Fórum - Az MSZMP KB Politikai Főiskolájának lapja, 1970 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1970-02-01 / 1. szám

Köszöntő írta: Vészi Béla rektorhelyettes Főiskolánk közélete új­sággal gazdagodott. Most meginduló lapunk a Fórum nevet viseli. Ezzel célkitű­zéseit is jelzi. Hasábjain helyt kíván adni minden olyan írásnak, amely elő­segíti közös céljaink meg­valósítását, az oktató­­nevelő munka magas szín­vonalát ápolja, az erősíti iskolai közéletünk szocia­lista vonásait. Lapunk figyelmet fordít majd minden olyan jelen­ségre, törekvésre, amelyet megismerni, felkarolni, ál­talánossá tenni mindan­­­nyiunk javára válik. Sokat tehet abban, hogy tanárok, hallgatók figyelmét a soron levő legfontosabb felada­tok megoldására összponto­sítsa, tájékoztatót adjon azokról a döntésekről, ta­nácskozásokról, amelyek jelentősen befolyásolják is­kolai kollektívánk életét. Egyik legfontosabb fel­adatunk gyengéink felfedé­se, kritikai elemzése a bí­rálat eszközeivel. Nem áll­hat távol tőlünk a közös előrehaladásunk útjában álló akadályok szatirikus­­gúnyoros hangvételű kriti­kája sem. Nem hiányozhat­nak a lap hasábjairól a könnyedebb hangvételű, jó kedélyű írások sem, ame­lyek derűt, jókedvet áraszt­va mutatják meg életünk humoros oldalait. Úgy véljük, lapunk sike­rének legfőbb záloga, hogy a Fórumot hallgatóink ne csak olvassák, hanem dön­tő részben írják is. Adja­nak hangot örömeiknek, gondjaiknak, közös élmé­nyeiknek. Használják fel a Fórumot javaslataik, kriti­kai megjegyzéseik közlé­sére. Közös céljaink elérésé­ben nagy jelentősége van hallgatók és tanárok közöt­ti bensőséges, elvtársi kap­csolatoknak. Fórumunk so­kat tehet az oktató-nevelő munka folyamatában ese­tenként keletkező ellent­mondások feloldásában. Ezt szolgálhatja az oktató-ne­velő munka belső proble­matikájának megvilágítása a tanár oldaláról. Tájékoz­tatók közlése a tudományos munka eredményeiről és nehézségeiről, az előtérben álló ideológiai kérdések vi­táiról. Mindezek jobb be­tekintést adhatnak a hall­gatók számára a tanárok bonyolult nehézségekkel is teli munkájába, életébe. Egymás — hallgató és ta­nár — gondjainak mélyebb megismerése elősegíti a jó kapcsolatok kialakítását a munkába, kölcsönös meg­becsülé­sét, ami nélkül ne­héz előbbre jutni.­­ Rövid néhány sorban csak felsorolni és érzékel­tetni lehet lapunk jelentő­­­­ségét és feladatát. Ez ért­­­­hető, hiszen iskolai életünk­­ sokrétű és színes. Hogy la­punk hivatását teljesítse, ugyanolyan színes­en sok­rétű módon és sokféle for­mában kell hogy tükrözze életünket. Erősítse mind­azt, ami jó, sajátos eszkö­zeivel bírálja azt, ami bírá­latra szorul szocialista cél­jaink megvalósítása érde­kében. Mindehhez kívánok a la­pot olvasó, író és szerkesztő elvtársaknak sok sikert és jó egészséget. AZ MSZMP KB POLITIKAI FŐISKOLÁJÁNAK LAPJA Jeles szapok Iskolai eseménynaptárunk­ból idézünk: A 2. és 3. Ukrán Hadsereg­csoport erői 1945. február 13- án szabadították fel Budapes­tet. Az évforduló alkalmából a főiskolán kiállítás nyílt ko­rabeli képekből, dokumentu­mokból. A képsorok feleleve­nítik a megbénult város első lépéseit, s az újjászületését. Február 23-a a Szovjet Had­sereg Napja. Főiskolánk párt­­bizottsága a közelmúltban kapcsolatot keresett az egyik szovjet alakulattal. Az év­forduló jó alkalmatt kínál a baráti kapcsolatok elmélyíté­sére. Hazánk felszabadulásának 25. évfordulója tiszteletére a Rektori Tanács és a párt-vég­rehajtó bizottság ünnepséget szervez. Az ünnepségre — te­kintettel a tavaszi szünetre — március 26-án kerül sor a fő­iskolán. Dr. Vészi Béla rektor­helyettes mond ünnepi beszé­det, s ezt követően műsor és tánc lesz. 100 esztendővel ezelőtt, 1870. április 22-án született Vlagyi­mir Iljics Lénán. A kiemel­kedő jelen­tőségű évfordulón iskolagyűlést tartunk, ahol dr. Wirth Ádám, a főiskola filo­zófia tanszékének vezetője méltatja Lenin örökségét. A hónap közepén iskolánkon Le­­nin-kiállítás nyílik. ★ Mindössze ennyi a szűksza­vú közlés. Ahogy mondani szokás, mind­en benne van, amit a tényszerűség megkí­vánhat. Mégis — időzzünk egy pillanatra a dátumoknál. Soha nem volt még olyan tavaszunk, amely évfordulók­ban, jubileumokban, nagy sorsfordulóik kerek számaiban így együtt hozta volna elénk új életünk állomásait. S hadd tegyük hozzá, hogy ezeknek az eseménydús heteknek, az ün­nepi eseménysorozatnak mi most — hogy úgy mondjuk — sajátos részvevői vagyunk. Mi nap mint nap tanulunk arról, amit ezek a dátumok jelez­nek, tehát többszörösen átél­jük, nem csak érzelmileg, de az értelemmel is, mit jelentett Lenin munkássága, hogyan született a Vörös Hadsereg, s milyen hihetetlen bonyolult, áldozatos és hősies szakasza volt hazánk felszabadítása a II. világháború harcainak. A mi kis eseménynaptárunk szűkszavú, s ünnepségeink szerények. De kiben-kiben nagyobb gazdags­ággal, széle­sebb látókörei, mélyebb érzel­mekkel idéződnek fel a törté­nelmi napok, hiszen a mi leg­szebb készülődésünk: az ala­pos tanulás. Számvetés a félév eredményeiről Hol kezdődik a „dolgozó”? - Oklevél és képesítés - A vörös diploma feltételei Felkerestük Stefkó Dezső elvtársat, a tanulmányi osz­tály vezetőjét, hogy választ kérjünk időszerű tanulmányi kérdéseinkre. — Szeretnénk, ha tájé­koztatást adna az első fél­évi vizsgák eredményéről. — Elkészült a statisztikai összesítés, ha ezt közreadják, úgy vélem, nem kell hozzá kommentárt fűznöm. — Sokan nem értik, miért most kerül sor sza­kosodásra, a témák kivá­lasztására, holott mindket­tő a hatodik szemeszterben válik esedékessé? — Azért, hogy a hallgatók­nak legyen elegendő idejük az anyaggyűjtésre, majd a szakdolgozatuk megírására. Nyáron a szünidőből egy hó­napot erre a célra kell fel­használni. Természetesen a konzultánssal addig sok min­dent megbeszélhetnek, kiala­kíthatják elképzeléseiket, te­hát alapos felkészülés után láthatnak munkához. Tájé­koztatásul elmondom: a szak­­dolgozatot a konzultáns és az illetékes tanszék tanára együt­tesen bírálják el. Két minősé­gi fokozat van, kiváló és meg­felelő. A nem megfelelő dol­gozatot visszaadják átdolgo­zásra. A legjobb munkák kö­zül néhány­at publikálni fo­gunk. — Ha már itt tartunk, mi a helyzet a képesítés­sel? — A főiskola feladata a ve­zető­ munkakörben, dolgozó, vagy vezetői munkakör betöl­tésére számításba vett elvtár­sak egyetemi szintű politikai képzése. A főiskola által ki­adott diplomában ez áll: „A politikai tudományokból okle­velet nyert”. Oklevelünk egyetemi végzettséget ad, de nem helyettesíti a műszaki-, a közgazdaságtudományi vagy más egyetem diplomáját. Az­az: társadalmi-, politikai mun­kára képesít. Ettől függetlenül a főiskolánk elvégése után a hallgató minden olyan mun­kakört betöl­thet, amelyet az illetékes miniszter külön szak­­képesítéshez nem kötött. — A vizsgák után gyak­ran hallani lehetett, hogy a főiskolán a „négyesnél kezdődik a dolgozó”. Tehát a közepes osztályzatnak ke­vés a becsülete, nem is be­szélve az elégségesről. — Erről szó sincs! Magától értetődik, senkit sem akarok arra bíztatni, hogy érje be az­zal az osztályzattal, amelyet most kapott, ne törekedjék jobb eredményekre. A cél az, hogy mindenki minél maga­sabb fokon sajátítsa el az anyagot. Ellenben, ha valaki­nek nem minden vizsgája si­került jelesre, nincs oka azt érezni, hogy nem tett eleget kötelezettségeinek. Szóval, hogy nem dolgozott meg be­csületesen az „ösztöndíjáért”. Hogy ez mennyire így van, hadd bizonyítsam a vörös dip­loma feltételeivel. Ezek a kö­vetkezők: minden államvizsga jeles, a szakdolgozat kiváló minősítésű, és végül közepes­nél gyengébb vizsgaeredménye nincs. Azaz, ha most valaki hármasra kollokvált, attól még vörös diplomával is befejezhe­ti tanulmányait a főiskolán. — 1 — Első évfolyam „Dialektikus materializmus” tantárgyból” Osztály Osztály­ Kollokviumi érdemjegy Osztály­létszám 5 4 3 2 át­lag 1-es 165 7 4 — 4,06 2-es 165 3 8 —-3,81 3-as 155 4 6 —-3,93 4-es 144 6 2 2 3,85 5-ös 166 6 3 1 4,06 Évfolyam 77 fő 25 26 233 Évfo­lyam átlag 3,94 Évfolyam­eredmény % = 32% 34% 30% 4% „Nemzetközi munkásmozgalom tort. I.” tantárgyból Osztály Osztály­Kollokviumi érdemjegy Osztály­­ létszám 5 4 3 2 átlag 1-es 168 4 3 1 4,18 2-es 168 6 1 1 4,31 3-as 155 4 6 — 3,93 4-es 145 6 3 — 4,14 5-ös 165 7 4 — 4,06 Évfolyam 77 fő 31 27 172 Évfo­lyam átlag 4,12 40% 350­ 0 23% 2% Második­­évfolyam „Kapitalizmus politikai gazdaságtan” tantárgyból Osztály Osztály­ Kollokviumi érdemjegy Osztály­létszám 5 4 3 2 átlag 1-es 179 5 2 1 4,29 2-es 187 6 4 1 4,05 3-as 179 6 1 1 4,35 4-es 17 104 3 4,41 Évfolyam 69 fő 35 21 103 Évfo­lyam átlag 4,27 51% 30% 15% 4% „Magyar munkásmozgalom tört.”tantárgyból Osztály Osztály­Kollokviumi érdemjegy Osztály­létszám 5 4 3 2 átlag 1-es 176 9 2 — 4,23 2-es 187 7 3 1 4,11 *■ 3-as 178 6 3 — 4,29 4-es 179 7 1 — 4,47 Évfolyam 69 fő 30 299 1 Évfo­lyam átlag 4,27 44% 42% 13% 1%

Next