Földrajzi értesítő, 2002

Értekezések - Michalkó Gábor: Árvíz és turizmus

Programja keretében pályázatot hirdetett az árvíz sújtotta beregi térségben működő mikro- és kisvállalkozások fejlesztésének támogatására. Az összesen 91, részben a turizmusban is tevékenykedő győztes pályázó közül 64 a vizsgálati mintában lévő 9 településen működik, melyekből Vásárosnamény vállalkozásai 195,3 mFt vissza nem térítendő támogatásra tettek szert, de a település népességszámához képest a tarpaiak is komoly (102,7 mFt) segítséget kaptak. A legkisebb összeg (0,4 mFt) Milotára jutott. Azok a települések, amelyek önállóan nem képesek idegenforgalmi vonzást kifejteni, a környező helyiségekkel való együttműködés megvalósításával kapcsolód­hatnak be eredményesen a megye turizmusába. 12 önkormányzat nyilatkozott pozití­van ilyen irányú együttműködés létezéséről, vagy annak még tartalommal meg nem töltött, de már megvalósult kereteiről. A települések a legkülönbözőbb szervezeti for­mában igyekeznek a turizmust szem előtt tartó kooperációk kialakítására. Tarpa és Tivadar a Falusi Turizmus Megyei Szervezetét, Csaroda a Beregi Területfejlesztési Tanácsot, Gulács, Hetefejércse, Tákos a Beregi Tiszahát Területfejlesztési Önkormányzati Társulást, Tiszakóród és Nagyar a Felső-Tiszavidéki Önkormányzatok Szövetségét, Vásárosnamény a Vásárosnamény és Térsége Turisztikai Egyesületet nevezte meg a közös turizmusfejlesztés keretéül. Az önkormányzatok hatáskörére vonatkozó, a turizmussal kapcsolatos jog­szabályok közül az általunk vizsgáltakhoz hasonlóan kisebb települések polgármes­teri hivatalainak ügymenetében leginkább a magánszálláshelyek működésére kiadott engedélyeket lehet tetten érni. Tarpa (5), Csaroda (1), Beregsurány (3), Tiszabecs (2), Tiszacsécse (5), Kölese (4), Jánd (7), Tivadar (4), Tiszakóród (1), Nagyar (4) telepü­léseken kiadott falusi szálláshely és a tarpai (1), vásárosnaményi (19) fizetővendéglátó­helyek engedélyeinek száma azt mutatja, hogy a vállalkozók többsége jogkövető ma­gatartást tanúsít és megteszi az előírt bejelentkezést az önkormányzat felé. Vizsgálatunk szempontjából az árvíz idegenforgalmi következményeivel kap­csolatos önkormányzati tudás egyik legfontosabb elemének tekinthető a turistaforga­lom változásának mértéke (2. táblázat). Mivel a KSH adatbázisaiból csak a regiszt­rált szálláshelyeken megszállt vendégekről kapható kép, így az árvizet megelőző év teljes turistaforgalmának és a visszaesés mértékének megbecsülésére a polgármeste­ri hivatalokat kértük fel. Abból indultunk ki, hogy az önkormányzatisághoz elengedhetetlen a döntés­hozók alapos ismerete a településükön zajló folyamatokról, köztük a turizmus nagy­ságrendjeiről is. A látogatók, azon belül a külföldiek becsült számából kiindulva ki­jelölhetők a turizmusfejlesztés irányai, ill. egy természeti katasztrófa esetén prognosz­tizálható a kieső kereslet mértéke. A turizmus szempontjából a térség legforgalmasabb településének Vásárosnamény tekinthető, ahol Gergelyiugornya városrészt minden bizonnyal a lá­togatók tízezrei keresik fel, Tiszacsécse félszázezer vendégét erősen túlbecsültnek tart­ják (ez az adat az év minden napján 3 autóbusznyi turistát feltételezne), Beregsurány feltehetően a határátkelő miatt bonyolít közel húszezres forgalmat. A külföldiek ará­

Next