Földrajzi közlemények 2011.

2011 / 4. szám - ÉRTEKEZÉSEK / STUDIES - Somogyi Bence: A vasút szerepe a hazai vasúti csomópontok turisztikai miliőjében = The role of railway in the tourism milieu of Hungarian railway junctions

A vasút és annak minden eleme az ipari örökségek sorába tartozik, melynek tema­tikus rendszerben történő hasznosítása új, egyedi termékelemet jelentene mindkét város vonzerőkínálatában. Erre történelmi adottságai és városszerkezete folytán Dombóvárnak van nagyobb esélye, ahol a vasúthoz kapcsolódó elemek a város jelentős területén meg­találhatók, és a turizmushoz más módon kapcsolódó objektumokat is érintenek. Ebben a városban kialakítható olyan tematikus termékcsomag is, amely a hazánkban meglehetősen szűk piaci rést képviselő ipari örökségekre fogékony látogatócsoportoknak potenciálisan kínálható. Ezzel a város szűk turisztikai tere jelentősen oldódna és ma még kevésbé láto­gatott helyeket, közösségi tereket lehetne a turizmus szolgálatába állítani. Celldömölkön ezzel szemben túlzottan is a vasútállomás környékére összpontosulnak a vasúti objek­tumok. A vasútállomás szerepét a városi közösségi közlekedéssel karöltve a település fő idegenforgalmi célpontjainak hatékony, a fenntartható fejlődés elveit szem előtt tartó megközelíthetőségében lehet érvényesíteni. A vasúti objektumok térbeli elhelyezkedése azonban nem teszi lehetővé önálló, tematikus rendszerbe foglalt vasúti turisztikai ter­mékcsomag kialakítását. A vasútállomás közelében lévő elemcsoport egy esetleges városi sétaút állomása lehet. Összefoglalás Az utazása során, beleértve az utazás idejét, valamint a desztinációban való tartózkodást is, az egyént körülvevő miliő nagymértékben befolyásolja és meghatározza a célterületen való mozgást, időtöltést és a turisztikai költésszerkezetet. A környezeti meghatározottság­nak nem csak a pillanatnyi magatartás befolyásolásában, hanem az egyén további utazási döntéseiben is nagy szerepe van. Egy számára elégedettséget nem nyújtó környezetbe a turista, vagy kiránduló nem szívesen tér vissza, a hiányos szolgáltatásokat, kellemetlen vizuális hatást felvonultató terület a továbbiakban nem fog szerepelni elsődleges utazási céljai között. A legnagyobb mértékű hatással mindig az első benyomások bírnak, melyek az ún. városkapukban érik a látogatót. A vasútállomások a legfontosabb városkapuknak tekinthetők, így a város és a látogatók közötti interakciós terekként értelmezhetők. Ezek minősége, szolgáltatásai, környezete a vasúton érkező vendégek magatartását nagymérték­ben meghatározzák. A vasúti értékek a turizmusban éppen a leromlott környezeti állapot miatt kevésbé jelennek meg, alig vesznek részt a vasúti települések turisztikai életében. A vasúti környezet nagymértékű javulása és erőteljes marketing tevékenység szükséges ahhoz, hogy az utazásukat vasúton bonyolítók olyan környezetbe érkezzenek, amelyek biztosítják a magas költés szintet és az utazás bizonyos idő utáni megismétlését. Somogyi Bence PTE TTK Földtudományok Doktori Iskola, Pécs­­ Polgármesteri Hivatal, Zirc bence.somogyi@yahoo.com IRODALOM Aubert A.-Csapó J.-Gonda T.-Hegedüs V.-Szabó G. 2007: A turizmus és a terület- valamint vidékfej­lesztés. In: Aubert A. (szerk.) 2007: A térségi turizmuskutatás és tervezés módszerei, eredményei. Bornus Nyomda, Pécs. pp. 72-131. Bán, D. 2007: The railway station in the social sciences. - The Journal of Transport History 28.2. pp. 289-293.

Next