Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1970 (1. évfolyam, 1-5. szám)
1970-02-01 / 1. szám
Köszöntő írta: Vészi Béla rektorhelyettes Főiskolánk közélete újsággal gazdagodott. Most meginduló lapunk a Fórum nevet viseli. Ezzel célkitűzéseit is jelzi. Hasábjain helyt kíván adni minden olyan írásnak, amely elősegíti közös céljaink megvalósítását, az oktatónevelő munka magas színvonalát ápolja, az erősíti iskolai közéletünk szocialista vonásait. Lapunk figyelmet fordít majd minden olyan jelenségre, törekvésre, amelyet megismerni, felkarolni, általánossá tenni mindannyiunk javára válik. Sokat tehet abban, hogy tanárok, hallgatók figyelmét a soron levő legfontosabb feladatok megoldására összpontosítsa, tájékoztatót adjon azokról a döntésekről, tanácskozásokról, amelyek jelentősen befolyásolják iskolai kollektívánk életét. Egyik legfontosabb feladatunk gyengéink felfedése, kritikai elemzése a bírálat eszközeivel. Nem állhat távol tőlünk a közös előrehaladásunk útjában álló akadályok szatirikusgúnyoros hangvételű kritikája sem. Nem hiányozhatnak a lap hasábjairól a könnyedebb hangvételű, jó kedélyű írások sem, amelyek derűt, jókedvet árasztva mutatják meg életünk humoros oldalait. Úgy véljük, lapunk sikerének legfőbb záloga, hogy a Fórumot hallgatóink ne csak olvassák, hanem döntő részben írják is. Adjanak hangot örömeiknek, gondjaiknak, közös élményeiknek. Használják fel a Fórumot javaslataik, kritikai megjegyzéseik közlésére. Közös céljaink elérésében nagy jelentősége van hallgatók és tanárok közötti bensőséges, elvtársi kapcsolatoknak. Fórumunk sokat tehet az oktató-nevelő munka folyamatában esetenként keletkező ellentmondások feloldásában. Ezt szolgálhatja az oktató-nevelő munka belső problematikájának megvilágítása a tanár oldaláról. Tájékoztatók közlése a tudományos munka eredményeiről és nehézségeiről, az előtérben álló ideológiai kérdések vitáiról. Mindezek jobb betekintést adhatnak a hallgatók számára a tanárok bonyolult nehézségekkel is teli munkájába, életébe. Egymás — hallgató és tanár — gondjainak mélyebb megismerése elősegíti a jó kapcsolatok kialakítását a munkába, kölcsönös megbecsülését, ami nélkül nehéz előbbre jutni. Rövid néhány sorban csak felsorolni és érzékeltetni lehet lapunk jelentőségét és feladatát. Ez érthető, hiszen iskolai életünk sokrétű és színes. Hogy lapunk hivatását teljesítse, ugyanolyan színesen sokrétű módon és sokféle formában kell hogy tükrözze életünket. Erősítse mindazt, ami jó, sajátos eszközeivel bírálja azt, ami bírálatra szorul szocialista céljaink megvalósítása érdekében. Mindehhez kívánok a lapot olvasó, író és szerkesztő elvtársaknak sok sikert és jó egészséget. AZ MSZMP KB POLITIKAI FŐISKOLÁJÁNAK LAPJA Jeles szapok Iskolai eseménynaptárunkból idézünk: A 2. és 3. Ukrán Hadseregcsoport erői 1945. február 13- án szabadították fel Budapestet. Az évforduló alkalmából a főiskolán kiállítás nyílt korabeli képekből, dokumentumokból. A képsorok felelevenítik a megbénult város első lépéseit, s az újjászületését. Február 23-a a Szovjet Hadsereg Napja. Főiskolánk pártbizottsága a közelmúltban kapcsolatot keresett az egyik szovjet alakulattal. Az évforduló jó alkalmatt kínál a baráti kapcsolatok elmélyítésére. Hazánk felszabadulásának 25. évfordulója tiszteletére a Rektori Tanács és a párt-végrehajtó bizottság ünnepséget szervez. Az ünnepségre — tekintettel a tavaszi szünetre — március 26-án kerül sor a főiskolán. Dr. Vészi Béla rektorhelyettes mond ünnepi beszédet, s ezt követően műsor és tánc lesz. 100 esztendővel ezelőtt, 1870. április 22-án született Vlagyimir Iljics Lénán. A kiemelkedő jelentőségű évfordulón iskolagyűlést tartunk, ahol dr. Wirth Ádám, a főiskola filozófia tanszékének vezetője méltatja Lenin örökségét. A hónap közepén iskolánkon Lenin-kiállítás nyílik. ★ Mindössze ennyi a szűkszavú közlés. Ahogy mondani szokás, minden benne van, amit a tényszerűség megkívánhat. Mégis — időzzünk egy pillanatra a dátumoknál. Soha nem volt még olyan tavaszunk, amely évfordulókban, jubileumokban, nagy sorsfordulóik kerek számaiban így együtt hozta volna elénk új életünk állomásait. S hadd tegyük hozzá, hogy ezeknek az eseménydús heteknek, az ünnepi eseménysorozatnak mi most — hogy úgy mondjuk — sajátos részvevői vagyunk. Mi nap mint nap tanulunk arról, amit ezek a dátumok jeleznek, tehát többszörösen átéljük, nem csak érzelmileg, de az értelemmel is, mit jelentett Lenin munkássága, hogyan született a Vörös Hadsereg, s milyen hihetetlen bonyolult, áldozatos és hősies szakasza volt hazánk felszabadítása a II. világháború harcainak. A mi kis eseménynaptárunk szűkszavú, s ünnepségeink szerények. De kiben-kiben nagyobb gazdagsággal, szélesebb látókörei, mélyebb érzelmekkel idéződnek fel a történelmi napok, hiszen a mi legszebb készülődésünk: az alapos tanulás. Számvetés a félév eredményeiről Hol kezdődik a „dolgozó”? - Oklevél és képesítés - A vörös diploma feltételei Felkerestük Stefkó Dezső elvtársat, a tanulmányi osztály vezetőjét, hogy választ kérjünk időszerű tanulmányi kérdéseinkre. — Szeretnénk, ha tájékoztatást adna az első félévi vizsgák eredményéről. — Elkészült a statisztikai összesítés, ha ezt közreadják, úgy vélem, nem kell hozzá kommentárt fűznöm. — Sokan nem értik, miért most kerül sor szakosodásra, a témák kiválasztására, holott mindkettő a hatodik szemeszterben válik esedékessé? — Azért, hogy a hallgatóknak legyen elegendő idejük az anyaggyűjtésre, majd a szakdolgozatuk megírására. Nyáron a szünidőből egy hónapot erre a célra kell felhasználni. Természetesen a konzultánssal addig sok mindent megbeszélhetnek, kialakíthatják elképzeléseiket, tehát alapos felkészülés után láthatnak munkához. Tájékoztatásul elmondom: a szakdolgozatot a konzultáns és az illetékes tanszék tanára együttesen bírálják el. Két minőségi fokozat van, kiváló és megfelelő. A nem megfelelő dolgozatot visszaadják átdolgozásra. A legjobb munkák közül néhányat publikálni fogunk. — Ha már itt tartunk, mi a helyzet a képesítéssel? — A főiskola feladata a vezető munkakörben, dolgozó, vagy vezetői munkakör betöltésére számításba vett elvtársak egyetemi szintű politikai képzése. A főiskola által kiadott diplomában ez áll: „A politikai tudományokból oklevelet nyert”. Oklevelünk egyetemi végzettséget ad, de nem helyettesíti a műszaki-, a közgazdaságtudományi vagy más egyetem diplomáját. Azaz: társadalmi-, politikai munkára képesít. Ettől függetlenül a főiskolánk elvégése után a hallgató minden olyan munkakört betölthet, amelyet az illetékes miniszter külön szakképesítéshez nem kötött. — A vizsgák után gyakran hallani lehetett, hogy a főiskolán a „négyesnél kezdődik a dolgozó”. Tehát a közepes osztályzatnak kevés a becsülete, nem is beszélve az elégségesről. — Erről szó sincs! Magától értetődik, senkit sem akarok arra bíztatni, hogy érje be azzal az osztályzattal, amelyet most kapott, ne törekedjék jobb eredményekre. A cél az, hogy mindenki minél magasabb fokon sajátítsa el az anyagot. Ellenben, ha valakinek nem minden vizsgája sikerült jelesre, nincs oka azt érezni, hogy nem tett eleget kötelezettségeinek. Szóval, hogy nem dolgozott meg becsületesen az „ösztöndíjáért”. Hogy ez mennyire így van, hadd bizonyítsam a vörös diploma feltételeivel. Ezek a következők: minden államvizsga jeles, a szakdolgozat kiváló minősítésű, és végül közepesnél gyengébb vizsgaeredménye nincs. Azaz, ha most valaki hármasra kollokvált, attól még vörös diplomával is befejezheti tanulmányait a főiskolán. — 1 — Első évfolyam „Dialektikus materializmus” tantárgyból” Osztály Osztály Kollokviumi érdemjegy Osztálylétszám 5 4 3 2 átlag 1-es 165 7 4 — 4,06 2-es 165 3 8 —-3,81 3-as 155 4 6 —-3,93 4-es 144 6 2 2 3,85 5-ös 166 6 3 1 4,06 Évfolyam 77 fő 25 26 233 Évfolyam átlag 3,94 Évfolyameredmény % = 32% 34% 30% 4% „Nemzetközi munkásmozgalom tort. I.” tantárgyból Osztály OsztályKollokviumi érdemjegy Osztály létszám 5 4 3 2 átlag 1-es 168 4 3 1 4,18 2-es 168 6 1 1 4,31 3-as 155 4 6 — 3,93 4-es 145 6 3 — 4,14 5-ös 165 7 4 — 4,06 Évfolyam 77 fő 31 27 172 Évfolyam átlag 4,12 40% 350 0 23% 2% Másodikévfolyam „Kapitalizmus politikai gazdaságtan” tantárgyból Osztály Osztály Kollokviumi érdemjegy Osztálylétszám 5 4 3 2 átlag 1-es 179 5 2 1 4,29 2-es 187 6 4 1 4,05 3-as 179 6 1 1 4,35 4-es 17 104 3 4,41 Évfolyam 69 fő 35 21 103 Évfolyam átlag 4,27 51% 30% 15% 4% „Magyar munkásmozgalom tört.”tantárgyból Osztály OsztályKollokviumi érdemjegy Osztálylétszám 5 4 3 2 átlag 1-es 176 9 2 — 4,23 2-es 187 7 3 1 4,11 *■ 3-as 178 6 3 — 4,29 4-es 179 7 1 — 4,47 Évfolyam 69 fő 30 299 1 Évfolyam átlag 4,27 44% 42% 13% 1%