Földrajzi értesítő, 1964

Értekezések - Dr. Balogh Béla: A Hortobágy és környéke

meltetnek. 300 l/percen felüli vízhozamú forrás van még az említetten kívül Balmazúj­városban és Nádudvaron. Az építőanyagipar nyersanyagai közül agyagot Hajdúböszörményben és Hajdú­nánáson (erre települt mindkét településben a tégla- és cserépipar), homokot Egyek, Tiszacsege, Újszentmargita, Polgár, Hajdúnánás, Hajdúböszörmény, kavicsot Tisza­csege és Görbeháza térségében bányásznak. A körzetben az építőanyagipar jelentős fejlesztése nem célszerű. A kenderipart a mezőgazdasági fejezetben tárgyaltam. A növényi olajok é len, napraforgó, repce) feldolgozására kívánatos lenne üzemet létesíteni a területen. Faipari Vállalat működik Hajdúböszörményben, összesen 90 dolgozóval, 6,9 millió Ft teljes termelési értékkel, bútorgyártásra berendezkedve. Jelentős fejlesztése vár­ható a harmadik 5 éves tervben. Szellőző-berendezések gyártása folyik 1960-tól Hajdúnánáson, é­s 1961-ben kezdte meg működését a jelenleg is fejlesztés alatt álló balmazújvárosi Építőgépkarbantartó Vállalat. Nincs kellőképpen biztosítva a hullott gyümölcsök feldolgozása sem, pedig pers­pektívában a gyümölcsösök területe tovább nő. Gyümölcsfeldolgozó üzem telepítése és szeszfőzdék létesítése a vizsgált területen vagy közvetlen környékén megfontolandó. A közlekedés A Hortobágy és környéke közúti feltártsága még nem teljes. A fontosabb összeköttetések ugyan megvannak, de azok burkolati minősége rossz és elha­nyagolt. A legforgalmasabb a 33. sz. Füzesabony—Tiszafüred—Hortobágy— Debrecen útvonal, a napi forgalom átlagértéke személygépkocsi egységben számolva, a legutolsó forgalomszámlálás szerint 30 116 (ebből fogatolt jármű 19 795). Jelentős még a Debrecen—Tiszacsege—Tiszafüred, a Debrecen — Polgár—Miskolc, a Balmazújváros—Nyíregyháza, a Balmazújváros —Hajdú­szoboszló és a Balmazújváros—Püspökladány közti út, valamint a Polgár— Hajdúnánás közti összekötő útvonal. A jelenlegi útvonalak korszerűsítésén — a Tiszafüred—Tiszacsege közti út teljes, a Nagyhegyes—Hajdúszoboszló, a Nád­udvar—Nagyhegyes, a Nádudvar—Hajdúszoboszló és a Nádudvar—Püspök­ladány közti út részleges pormentesítése szükséges — kívül a forgalmi igé­nyeket figyelembe véve szükséges Balmazújváros bekötése a Debrecen—Hor­tobágy közti útvonalba, valamint az Egyek—Tiszapart és a Tiszacsege—Tisza­part közötti pormentes bekötőút megépítése. Vasúttal való ellátottsága nem megfelelő. Jelenleg három vasútvonal — a Füzesabony—Tiszafüred—Debrecen közti másodrendű, az Ohat—Puszta­kócs—Polgár—Tiszalök közti harmadrendű és a Debrecen—Tiszalök közti másodrendű vonal — érinti Hortobágy és környéke területét. A vonalak minő­sége rossz, másod- és harmadrendűek. A területen megtermelt termények gyor­sabb elszállítására, az iparcikkek beáramlását elősegítő és jobb elosztásának biztosítására, valamint két különböző profilú és különböző területen levő nagy­város összekapcsolására szükségesnek látszik a Debrecen—Balmazújváros — Görbeháza—Polgár—Tiszaújváros—Miskolc közti vasúti összeköttetés meg­teremtése. A meglevő három szárnyvonalat korszerűsíteni kell. A várható nagy idegenforgalomra való tekintettel a külföldieket légi úton is szükséges majd a Hortobágyra szállítani. A merevszárnyú gépek alkal­mazása ilyen rövid távon nem gazdaságos, éppen ezért helikopter állomás léte­sítése indokolt a Hortobágy központjában. A helikopter egyben a Hortobágy szépségeit a magasból tárja majd a szemlélő elé. Víziutak: A terület vasút- és közútellátottsága, mint láttuk, fejletlen. Éppen ezért jelentős a területet keresztülszelő és az alföldi nagy vízfolyásokkal összekötő csatorna- és folyóhálózat a víziszállítás szempontjából is (9. ábra).

Next