Forbes, 2019. január-június (7. évfolyam, 1-6. szám)

2019-04-01 / 4. szám

autó értékében is azonnal érezhető lesz. (Nagyjából ahhoz hasonlítható a helyzet, mint amikor a spanyolor­szági Borja városa egy nyolcvanéves helyi restaurátorra bízta a temp­lom Krisztus-képét, akinek gondos munkával kismaj­­mot sikerült varázsolnia a Megváltóból.) Bár magukat Edd Chinának képzelő ezermesterekből is szép számmal akad a sufhimű­­helyek szerelőaknáiban, de komoly műhelyek tucatjai is működnek az országban, bár elsősorban a külföldi piacra dolgoznak. Néhány közülük, mint az esseni Techno Classicon díja­zott, budaörsi RPM Styling (egy 507-es BMW roadsterrel) vagy a maastrichti InterClassic kiállításon a közelmúltban díjazott óbudai DC72 (egy DS21 Pallas típusú Citroennel, az úgynevezett Cápával) egészen magas színvonalon teszi ezt. Mivel a teljes restaurálás egy bonyo­lultabb műszaki tartalmú modellnél elérheti a kétezer munkaórát, csak a szakmunkát számolva 16-20 millió forint is lehet a számla, nem csoda, ha elsősorban külföldön fizetik meg. Forrásaink egybehangzóan állítják, hogy a magyar szakemberek többsége jó színvonalon dol­gozik, de a külföldi partnerek igye­keznek titokban tartani, hol újították fel a kocsit valójában. Egy német kereskedő például magasabb árat tud érvényesíteni, ha nem árulja el, hol dolgoztak rajta. Éppen ezért a magyar restaurátorműhe­lyek legjobbjai elkezdtek saját márkákat építeni és közvetlenül értékesíteni a kül­földi piacon. KINEK ÉRI MEG? „Veterán autót tartani üzletileg nem fel­tétlen éri meg” - mondja Kövesdi Dénes. Ugyanakkor a klubhoz tartozás érzése, a találkozók, a vonulás vagy másnak a szerelés nagy pluszt adhat a tulajdonos­nak. „Amikor a veteránnal mész, nézed a tájat, nem arról van szó, hogy sietni kell.’ Dénes egyébként egy autófestékek­kel és fényezéssel foglalkozó vállalkozás vezetője is, így nemcsak a klubéletről, hanem a gyakorlati oldalról is tud mesélni. A budafoki műhelyt még édesapja alapította 1974-ben, így az évtizedek alatt jó néhány régi autó is megfordult náluk. „Egy veterán autó teljesen mást igényel, mint egy mai kocsi. Finom előkészítést, sok aládolgozást, és más az anyagok száradási ideje is. A fé­nyezésben az a lényeg, hogy kézzel meg kell simítani a matt felületet, csak így lehet megérezni az egyenetlenséget.” Kocsmár Kornél, a Citroenekre specializálódott DC72 restaurátorműhely vezetője szerint a veterán autónál sokféle értéket lehet nézni, ilyen a befektetési és az esztétikai érték, valamint az érzelmi és használati érték is. Egy műtárgynál létezik befektetési érték és esztétikai érték, de nincs használati érték, oldtimereknél tehát az érzelmi és a használati értéket egyfajta luxuskiadásnak érdemes tekinteni. Rá­adásul az autó sokkal szélesebb szociális lehetőségeket biztosít, mint mondjuk egy elzárt műtárgy. „Jó emlékeket ébreszt, megnéznek, mo­solyognak, integetnek, ezt a veterán autó tulajdonlásá­ba mind bele kell számolni.” De hiába az adott esetben brutális hozam, hiba volna az old­­timert részvénynek tekinteni. A veterán autó gondoskodást igényel, időről időre mozgatni kell, és bele kell kalkulálni olyan tételeket is, mint a garázs vagy a felújításra szánt munkaórák. Ráadásul bizonyos típusok ára akár zuhanhat is, mivel a veteránozásból gyors pénzt aka­rók közül sokan fordulnak most vissza az ingatlanok felé. Bár a tévéműsorok azt a képet sugallják, hogy gyors pénzt lehet vele realizálni, a veterán autó mindenkép­pen türelmet igénylő befektetési forma. Hogy minek megy föl az ára, közel sem egyértelmű, de annak, aki jókor vásárol egy adott típusból, minden másnál jobb befektetés lehet. © 1052.Budapest Szervita tér 3 alamaisongrand.com phone: +36206187580

Next