Földrajzi közlemények 2011.
2011 / 4. szám - ÉRTEKEZÉSEK / STUDIES - Somogyi Bence: A vasút szerepe a hazai vasúti csomópontok turisztikai miliőjében = The role of railway in the tourism milieu of Hungarian railway junctions
A vasút és annak minden eleme az ipari örökségek sorába tartozik, melynek tematikus rendszerben történő hasznosítása új, egyedi termékelemet jelentene mindkét város vonzerőkínálatában. Erre történelmi adottságai és városszerkezete folytán Dombóvárnak van nagyobb esélye, ahol a vasúthoz kapcsolódó elemek a város jelentős területén megtalálhatók, és a turizmushoz más módon kapcsolódó objektumokat is érintenek. Ebben a városban kialakítható olyan tematikus termékcsomag is, amely a hazánkban meglehetősen szűk piaci rést képviselő ipari örökségekre fogékony látogatócsoportoknak potenciálisan kínálható. Ezzel a város szűk turisztikai tere jelentősen oldódna és ma még kevésbé látogatott helyeket, közösségi tereket lehetne a turizmus szolgálatába állítani. Celldömölkön ezzel szemben túlzottan is a vasútállomás környékére összpontosulnak a vasúti objektumok. A vasútállomás szerepét a városi közösségi közlekedéssel karöltve a település fő idegenforgalmi célpontjainak hatékony, a fenntartható fejlődés elveit szem előtt tartó megközelíthetőségében lehet érvényesíteni. A vasúti objektumok térbeli elhelyezkedése azonban nem teszi lehetővé önálló, tematikus rendszerbe foglalt vasúti turisztikai termékcsomag kialakítását. A vasútállomás közelében lévő elemcsoport egy esetleges városi sétaút állomása lehet. Összefoglalás Az utazása során, beleértve az utazás idejét, valamint a desztinációban való tartózkodást is, az egyént körülvevő miliő nagymértékben befolyásolja és meghatározza a célterületen való mozgást, időtöltést és a turisztikai költésszerkezetet. A környezeti meghatározottságnak nem csak a pillanatnyi magatartás befolyásolásában, hanem az egyén további utazási döntéseiben is nagy szerepe van. Egy számára elégedettséget nem nyújtó környezetbe a turista, vagy kiránduló nem szívesen tér vissza, a hiányos szolgáltatásokat, kellemetlen vizuális hatást felvonultató terület a továbbiakban nem fog szerepelni elsődleges utazási céljai között. A legnagyobb mértékű hatással mindig az első benyomások bírnak, melyek az ún. városkapukban érik a látogatót. A vasútállomások a legfontosabb városkapuknak tekinthetők, így a város és a látogatók közötti interakciós terekként értelmezhetők. Ezek minősége, szolgáltatásai, környezete a vasúton érkező vendégek magatartását nagymértékben meghatározzák. A vasúti értékek a turizmusban éppen a leromlott környezeti állapot miatt kevésbé jelennek meg, alig vesznek részt a vasúti települések turisztikai életében. A vasúti környezet nagymértékű javulása és erőteljes marketing tevékenység szükséges ahhoz, hogy az utazásukat vasúton bonyolítók olyan környezetbe érkezzenek, amelyek biztosítják a magas költés szintet és az utazás bizonyos idő utáni megismétlését. Somogyi Bence PTE TTK Földtudományok Doktori Iskola, Pécs Polgármesteri Hivatal, Zirc bence.somogyi@yahoo.com IRODALOM Aubert A.-Csapó J.-Gonda T.-Hegedüs V.-Szabó G. 2007: A turizmus és a terület- valamint vidékfejlesztés. In: Aubert A. (szerk.) 2007: A térségi turizmuskutatás és tervezés módszerei, eredményei. Bornus Nyomda, Pécs. pp. 72-131. Bán, D. 2007: The railway station in the social sciences. - The Journal of Transport History 28.2. pp. 289-293.