasan mutat egy dossziét Zsokénak: — És íme elkészült a kézirat. Német tudás, francia műveltség! — Kedves Béla, maga csodá­latos! Szemeti rezignáltan legyint: —• Mire vihettem volna én va­lahol egy olyan helyen, ahol meg­becsülik az igazi tehetséget, nem itt a kóklerek között. Eh, mindegy. — Ha szabad említenem ked­ves Béla még egy dolog hiányzik: a zene, magunkra vállaltuk a szer­vezést. — Igaz. Szemeti tárcsáz. — Halló, itt Szemeti Béla. Ma­csak­ Henzil Kossuth-díjas zene­szerzőt keresem. Külföldön van, kongresszuson, értem. Maga az Mari néni? Csókolom. Otthon hagyta a gazdája a kulcsokat? Ak­kor nyissa ki a harmadik fiókot, balra ahogy szemben áll az asz­tallal legfelül van egy iratfűző: „Modern dalok" — ezt tegye fél­re, alatta talál egy kék dossziét, az van ráírva, hogy: „munkásmoz­galom és egyéb maradékok". Na abból szedjen ki egy jó csomót, olyan száz lapot és küldje el hoz­zám. Csókolom Mari néni, Isten áldja — leteszi a kagylót. — Na ez is megvan. Zsóka csodálkozik: — Ilyen jól ismeri ez az egy­szerű cselédlány a gazdája szer­zeményeit? — Jobban, mint ő maga, már rég Mari néni állítja össze a Hen­­zik operáit. Egyszer volt csak cvikli azt sem Mari néni csinálta. 1946-ban Henzik eladta a román Vasgárda indulót albán himnusz­nak, aztán egy albán—román fut­ballmeccsen elkezdte játszani a zenekar. Különben nagyon szere­tem ezt a Henriket, mély érzésű és végletekig tisztességes em­ber. Megelevenedő próbababák Már a neve is megtévesztő. El Ka­­zovszkij festőművész ugyanis nő. Csak azért Él, mert Elena. Néhány éve egy furcsa játékkal hívta fel magára a figyelmet. A műsort — amelyet kultúrházak­­ban vagy szabadtéren rendez ba­rátaival — ő maga „Dzsan-pa­­noptikumnak" nevezte el. Lénye­ge, hogy élőképeket adnak elő a Pygmalion témájára. Különös világa legújabb kiállí­tásán is megfogott. Leegyszerű­sítve azt mondhatnánk, hogy egy színdarab díszletei és jelmezei láthatók részben fotókon, rész­ben próbababákon a Fényes Adolf teremben. Beaumarchais: Figaró házassága, avagy egy bo­lond nap című vígjátékának dísz­let- és jelmeztervezője Kazovszkij volt. A darabot a Szolnoki Szigli­geti Színház művészeinek elő­adásában mutatták be, szeptem­berben. Nemcsak a bemutatott fotók fekete-fehérek. Csak ez a két szín uralkodik „élőben" is, vagyis az előadáson és a kiállítóteremben egyaránt. A márványpadló olyan mint a sakktábla, de a rajta játszó gőgös fekete-fehér figurák jel­mezei túlságosan masnisak, szi­ruposak. Ez az elegancia a szét­esés érzését kelti. A kiállítás másik érdekessége, hogy a látogatók a színdarabot képmagnón kísérhetik figyelem­mel, olyan mintha a próbababák elevenednének meg. A Kazovszkijjal kapcsolatos kri­tikákban gyakran elhangzik, hogy különös, érdekes, furcsa ... stb. Ez utóbbi kiállítás sem kivétel a jelzők alól. De egy biztos: ha nem akarunk belemagyarázni semmit, ha nem erőlködünk, hogy meg­értsük ezt a világot, rájövünk, hogy sokkal közelebb áll hozzánk, mint ahogy gondoltuk. (N. G.) OKTATÁS ÚJ FELADATOK A MOZGALOM ELŐTT Az 1983/84-es oktatási évben — az általános elméleti kérdések tisztázása mellett — egyre na­gyobb teret kapott az időszerű napi feladatok egységes végre­hajtásának segítése, valamint a gyakorlatban széles körben alkal­mazható, jó módszerek népszerű­sítése. Az 1983/84-es oktatási évben is az alábbiak voltak az oktatás főbb területei: Alapszervezeti oktatás. Az alapszervezetek saját hatásköré­ben szervezett oktatás időtarta­mát, időpontját, tematikáját, résztvevőinek körét — a vezető testületek felelősségének és ön­állóságának fokozódásával — mindinkább a helyi körülmények­hez igazodva alakítják ki. A választásokat követően meg­történt a bizalmiak alapfelkészíté­se, majd a felező időszakban to­vábbképzésük is. Ahol a feltételek szükségessé és lehetővé tették, ott 2-3 napra összpontosított képzésben része­sültek a bizalmiak. Megyei szintű tanfolyamok — SZMT oktatási központok. A tiszt­ségviselők oktatása, bejáró alap­képző tanfolyamok, levelező alapképző tanfolyamok, levelező továbbképző tanfolyamok és speciális tanfolyamok (pl. a tsz szb-titkárok továbbképző tanfo­lyama Nógrád megyében) kereté­ben valósult meg. Az oktatási központokban vég­zett képzés — a hallgatók és a megyebizottságok tapasztalatai alapján — eredményesnek tekint­hető. Jól bevált a levelező és kombinált tanfolyamok rendsze­ressé tétele, számuk bővítése. Területi tanfolyamok (oktatási intézményekben folyó reszortjel­legű képzés). A képzés alapját ezeken a tanfolyamokon a köz­ponti tematikák képezték. Ezekre épült a MEDOSZ időszerű terü­letpolitikai, illetve sajátos andra­­gógiai-módszertani ajánlása. Az új anyagok feldolgozását, elsajátítását és gyakorlati alkal­mazását hatékonyan segítették a kiselőadások, programozott anyagok, szerepgyakorlatok és az üzemi tapasztalatcserék. Az elmúlt oktatási évben ebben a képzési formában Szegeden (Bács, Békés, Csongrád megyék közös szervezésében) főbizalmi­, szb-titkári, gazdaságfelelősi, kul­turális ágit.­prop. tanfolyamra; Hajdúszoboszlón főbizalmi­, szb­­titkári, gazdaságfelelősi tanfo­lyamra, Miskolctapolcán propa­gandisták módszertani tovább­képző, infófelelősök alapképző tanfolyamára, kulturális agit­prop. felelősök, kereskedelmi, társadalmi ellenőrök tanfolyamá­ra került sor. Az 1984/85-ös oktatási év célki­tűzései, feladatai: Az 1984/85-ös oktatási évre — a SZOT Titkárság 1983. december 12-i irányelve alapján — az oktatás tartalmát az általános politikai, gazdasági, ideológiai feladatok alapvető ösz­­szefüggéseinek megvilágítása, a szakszervezeti tennivalók ismer­tetése, az időszerű politikai kér­dések tárgyalása kell hogy ké­pezze. — A tisztségviselői oktatás so­rán az alapszervezetek különös gonddal dolgozzák fel az MSZMP KB szakszervezettel kapcsolatos, 1983. október 12-i állásfoglalását. — Az oktatás I. félévében to­vábbra is vegyék figyelembe a szakszervezetek XXIV. kongresz­­szusa óta végzett munkáról a SZOT által 1983. november 17-én elfogadott értékelésből adódó feladatokat, ismertessék a ME­DOSZ XXV. kongresszusa óta el­telt időszakban végzett munkát. — A szakszervezeti alapszer­vezetek tárgyalják meg az új ok­tatási év helyi feladatait — a me­gyei bizottságokkal, a párt- és KISZ-szervezetekkel, valamint a gazdasági vezetéssel egyeztetve. — A szakszervezeti bizottsá­gok gondoskodjanak a bizalmiak, a munkahelyi gazdasági vezetők és a szocialista brigádvezetők kö­zös felkészítéséről. — A megyei bizottságok — 5 éves oktatási tervük alapján — készítsék el az 1984/85-ös beisko­lázási tervet. Az 1 hetes alap­vagy továbbképző tanfolyamokat a megyebizottságok önállóan szervezzék; tematikáját az okta­tás megkezdése előtt 1 hónappal küldjék meg a MEDOSZ Központ szervezési, káder- és nevelési osztálya részére. — Az oktató-nevelő munkával kapcsolatos feladatokat, tapasz­talatokat a megyebizottságok az érintett alapszervezetekkel, okta­tási intézetekkel évente nyitó- és záróértekezleten vitassák meg. — Az oktatási év zárását köve­tően a tisztségviselői oktatás ta­pasztalatait összegezzék, értékel­jék és írásos jelentésben a szer­vezési, káder- és nevelési osztály részére 1985. május 31-ig küldjék meg.

Next